منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

ترک حرام؛ شرط روزه داری مورد رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف  است. اگر کسی بخواهد روزه اش رنگ و بوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف داشته باشد، باید به رهنمود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عمل کند که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه ای که در آستانه ماه مبارک رمضان ایراد فرمودند ویژگی های روزه داران را بیان نمودند، بعد از این که سخن ایشان تمام شد، امير المؤمنين عليهم السلام برخاستند و فرمودند:  رسول خدا! برترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمودند: اباالحسن! برترين اعمال در اين ماه دوري گزيدن از حرام هاي خداي عزيز و بزرگ است.( اقبال از كتاب بشارة المصطفي لشيعة المرتضي)

بااشاره به اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این خطبه ویژگی هایی را برای بهترین روزه رمضان بیان کردند، اگر به این ویژگی ها توجه شود، به روزه ای که مطلوب امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف است، دست پیدا می کنیم:

مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و بخشش گناهان نزديك است؛ ماهي كه نزد خدا برترين شب ها و ساعت هاي آن بهترين ساعت هاست؛ ماهي است كه در آن به ميهماني خدا دعوت شده و شما را در اين ماه از كساني قرار داده اند كه شايسته كرامت خدا هستند. نفس كشيدن شما در آن تسبيح و خوابيدنتان در آن عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعاي شما در آن مستحبات است. پس با نيت هايي راست،‌ و دلهايي پاك از خدا بخواهيد شما را موفق به روزه آن، و خواندن كتابش نمايد. بدبخت كسي است كه از آمرزش خدا در اين ماه بزرگ محروم شود.

همانطور که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در این خطبه به خواندن کتاب قرآن سفارش نموده است به چنگ زدن به آن نیز تصریح نموده است که این چنگ زدن به تنهایی و بدون ثقل دیگر میسر نمی شود، ثقل دیگر آن به فرموده ی خود وجود مطهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم عترت ایشان است، ایشان اهل بیت علیه السلام  خود را به عنوان همتای قرآن معرفی کرده است و خطاب به مسلمانان می فرماید، من بعد از خودم بین شما قرآن و اهل بیت علیه السلام را به امانت می گذارم.
پیامبر اکرم اهل بیت را در کنار قرآن معرفی می کنند. بنابراین معلوم می شود که این دو وجود شریف همتای یکدیگر هستند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تاکید دارند که به هر دو چنگ زنید. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف به عنوان یکی از مصادیق عترت پاک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مطرح هستند، امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف در زمان ما شریک و همتای قرآن به حساب می آیند و مانند قرآن، معصومین وسیله نجات و هدایت مردم هستند.

"شهرُ رَمَضانَ الّذی اُنزِلَ فیهِ القُرانُ هُدیً لِنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الهُدی وَ الفُرقانِ..." ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است برای هدایت مردم و با دلایل روشن برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل...بقره 185

"شریک القرآن" به عنوان یکی از القاب امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف است و شریک القرآن به معنای همتای قرآن است، پس لازم است که انسان روزه دار در کنار اطاعت و انجام فرمان خدا که در قالب روزه نشان داده می شود، به وجود امام زمان خود چنگ زند و این مهم  میسر نمی شود مگر این که خودش را از حرام ها دور نگاه دارد.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این خطبه توصیه می کنند که در این ماه چشم خود را از چیزی که نباید ببیند و گوش خود را از چیزی که نباید بشنود و شنیدن و دیدن آن حرام است، حفظ کنید  پس اگر کسی بخواهد روزه اش رنگ و بوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف داشته باشد، باید به رهنمودهای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عمل کند که اهل بیت علیه السلام  نور واحد هستند.

در قرآن و روایات به صورت صریح تاکید شده است که پس از برخورداری انسان از اعتقاد صحیح، نوبت به عمل می‌رسد و آنچه می‌تواند آدمی را به خدا و حجت او نزدیک و نزدیک‌تر کند، تلاش در راه انجام دادن وظایف (تعهد به واجبات و ترک محرمات الهی) است.

بهترین وسیله برای نزدیکی به خدا و جلب عنایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف تلاش برای سازندگی فردی است. امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: گرسنگی چه خوب یاوری برای اسیر کردن نفس و شکستن عادت آن است.(غررالحکم ح9944)

روزه باید در انسان سازندگی ایجاد کند و این زمانی اتفاق می افتد که روزه را با دل و روح و جان بگیریم نه با اعضا و جوارح ظاهری. به همین دلیل است که:

امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: روزه دل بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم.(غررالحکم ح5890)

این موضوع بدان معنا نیست که ما با جوارح خود گناه انجام دهیم و از طرفی هم روزه باشیم! و به این قضیه استناد کنیم که من با دل روزه گرفته ام و روزه دل بالاتر از روزه شکم است لذا:

امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: روزه نفس، نگهداری حواس پنجگانه از دیگر گناهان و تهی بودن دل از تمام اسباب بدی است.(غررالحکم ح5889)

و اما اگر روزه انسان را نساخته باشد و آدمی را از چاه جهل و ضلالت بیرون نکرده باشد می توان به اینجا رسید که:

امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: چه بسا روزه داری که روزه اش جز گرسنگی و تشنگی بهره ای ندارد و چه بسا نمازخوانی که از نمازش جز بیداری و رنج سودی نمی برد. خوشا خواب و افطار خردمندان هشیار.(نهج البلاغه حکمت 145)

پس امید است که با پاک شدن نفس ها و آمرزش گناهان، دعاهایمان به درگاه باری تعالی مورد استجابت قرار گیرد و همه شیعیان و محبین حضرت حجّت روحی و ارواح العالَمین لَهُ الفِداه بیش از پیش فرج پر سعادت ایشان را از خدای متعال طلب کنند.

روز ظهور چه سر افکنده می شوند          آنان که در دعای فرج کم گذاشته اند

 البته یاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف  در هر شب و روز در این مسیر بسیار راهگشا خواهد بود. چه خوب است که روزه یمان را با یاد آن حضرت و توسل به او شروع کنیم و به همین گونه به پایان برسانیم. و چه زیباست که پیوسته ساعتی را برای عرض سلام و ارادت به ساحت مقدسش اختصاص دهیم و چه بجاست که به نیابت از آن حضرت، کارهای عبادی انجام دهیم چرا که ماه مبارک رمضان باید انسان را از گناه خارج کند و او را به یاد خدا و امام زمان بیاندازد.

از این رو هر لحظه به یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف باشید و هنگامی که می ‌خواهید افطار کنید، بعد از خواندن دعاهای وارد شده چند کار انجام دهید تا روزه شما را امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف امضا کند.

رمضان یک خبر از یار بده               بر دلم مژده ی دلدار بده

رمضان صاحبم از من راضی ست      یا که از روزه ی من ناراضی ست؟

گو به مهدی دل من قابل کن             فیض دیدار رخت شامل کن


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد