منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

چگونه زینت امام زمان باشیم؟


با این چند جمله نورانی از حضرت امام عسکری علیه السلام  که ضمن نامه ای به یکی از اصحابشان مرقوم فرموده اند سخن خود را آغاز می کنیم:

حقیقت اینکه وقتی خداوند منّان بر اساس رحمت خود تشریع شریعت کرد و برنامه های سعادت آفرین آسمانی خود را برای شما مقرّر فرمود ، دری به روی شما باز کرد و کلیدی به دست شما داد تا از آن در به راه او وارد شوید و با آن کلید ، درهای معارف احکام الهی را به روی خود بگشایید. آن درِ راه خدا و آن کلید ، گنجینه های معارف و احکام الهی ، ولایت محمّد و آل محمّد است که اگر نبود محمّد صلی الله علیه و آله و سلم و اوصیاء از فرزندان او علیه السلام شماها همچون بهائم متحیّر و سرگردان بودید که هیچ برنامه ای از برنامه های آسمانی خدا را نمی شناختید و آیا نه مگر به هر شهری از دروازه ی آن باید داخل شد. (بحارالانوار جلد 75 صفحه 374 )

با توجه به کلام پر نور امام عسگری علیه السلام  تنها راه هدایت الهی اهل بیت علیه السلام  می باشند که با تمسک جستن به ولایت آنها می توانیم از برنامه های الهی بهره ببریم. که در این جا برخی از روایات را بیان می کنیم تا از آنها استفاده کنیم و سعی در انجام آن داشته باشیم تا بتوانیم مایه زینت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف باشیم ان شاالله:

در روایت دیگری که باز از آن حضرت نقل شده است خطاب به شیعیانش فرموده است : شما را سفارش می کنم به تقوای خدا و پرهیزکاری در فضای دینتان و کوشا بودن در اطاعت فرمان خدا و راستگویی و امانتداری چه آنکه وقتی یک فرد از شما طایفه ی شیعه در روش دینی خود پرهیزکاری و راستگویی و امانتداری و خوش خلقی با مردم از خود نشان داد می گویند : این شیعی است و تربیت شده ی در مکتب اهل بیت است و من خوشحال می شوم.خدا را در نظر بگیرید و مایه ی زینت ما باشید و مایه ی ننگ و عار ما نباشید. آری ما اهل همه ی خوبی ها هستیم امّا هیچ بدی از ما نشأت نمی گیرد.

ما را در کتاب خدا قرآن حقی است، و با پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نسبتی و از جانب خدا طهارت و پاکی. جز ما هر کس ادعای مقام امامت کند، دروغگو است. خدا را بسیار یاد کنید. ، بسیار در یاد مرگ باشید، بسیار قرآن را تلاوت کنید. و بسیار بر پیامبر صلی الله علیه و اله صلوات بفرستید که صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و اله دارای ده پاداش است. سفارش های مرا به خاطر بسپارید، و در عمل رعایت کنید، شما را به خدا می سپارم و سلام بر شما. (بحارالانوار جلد 75 صفحه ی 372 )

امام صادق علیه السّلام فرمودند: اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبرو ريزي ما. (مشکاة الأنوار، ص 67)

امام صادق عليه السلام خطاب به شاگردان و شيعه هاي خود فرموده اند: مبادا كاري كنيد كه ما را بدان سرزنش كنند، همانا به خاطر كردار فرزند بد، پدرش سرزنش مي گردد، براي كسي كه به او دل سپرده ايد ( امام بر حق) زينت باشيد و بر او مايه ي ننگ و عار نباشيد. در جماعت هاي آنان ( عامه ي مسلمانان با مذهب هاي ديگر) نماز بخوانيد و بيمارانشان را عيادت كنيد و در مراسم امواتشان حضور يابيد و در هيچ كار خيري بر شما سبقت نگيرند كه شما به آن (خير) سزاوارتريد.( كافي / ج2 / 219)

در اصول كافي به سند صحيح از زيد بن شحام نقل شده كه گفت: امام صادق عليه السلام به من فرمود:

« بر هر كس از شيعيان كه بيني اطاعتم مي كنند و به سخنم عمل مي نمايند سلام برسان، و شما را به خداترسي سفارش مي كنم و ورع در دينتان و تلاش براي خدا ، و راستگويي و اداي امانت و طول سجود و خوب همسايه داري ، كه حضرت محمد صلي الله عليه و آله اين ها را آورد. و امانت را به هركسي كه به شما سپرد رعايت نماييد، نيكوكار بود يا بدكار ، زيرا رسول خدا صلي الله عليه و آله امر مي فرمود نخ و سوزن هم ادا شود. عشيره هاتان را صله كنيد و در تشييع جنازه هاي امواتشان شركت نماييد و بيمارانشان را عيادت كنيد و حقوقشان را ادا نماييد ،

زيرا هركسي از شما در دينش ورع داشته باشد و در گفتارش راست بگويد و امانت را ادا نمايد و خلق خويش را با مردم نيكو گرداند گفته خواهد شد: اين شخص جعفري است و آن مرا خرسند خواهد ساخت و ازين جهت شادمان خواهم شد و گفته مي شود : اين ادب آموزي جعفر است . و چنانچه برخلاف آن باشد بلا و ننگش به من مي رسد و گويند: اين است ادب آموزي جعفر!

پس به خدا سوگند پدرم عليه السلام برايم حديث گفت اينكه: چنان بود كه هرگاه كسي در قبيله اي از شيعيان علي عليه السلام (بود) زينت آنها به شمار مي رفت، امانت داري اش از همه بيشتر و رعايت كردن حقوقش از همه بهتر و راستگويي اش از همه زيادتر بود ، وصيت ها و سپرده هايشان را به نزد او قرار مي دادند، از عشيره درباره ي او سوال مي شد، مي گفتند: چه كسي مثل فلاني است زيرا او از همه ما امانتدارتر و راستگوتر است.»(كافي ج2 /636 ح 5)

و در همان كتاب از معاوية بن وهب آمده كه گفت: به آن حضرت عرضه داشتم:‌چگونه شايسته است كه با قوم خودمان و مردماني كه با ايشان معاشرت مي كنيم رفتار نماييم از كسانيكه بر شيوه و مذهب ما نيستند؟

 فرمود: به امامانتان كه به ايشان اقتدا مي كنيد بنگريد، پس چنان كنيد كه آنان مي كنند كه به خدا سوگند ايشان بيماران آنها را عيادت مي كنند و در تشييع جنازه هايشان شركت نمايند و به نفع و عليه آنان گواهي دهند و امانت را به ايشان ادا مي كنند . (كافي /ج2/636  ح 4)

امام صادق علیه السلام فرمود: شیعیان ما اهل ورع و کوشش و اهل وفا و امانتداری و اهل زهد و عبادتند. شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز می خوانند( یعنی غیر از نمازهای واجب، نوافل را نیز انجام می دهند) آنها شب را به عبادت پرداخته و روزها را روزه دارند. زکات اموال خود را می پردازند و حج را به جا آورده و از هر کار حرامی پرهیز می کنند.(بحارالانوار ج65/ص167/ح23)

و نیز فرمودند: شیعیان ما کسانی هستند که پیشتاز در کارهای خوب بوده و از کارهای قبیح خودداری می نمایند ، کارهای زیبا را آشکار کرده و نسبت به امر جلیل سرعت می نمایند. و این به جهت رغبت به رحمت جلیل است . این چنین شخصی از ماست و به سوی ما منسوب بوده و با ما است هرکجا که ما هستیم.( بحارالانوار / ج 65 / ص 169 / ح29)

و فرمودند: همانا شیعه علی کسی است که شکم و فرج او عفیف بوده و در جهاد ثابت قدم باشد. تنها برای خالقش کار کند و امید ثواب او را داشته باشد و از عقاب او خائف باشد . هرگاه چنین اشخاصی را دیدی آنها شیعیان جعفرند. (کافی / ج2 / ص233)

أمیرالمؤمنین علیه السلام  فرمود: شیعیان مرا به دو خصلت امتحان کنید که اگر دارای این دو خصلت بودند شیعه اند: اهمیّت به نماز در اوّل وقت و دستگیری برادران دینی خود با مال، اگر این دو در آنها نبود از ما دورند و دورند و دورند.(جامع الأخبار، ص ۳۵)

امام باقر علیه السلام  فرمود: کسی که مطیع خداست، او دوست ماست و کسی که نسبت به دستورات خدا عاصی باشد، او دشمن ماست و کسی به دوستی و ولایت ما نمی رسد، جز از راه عمل و پرهیزکاری.

در آخر این که شیعه باید دارای یک سری ویژگی های نیکو باشد و مطیع رهبر و امام خود باشد در غیر این صورت ولایت اهل بیت علیه السلام  برای او فایده ای نخواهد داشت.

امام باقر علیه السلام فرمود: از شما (شیعیان) کسی که مطیع خدا باشد، دوستی ما برای او سودمند است و کسی که عصیان و نافرمانی خدا را کند، حب و دوستی ما برای او سودی نخواهد داشت.

 


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد