منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

احیای امر حضرت به وسیله ی مال(صله)
 

احیای امر حضرت به وسیله ی مال (صله دادن به حضرتعلیه السلام)

یکی دیگر از اعمال و وظایف منتظران که سید بن طاووس هم به آن اهمیت بسیار داده است صدقه دادن برای حفظ وجود مقدس امام عصر عج بوده است. صدقه دادن نمایشگر صداقت ایمان مؤمن است که با انجام آن نشان می دهد تا چه حدی در وادی ایمان و خداپرستی صادق است.

«خُذ مِن اَموالِهِم صَدَقَة تُطَهِّرهم و تزکیهم بها»توبه 103

«ای رسول من تو از مؤمنان صدقات را دریافت دار تا بدان صدقات نفوس آنها را پاک و پاکیزه سازی»

صله که به معنای هدیه و هبه می باشد به دو منظور در راه حضرت حجت علیه السلام عنوان می گردد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: یک درهم که با آن – با امام علیه السلام صله می شود- بهتر است از دو میلیون درهم که در سایر کارهای نیک جز صله امام صرف می شود. (اصول کافی ج1 ص 583)

الف- صدقه دادن به نيابت از آن حضرت:

و اين از نشانه هاي مودت و دوستي آن جناب و ولايت اوست.

ب- صدقه دادن به قصد سلامتي آن حضرت عجل الله تعالي فرجه الشريف:

و در رجحان و استحباب آن ترديدي نيست، نظر به اين كه اين كار از گونه هاي مودت نسبت به قربي و بستگان پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) است كه خداوند بندگانش را در كتاب خود به آن امر فرموده. نمي بيني كه هر گاه فرزندت يا كسي از عزيزانت را دوست مي داري و بر او بيمناك هستي، به قصد سلامتي او صدقه مي دهي؟ پس مولاي تو از هر كسي به اين امر سزاوارتر است،‌ اضافه بر اين كه اين كار از اقسام صله امام (عليه السلام) است و اين براي خردمندان واضح مي باشد،‌ هم چنان كه فرق اين و امر پيشين با اندك تأملي إن شاء الله روشن مي گردد.

سلامتی وجود مقدس امام عصر عج که مصلح امور دینی و اخروی است، بسیار ضروری است چرا که هیچ شخص گرامی تر و مقدس از امام عصر ارواحنا له الفداه نیست بلکه باید محبوب تر از نفس خودمان باشد. سید بن طاووس به فرزند خود سفارش کرد که ابتدا کن به صدقه دادن برای آن حضرت قبل از آنکه برای خود و عزیزانت صدقه بدهی. باید توجه داشت که آن حضرت هیچ احتیاجی به صدقه و دعای ما ندارد. بلکه صدقه دادن از شئون بندگی و ادای بعضی از حقوق آن حضرت است و خود نوعی اظهار محبت و دوستی و علاقه به آن جناب است و این عمل سببی است برای جلب رضای پروردگار و حصول قرب به حق تعالی. پس از وظایف مؤمن منتظر صله دادن(هدیه) به آن حضرت به وسیله مال و دارایی دنیا است. منظور از صله در اینجا عطا و بخششی است که فرد، برای جلب توجهات معنوی امام علیه السلام تقدیم می کند و همان هدیه ای است که صرفا جهت خشنودی و سرور امام علیه السلام اهدا می شود.

در عصر غیبت صله امام عصر عج باید در اموری که مورد رضایت آن حضرت است مصرف گردد، به طور مثال صرف مجالس و محافل ذکر و یاد آن حضرت، چاپ کتب ارزنده و تبلیغات گسترده و مناسب در حق حضرت ولی عصر عج و...


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد