منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

مفاخر و فضایل مولا علی علیه السلام  از زبان مطهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

مفاخر و فضایل مولا علی علیه السلام  از زبان مطهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

سلیم بن قیس می گوید: ابوذر و سلمان و مقداد برایم روایات کردند، و سپس این حدیث را از علی علیه السلام  هم شنیدم، آنان گفتند: روزی مردی به علی علیه السلام  فخر نمود، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام  فرمود: ای علی علیه السلام  تو بر تمام عرب فخر کن چون تو از نظر پسر عمو و پدر و برادر از همه بزرگوارتر هستند. تو خودت  و نسبت و همسر و فرزندانت و عمویت از همه بزرگوارترید. تو در تقدیم جان و مالت از همه بالاتر، و در بردباری از همه کامل تر و در اسلام از همه پیشتر و علم تو از همه پیشتر است.

تو به خواندن کتاب خدا آشناتر و به سنت های خدا داناتر از همه هستی، دل تو در برخورد روز جنگ از همه شجاع تر و دست تو بخشنده تر، و به دنیا بی میل تر در کوشش و اجتهاد سخت تر، اخلاقت نیکوتر، زبانت راستگو تر و محبوبترین مردم نزد خدا و من هستی.

تو بعد از من سی سال زندگی خواهی کرد. خدا را عبادت می کنی، و بر ظلم قریش صبر می نمایی و آن گاه که یارانی یافتی در راه خدا با آنان جهاد برمی خیزی. برای تاویل قرآن با ناکثین( پیمان شکنان) و قاسطین (تجاوزکاران) و مارقین ( از دین بیرون شدگان) از این امت جنگ می کنی همان طور که با من برای تنزیل قرآن جنگ کردی، تو شهید کشته می شوی و محاسنت از خون سرت خضاب می شود. قاتل تو در بغض نسبت به خداوند و دروی از خدا همچون پی کننده ی ناقه صالح است و همچون قاتل یحیی بن زکریا و فرعون ذوالاوتاد (صاحب میخ ها) است.

ابان می گوید: این حدیث را برای حسن بصری از قول ابوذر نقل کردم. او گفت: سلیم و ابوذر راست گفته اند. علی بن ابیطالب علیه السلام  دارای سبقت در دین، برتری در علم و حکمت و فقه، و رای و مصاحبت با پیامبر، و نیز در فضل و کمالات و در فامیل و دامادی، شجاعت در جنگ، بخشش، نفع رسانی به مردمف علم به قضاوت، خویشاوندی با پیامبر، حکم کردن بین مردم و رفع خصومت و نیز امتحان دادن در اسلام از همه بالاتر است.

علی در همه ی تمورش در مرتبه ی عالی است. رحمت و صلوات خدا بر او باد. سپس حسن بصری گریست به طوری که محاسنش تر شد. ابان می گوید به او عرض کردم: ای اباسعید آیا وقتی نام کسی غیر از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برده شود می گویی: صلی الله علیه و آله و سلم؟

پاسخ داد: هر گاه مسلمین را یاد کردی، برای آنان طلب رحمت کن و صلوات بر محمد و آل محمد بفرست. و بدان که علی علیه السلام  افضل آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.

گفتم: ای اباسعید! از حمزه و جعفر و فاطمه و حسن و حسین هم افضل است؟ گفت: آری. به خدا قسم از آنان هم افضل است و کسی در برتری او شک ندارد. به او گفتم: برای چه؟ گفت: چون نام شرک و کفر و بت پرستی و خوردن شراب بر او جاری نشده است. علی از همه ی آنها برتر است به سبب: سبقت در اسلام، علم به کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و این که پیامبر به فاطمه سلام الله علیها فرمود: تو را به ازدواج افضل امتم درآوردم. و اگر در امت بهتر از او کسی بود می بایست پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم او را استثنا می کرد. و این که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در میان اصحابش عقد برادری برقرار کرد و علی علیه السلام  را به برداری خود برگزید. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هم خودش و هم برادری که برای خود قرار داد از همه بترت بود. و او را در روز غدیر خم نصب نمود و همان ولایتی را که برای خود واجب کرده بود برای علی علیه السلام  هم واجب نمود و فرمود: هر که من مولای اویم این علی مولای اوست. و به او گفت: تو نسبت به من همچون هارون نسبت به موسی هستی و این کلام را درباره ی هیچ یک از اهل بیتش و امتش جز او نفرموده است. او سوابق بسیار و مناقبی دارد که احدی از مردم آنها را ندارند.

ابان گوید: از حسن بصری پرسیدم: بعد از علی علیه السلام  چه کسی برترین امت است؟ گفت: همسر و دو فرزندش. پرسیدم بعد از آنها چه کسی؟ گفت: بعد از آنها جعفر و حمزه. افضل مردم اصحاب کسا هستند که آیه ی تطهیر درباره ی انان نازل شده است. در آن کسا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خود و علی و فاطمه سلام الله علیها و حسن و حسین علیه السلام  را جمع کرد و فرمود: این ها موذد اعتماد من و عترت من از اهل بیتم هستند. خداوند بدی ها را از ایشان دور کرد و آنان را پاک گردانید.

ام سلمه به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفت: اجازه فرما من همراه شما و آنان زیر کسا باشم، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای ام سلمه! تو بانوی نیکوکاری و تا آخر عمر چنین خواهی بود ولی این آیه فقط درباره ی من و این ها نازل شده است. (اسرار آل محمد ص59)


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد