منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* برنامه های مهدی فاطمه عجل الله تعالی فرجه الشّریف در دوران ظهور

* نخستین توقیع مبارک حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه به شیخ مفید

* امیرالمؤمنین علی علیه السّلام از زبان علمای اهل سنت

ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها

یا رب الزینب بحق زینب اشف صدر الزینب بظهور الحجة

خانه علیعلیه السلام  و فاطمه سلام الله علیها امشب نور باران گشته و صدای شادی از اهل کساء بر گوش آسمان طنین انداز شده. کودکی زیبا پیچیده در نور، در آغوش بانوی عشق آفرین زهرای مرضیه سلام الله علیها آرام گرفت. مولای کون و مکان حضرت امیرالمومنین علیه السلام بوسه ای بر پیشانی مشعشعش می نوازد. در انتظار آمدن رسول خدا صلی الله علیه و آله از سفر اند تا این کودک را به نامی شایسته بنامد. اما حضرت رسول صلی الله علیه و آله از خدا پیشی نمی گیرد. خداوند او را چه می نامد؟

این عالمه ی غیر معلمه را! عقیلة النبوت را! این بانوی کامله، این نائبة الحسین علیه السلام را که تنها در آغوش برادر لبخند رضایت در بردارد. ملیکة الدنیا را! این عابده آل علیعلیه السلام و محبوبة المصطفیصلی الله علیه و آله، این فصیحه، امینه و بلیغه را!

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: فرزندان فاطمه فرزندان من هستند ولی اختیار آنها با خداوند است، صبر می کنم تا خداوند نام او را تعیین کند.

معروف است که ایشان در پنجم جمادی الاول سال ششم هجرت در مدینه چشم به جهان گشود. ایشان دو سال از امام حسین علیه السلام کوچکتر بودند.

در همان لحظه جبرئیل، امین وحی الهی به محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید نام این دختر را زینب بگذار، چرا که این نام را در لوح محفوظ نوشته ایم.

او را زینب نام نهادند، "زینت پدر"، "زینت ولایت" روش و منش او مایه سرافرازی و افتخار فخر زمین علی علیه السلام است. در موردش فرموده اند:

گفتار و خطبه های حضرت زینب سلام الله علیها همانند گفتار و خطبه های پدرش حضرت علی علیه السلام بود.(الخصائص الزینبیه، ص210)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: نوزاد  را نزد من بیاورید، نوزاد را به محضرش آوردند رسول خدا او را در آغوش گرفت و گونه هایش را غرق در بوسه نمود.

حضرت ختمی مرتبت فرمودند: به حاضران و غائبین وصیت و سفارش می کنم که احترام این دختر را پاس دارند، همانا این دختر شبیه حضرت خدیجه سلام الله علیها است.(الطّر از المذهّب ج1ص44، ریاحین الشریعه ج3ص38)

عليا حضرت زينب ، نخستين دخترى است كه از فاطمه سلام الله علیها به دنيا آمده ، و او پس از امام حسن و امام حسين  علیه السلام بزرگترين فرزندان فاطمه سلام الله علیها بوده ، و نيز گفته اند:

دليل بر آن است كه راويان حديث و بيان كنندگان اخبار در ايام اضطهار - يعنى روزگار غلبه و چيرگى ظلم و ستم ستمگران بر مؤ منين - هر گاه مى خواستند از اميرالمؤ منين على علیه السلام روايتى نقل كنند مى گفتند:

اين روايت از ابى زينب است ، و اينكه اميرالمؤ منين علیه السلام را به اين كنيه مى ناميدند، براى آن است كه زينب كبرى سلام الله علیها پس از امام حسن و امام حسين عليهماالسلام بزرگترين فرزندان آن حضرت بوده ، و اميرالمؤ منين علیه السلام نزد دشمنانش به اين كنيه معروف نبوده است .( زينب كبرى ، ص 137 و 138)

حضرت زينب سلام الله علیها مانند دو برادرش حسن و حسين علیه السلام از زبان رسول الله صلوات الله علیه و آله تغذى مى كرد.

همان طور كه در بسيارى از اخبار آمده است ، پيغمبر صلوات الله علیه و آله زبان خود را در دهان حسنين مى گذاشت ، آنان با مكيدن زبان پيغمبر تغذيه مى شدند و از همين طريق گوشت و پوست بدنشان مى روييد و رشد مى كرد، در مورد حضرت زينب سلام الله علیها نيز همين عمل را انجام مى داد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: پيغمبر صلوات الله علیه و آله پيوسته نزد فرزندان شير خوار فاطمه مى آمد، از آب دهان خود آنان را تغذيه مى كرد و سپس به فاطمه سلام الله علیها مى فرمود به آنان شير دهيد.(خرایج راوندی ج 1 ص94)

زينب كبرى : اين لقب براى مشخص شدن و تمييز دادن او از ساير خواهرانش (كه از ديگر زنان اميرمؤ منان به دنيا آمده بودند) بود.

الصديقة الصغرى : چون " صديقة "لقب مبارك مادرش ، زهراى مرضيه سلام الله علیها است ، و از سويى شباهت هاى بى شمارى ميان مادر و دختر وجود داشت ، لذا حضرت زينب را "صديقه صغرى "ملقب كردند.

عقيله / عقيله بنى هاشم / عقيله الطالبين :

"عقیله" به معناى بانويى است كه در قومش از كرامت و ارجمندى ويژه اى بر خوردار باشد و در خانه اش عزت و محبت فوق العاده اى داشته باشد.

از ديگر لقب هاى حضرت زينب ، موثقه عارفه ، عالمه غيرمعلمه ، عابده آل على ، فاضله و كامله است . (ره توشه راهيان نور، ص 258.)

كنيه حضرت زينب سلام الله علیها

كنيه آن عليا حضرت " ام كلثوم " است ، و اين كه ايشان را "زينب كبرى "مى گويند، براى آن است كه فرق باشد بين او و بين كسى از خواهرانش كه به آن نام و كنيه ناميده شده است .

چنان كه ملقبه به " صديقه صغرى " شده است ، براى فرق بين او و مادرش صديقه كبرى فاطمه زهراصلوات الله عليهما. (زينب كبرى ، ص 137.(

ولادت دخت علی و فاطمه علیهاالسلام، حضرت زینب سلام الله علیها را به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداه و شیعیان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نمائیم.


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد