منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

کوثر آسمانی

کوثر آسمانی

جبرئیل بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و عرض کرد: خداوند بزرگ بر تو سلام فرستاده و می فرماید: چهل شبانه روز از خدیجه کناره گیری کن و به عبادت و تهجد مشغول باش. پیغمبر اکرم بر طبق دستور خداوند حکیم، چهل روز به خانه ی خدیجه نرفت. و در آن مدت شب ها به نماز و عبادت می پرداختند و و روزها روزه دار بودند.

پس خداوند متعال به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بشارت داد که تمامی خیرات و خوبی های کثیر به تو عطا خواهیم نمود:

ای محمد! ما کوثر را به تو دادیم. پس برای خدا نماز بگزار و قربانی کن. بدرستی که دشمن تو را ابتر و بی فرزند خواهد شد نه تو....

آری فاطمه الزهرا سلام الله علیها کوثر است. او خیر کثیر است....

چه خیری کثیرتر از وجود مقدس حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها که منشا همه ی خوبی ها و علوم و پیدایش امامان معصومی است که با علم و هدایت خود دنیا را پر از نور و سعادت خواهند نمود؟

امام باقر علیه السّلام در جواب این که چرا حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را زهرا نامیدند؟ فرمودند: به جهت آن که خداوند عزّوجل خلق کرد آن حضرت را از نور عظمت خود، پس چون روشنی داد، روشن شد آسمان و زمین به نور آن حضرت و خیره شد چشمهای ملائکه آسمان و به رو افتادند ملائکه به جهت سجده خدا و گفتند : ای خدای ما! ای بزرگ! این چه نوری است؟

پس خداوند وحی فرستاد به سوی ایشان که این نوری است از نور من. برقرار داشتم او را در آسمان خودم خلق کردم او را از عظمت خودم و بزرگی خودم بیرون آوردم، او را از صلب پیغمبری از پیغمبران خودم برتری و فضیلت می دهم، آن نوزاد را که مراد –صدیقه طاهره سلام الله علیها– باشد بر جمیع انبیاء و بیرون می آورم از این نور ائمه علیهم السّلام را که ایستادگی می کنند به فرمان من و هدایت می کنند به سوی حق من و می گردانم ایشان را خلیفه های خودم در زمین بعد از انقضاء وحی خودم.(علل الشرایع :ص 179 باب 143ح1 ،بحارالانوار ج43ص12ح5، کشف الغمه ج2ص464)

 

نزول این سوره به عنوان پاسخ گویی و رد بر کسی که به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  ایراد گرفته و بر نداشتن فرزند سرزنش کرده بود، نازل شده است. با این که بسیاری از اهل بیت کشته شده اند در عین حال دنیا از فرزندان و ذریه فاطمه مطهره سلام الله علیها پر است و از خاندان ملعون بنی امیه فرد قابل اعتنایی باقی نمانده است.

بنابراین آیه خود معجزه ای است. اما ابتر یعنی کسی که دنباله و نسلی ندارد به طوری که نسلی و یاد خوبی از او باقی نماند. و در عین حال بر این مطلب دلالت دارد که فرزندان دختر هم جزو ذریه به شمار می آیند.

پس زهرای مطهره سلام الله علیها سبب کثرت اولاد و بقای نسل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است و این که ذریه و اولاد آن حضرت ذریه و فرزندان حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم باشند و این از بزرگترین برکات آن حضرت می باشد.

اما علامه طباطبایی گوید: کثرت ذریه حضرت تنها مقصود از کوثری است که خداوند به پیامبر عطا فرموده و یا این که از او خیر کثیر مراد است و کثرت ذریه از مصادیق خیر کثیر است. و اگر کثرت ذریه را در نظر نگیریم جمله "ان شانئک هو الابتر" بی فایده و بی مناسبت خواهد بود. روایات فراوانی در این باره رسیده است که گوید: نزول این سوره در آن هنگام بود که یکی از کافران حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را پس از فوت پسرانش قاسم و عبدالله سرزنش کرده و به آن حضرت نعوذبالله لقب ابتر داد.

پس خداوند کسی را که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  را به این لقب نامید را خود در این سوره او را ابتر خواند که یعنی منقطع از هر خیر و خوبی و منقطع از قوم و نسل.

 این سوره دلالت دارد که فرزندان حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها ذریه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می باشند و این به خودی خود از اخبار غیبی قرآن مجید است و خداوند پس از حضرت با وجود آن همه مشکلات و مصائبی که بر آنان وارد شد و کشتار دسته جمعی که از آنان نمودند، فرزندان او را به گونه ای زیاد کرد که هیچ نسل دیگر با آنان برابری نمی کند.

پس جبرئیل نازل شد و به پیامبر عرض کرد: یا رسول الله! بچه ای که در رحم خدیجه می باشد دختر ارجمندی است که نسل تو از وی بوجود خواهد آمد. او مادر امامان و پیشوایان دین است که بعد از انقطاع وحی جانشین تو خواهند شد. (دلائل الامامه ص8)

نسل رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  ادامه یافته است و خداوند هم به رسولش اطمینان داده است که اولادش زیاد خواهد شد. بنابراین اولاد فاطمه مطهره سلام الله علیها حتماً باید اولاد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم محسوب شوند تا این وعده الهی تحقق یابد.

 

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: همانا خداوند ذریه هر پیامبری را در پشت خود او، و ذریه مرا در صلب علی بن ابی طالب قرار داد.(شادمانی دل پیامبر ص236)

فرزندان مولا علی علیه السلام  به جز از طریق بضعه الرسول فاطمه اطهر سلام الله علیها هیچ پیوند و اتصالی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ندارند، پس فرزندان دختر هم جزو ذریه فرد به شمار می آیند همان طور که در قرآن می فرماید:

 وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ كُلاًّ هَدَيْنَا وَنُوحًا هَدَيْنَا مِن قَبْلُ وَمِن ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ. و به او اسحاق و يعقوب را بخشيديم و همه را به راه راست درآورديم و نوح را از پيش راه نموديم و از نسل او داوود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون را [هدايت كرديم] و اين گونه نيكوكاران را پاداش مى‏دهيم. انعام 84

در این آیه شریفه حضرت عیسی را از ذریه منسوب به نوح دانسته، حال آن که او پسر دختری بود که جز از طریق مادر اتصالی به حضرت نوح نداشت و این محکم ترین دلیل است بر این که فرزندان فاطمه الزهرا سلام الله علیها ذریه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می باشند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: تمام دختر زادگان خویشاوندی به پدر دارند به جز فرزندان فاطمه که خویشاوند آنان منم و من پدر آنهایم. (شادمانی دل پیامبر ص237)

بین حضرت موسی بن جعفر علیه السلام  و هارون الرشید مناظره ای طولانی روی داد و در آن مناظره هارون به حضرت گفت: چرا به عام و خاص مردم اجازه داده اید شما را به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم منتسب کنند و به شما بگویند فرزندان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  با این که شما فرزندان علی علیه السلام   هستید؟ در حالی که هر کسی به پدرش منسوب است و فاطمه سلام الله علیها فقط ظرفی برای استقرار شما و حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم جد مادری شماست؟

حضرت فرمود: ای فرمانروا! اگر حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم زنده شود و دختر تو را از تو خواستگاری کند آیا جواب مثبت خواهی داد؟

گفت: سبحان الله! چرا جواب مثبت ندهم، بلکه بر عرب و عجم و قریش بر این ازدواج مباهات خواهم کرد.

حضرت فرمود: اما رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از دختر من خواستگاری نخواهد کرد و من دختر به آن حضرت نخواهد داد. گفت: چرا؟ فرمود: زیرا آن حضرت پدر من است در حالی که نسبت به تو چنین حالتی ندارد. براى اینکه من از نسل او هستم و این ازدواج حرام است، ولى تو از نسل او نیستى.

فرمود: به درستى که خداوند عیسى مسیح را به واسطه مادرش مریم که دوشیزه بود و شوهرى ندیده و دست هیچ بشرى به دامانش نرسیده بود به خلیل خود ابراهیم منسوب و منتسب داشته، آن­جا که فرمود: «و از فرزندان او داود و سلیمان و أیّوب و یوسف و موسى و هارون را [راه نمودیم‏] و نیکوکاران را این چنین پاداش مى‏دهیم و زکریّا و یحیى و عیسى و إلیاس را [راه نمودیم‏] که همه از شایستگان بودند، پس تنها به واسطه مادرش او را به خلیل خود ابراهیم منسوب داشت، همچنان که داود و سلیمان و ایّوب و موسى و هارون را به واسطه پدران و مادران آن حضرات به خلیل خود منتسب داشته. و این برترى و مقام رفیع براى حضرت عیسى تنها به واسطه مادر گرامیش بود.

و این همان فرمایش خداوند در داستان مریم سلام الله علیها است که: « [و آن­گاه که فرشتگان گفتند: اى مریم‏] خدا تو را برگزید و پاک گردانید و بر تمام زنان جهانیان (زنان زمانه‏اش) برگزید این فضیلت‏ به واسطه تولّد مسیح بى‏ وساطت‏ بشرى بوده، و بدینسان پروردگارمان فاطمه را برگزید و پاک گردانید و بر زنان جهانیان به واسطه حسن و حسین دو آقاى جوانان بهشتى برترى و مزیّت بخشید. (احتجاجات ترجمه جلد چهارم بحار الانوار(

 


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد