منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

القاب مطهر قطب عالم امکان (ادامه دارد....)

القاب مطهر قطب عالم امکان (ادامه دارد....)

در دعاها و زیارت های مخصوص قطب عالم امکان حضرت حجه بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشّریف معارف فراوانی وجود دارد که در دنیای امروز به ویزه در جامعه تشیع به دعاها این حضرت بیشتر توجه شده است.

این توجه معنوی این پرسش را به ذهن می آورد که پیام این همه راز و نیازها چیست؟ واقعیت این است که دعاها و زیارت ها و مناجات های نقل شده از اهل بیت علیه السلام  اقیانوس عظیمی از معارف است که حتی قطره ای از آن را در مکاتب ادیان و گرایش های دیگر نمی توان یافت، این سخن ادعای صرف نیست بلکه کسی که در این اقیانوس بی کران پا گذاشته است نور و عظمن آن را با تمام وجود حس کرده است.

شاید یکی از دلایلی که باعث شده امامان معصوم علیه السلام  بیشتر معارف الهی را در قالب دعاها و زیارات مطرح کنند جوّ بد حاکمین ظلم بوده است که قالب آن کمتر مورد دخل و تصرف دنیا پرستان قرار گیرد. شیعه در این روزگار سخت نیازمند بازگشت و تجدید پیمان با این معارف است. این معارف به گونه ای است که می توان به قدر تشنگی از آن بهره گرفت.

در دعاها و زیارات نام ها و ویژگی های زیبایی از امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف وجود دارد:

1-      امام المنتظر، القائم المنتظر، المنتظر لاذنک؛ پیشوای منتظران

امام جواد علیه السلام  درباره این که چرا به حضرت منتظر می گویند، فرمود: چون او غیبت طولانی دارد و زمانش به درازا می کشد و انسان های مخلص منتظر قیام اویند.(بحارالانوار ج51 ص30)

2-      امام الوحید؛ امام تنها

در روایتی از امیرالمومنین آمده است که می فرماید:آن امام دور از مردم، تنها و رانده شده و فاصله گرفته شده از آنهاست. .(بحارالانوار ج51 ص30)

3-      باب الله الذی منه یوتی؛ دری به سوی خدا که باید از آن در وارد شد

مولا علی علیه السلام  فرمودند: ما پیراهن تن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و یاران و مقیمان آستانه و درهای علم و حکمت اوییم و جز از در وارد خانه نشوند.(غرر الحکم دررالکلم ج2 ص779)

4-      بدر التمام؛ ماه کامل یا ماه شب چهارده

امام رضا علیه السلام  در توصیف امام می فرماید: امام ماه کامل، نورانی و ستاره درخشان است. (اصول کافی ج1 ص387)

5-      بحرالقمقام؛ دریای وسیع

این تعبیر مانند تعبیر زیبایی است که امام رضا علیه السلام  در وصف و شان امام است که می فرماید: به راستی امامت اندازه ای فراتر و مقامی والاتر و موقعی والاتر و آستانی منیع تر و عمقی فروتر از آن دارد که مردم با عقل خود بدان رسند. (اصول کافی ج1 ص385)

6-      جامع الکلم، جامع الکلمه علی التقوی؛ گردآورنده ی همه ی سخنان و همه باورهای مردم بر اساس تقوی

مولا علی علیه السلام  در ضمن روایتی اختلاف شیعه قبل از ظهور را مطرح می کند و در پایان می فرماید: قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشّریف ما قیام می کند و همه این اختلافات را بر اساس سک باور از بین خواهد برد. (غیبت نعمانی ص206)

7-      جحجاح المجاهد؛ مرد کریم، بزرگوار و مجاهد

امام هشتم علیه السلام  در توصیف او می فرماید: امام آب گوارایی است برای تشنگان ابری است بارنده، پدری است مهربان، برادری است دلسوز، دفاع کننده از حقوق الهی است. (اصول کافی ج1 ص387)

8-      حاضر فی الامصار، حاضر فی الافکار؛ حاضر در شهرها و مکان ها و حاضر در افکار منتظران

امام صادق علیه السلام  ضمن روایتی می فرماید: امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف از بین مردم عبور می کند و در بازارهای انها راه می رود و بر فرششان قدم می گذارد ولی مردم او را نمی شناسند.(بحاراانوار ج52 ص154)

امام حسن عسگری علیه السلام  به فرزندش امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف می فرماید: قلوب اهل اطاعت و اخلاص به سوی تو پر می کشد آن چنان ک پرندگان به لانه هایشان می آیند. (کمال الدین ص 448)

9-      حق الثابت، حق الجدید، حق المشتهر؛ حق ثابت، حق جدید، حق مشهور

امام صادق علیه السلام  طی حدیث طولانی درباره عبادت در دولت باطل و مقایسه ی آن با عبادت در دوران حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف از آن حضرت به عنوان ظهور حق، امام حق و دولت حق نام می برد.

10-   خیر من تقمص و ارتدی؛ بهترین فرد که پیراهن و ردای امامت پوشید

امیرالمومنین علی علیه السلام  در خطبه سه نهج البلاغه درباره ی ابوبکر می فرماید: پسر ابی قحافه پیراهن خلافت را به تن کرد در حالی که می دانست که موقعیت من در خلافت موقعیت محور در سنگ آسیاست.

مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف فرزند علیه السلام  است و پیراهن و ردای امامت و خلافت شایسته اوست.

11-   دال علی منهاج الرشد؛ راهنمای انسان ها بر راه رشد و هدایت

مولا علی علیه السلام  در وصف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف می فرماید: هواپرستی را به خداپرستی بازگرداند پس از آن که خداپرستی را به هواپرستی باز گردانده باشند، رای ها و نظرها و افکار را به قرآن بازگردانند پس از آن که قرآن را به رای ها و نظرها و افکار خود بازگردانده باشند. (نهج البلاغه خطبه 138)

12-   ربیع الانام؛ بهار آفرین مخلوقات

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: امت من در زمان او به نعمت هایی دست می یابند که هرگز ماننند آن را ندیده اند چه انسان های خوب چه انسان های بد آسمان بر آنها همواره می بارد و زمین چیزی روییدنی را در خود نگه نمی دارد. (بحارالانوار ج51 ص78)

13-  سید الهمام؛ سرور بلند همت

امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف درر نامه ای به شیخ مفید می فرماید: ما در مراعات حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را فراموش نمی کنیم. اگر غیر از این

14-  صدر الاخلائق ذوالبر و التقوی؛ سر سلسله آفریدگان، صاحب نیکی و تقوی

پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن حدیث قدسی می فرماید: خدای تعالی به سبب ایشان آسمان را از سقوط بر زمین نگاه می دارد؛ مگر آن که خود ادن دهد و به وسیله آنان است که زمین را از اضطراب افکندن ساکنانش باز می دارد. (احادیث قدسی پیرامومن حضرت مهدی ص87)

15-  مضطر الذی یجاب اذا دعی؛ مضطری که هر گاه دعا کند، دعای او مورد اجابت قرار می گیرد.

این لقب بر اساس تفسیر آیه 63 سوره نمل است که می فرماید: امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض. چه کسی اجابت می کند مضطر را و پاسخ مثبت می دهد به او زمانی که او را بخواند و ناراحتی را برطرف می کند و شما را خلیفه های زمین قرار می دهد؟

بر اساس توصیه پیشوایان دین، برای رفع اندوه و برآورده شدن حاجات، به این آیه متوسل می شوند. امام صادق علیه السلام  می فرماید: به خدا قسم مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف مضطر است، در آن هنگام که در مقام ابراهیم، در خانه کعبه دو رکعت نماز به جای آورد و خدا را بخواند و خدا او را پاسخ دهد و هم و غم را از او برطرف سازد و او را خلیفه زمین قرار دهد. (نام محبوب ص91)

16-  عالم المطهر، علمه لا یبید، علم المصبوب؛ دانای پاک، کسی که علمش نابود نمی شود، علم سرازیر شده

امام صادق علیه السلام  در مورد علم امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف می فرماید: علم و دانایی از 27 حرف تشکیل می شود. تمام آن چه پیامبران تاکنون آورده اند 2 حرف است و مردمان بیش از ددو حرف تاکنون نشناخته ام آن گاه که قیام کننده قیام کند، 25 حرف دیگر را آشکار می کند و به مردم نشان می دهد. (بحارالانوار ج52 ص336)

17-  فاتق کل رتق؛ گشاینده هر بستگی و مشکل

امام صادق علیه السلام  ضمن حدیث مفصلی می فرماید: او پس از سختی بسیار و آزمایش های طولانی و هراس و ترس، غم ها را از شیعیانش برطرف می سازد. (بحارالانوار ج66 ص324)

18-  مقدم المامول؛ پیشوای مورد آرزو

امام حسن عسگری علیه السلام  می فرماید: مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف مومل نامیده شده که در آرزو و انتظار شیعیان است. ( نام محبوب ص62)

19-  کریم من اولاد الکرام؛ بزرگوار و بخشنده از تبار بزرگان و بخشندگان

در روایت آمده است مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف بخشنده است و بی دریغ مال و خواسته، به این و آن دهد. نسبت به عمال خود سخت گیر و با ناتوانان و مستمندان بسیار دل رحم و مهربان است. (خورشید مغرب ص35)

20-   النور، نور الباهر،نور ابصار الوری، نورالله الذی لا یطفی، نورالله الذی یهتدی به المهتدون؛ نور، نور آشکار،نور چشمان مخلوقات، نور خدا که هرگز فراموش نمی شود، نور خدا که به وسیله آن هدایت شدگان هدایت می شوند.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در جریان معراج می فرماید: انوار علی علیه السلام  و فرزندانش تا امام دوازدهم را در عرش خدا دیدم و دیدم که امام آنها امام حجه بن الحسن القائم عجل الله تعالی فرجه الشّریف مانند ستاره ای فروزان، درخشان درخشندگی خاصی دارد. (احادیث قدسی پیرامون حضرت مهدی ص15)

21-   نضره الایام؛ سرسبزی روزگاران

امام رضا علیه السلام در وصف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف می فرماید: امام ابری بارنده است، بارانی سیل آساست، آفتابی فروزان، آسمانی سایه بخش، زمینی گسترده، چشمه ای جوشنده است و غدیر برکه و باغ مصفاست. ( اصول کافی ج1 ص874)

مولا علی علیه السلام  می فرماید: هر گاه قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشّریف ی ما قیام کند، آسما بارانش را می بارد و زمین گیاهش را می رویاند، تا جایی که زنی از عراق تا شام راه می پیماید و جز بر گیاه قدم نمی گذارد. (بحارالانوار ج10ص104)

22-   وعدالله الذی ضمنه؛ وعده تضمین شده الهی

مقصود این است که وعده های خدا در ظهور و قیام حضرت تضمین شده است و تخلف بردار نیست که امام سجاد علیه السلام  در تفسیر سوره نور آیه 55 می فرماید: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ. خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند وعده داده است كه حتما آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند جانشين [خود] قرار داد و آن دينى را كه برايشان پسنديده است به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمنى مبدل گرداند [تا] مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گرايد آنانند كه نافرمانند.

این وعده مربوط به شیعیان ما اهل بیت است و این وعده به دست مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف ما و مهدی این امت عملی خواهد شد که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: اگر از عمر دنیا بیش از یک روز باقی بماند آن روز را آن قدر طولانی می کند که مردی از عترت من، همنام من، ظهور می کند و دنیا را پر از عدل و داد می کند، همان گونه که از ظلم و ستم پر شده باشد. (مجمع البیان ج7 ص240)

23-  الکهف و العضد؛ پناهگاه و یاور و کمک

روایتی در اصول کافی جریان شهادت امیرالمومنین و ناله و فریاد مردم را نقل می کند و در ادامه ان روایت در وصف شخصیت مولا علی علیه السلام  اشاره می کند: تو برای مومنین پناه، دژ و کوه بلندی بودی.

امام سجاد علیه السلام  در مورد مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف می فرماید: پناهگاه محکم و استوار و پناه انسان های بی پناه و مسکین. (اصول کافی ج2 ص469 و نام محبوب ص107)


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد