منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

سیمای امیرمؤمنان علیه السلام در فاتحةالکتاب

بسم الله الرّحمن الرّحیم

·         " اِهدِنا الصّراطَ المُستَقیمَ" ما را به راه راست راهنمایی فرما.حمد6

ابن بابویه به سند خود از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که مفضّل از آن حضرت معنای صراط را سئوال نمود. حضرت فرمودند: صراط عبارت است از راهی به سوی معرفت پروردگار و این راه دوتا ست. یکی راه دنیا و دیگری راه آخرت. اما راه دنیا شناخت و معرفت امام است که بر هرکس واجب است که در دنیا امام خود را شناخته و اطاعت او را نماید و او را پیشوای خود دانسته و بر راهنمایی آن ها از صراطی که پل جهنّم است به خوبی عبور کند و هرکه در دنیا امام زمان خود را نشناسد، قدم هایش در صراط بلغزد و به جهنّم واصل گردد.

و نیز به سند دیگر از آن حضرت روایت شده که فرمودند: "صراط المستقیم"، وجود مقدّس امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام می باشد.(تفسیر جامع آیت الله بروجردی ج1ص99 انتشارات کتابخانه صدر)

امام جعفر صادق عَلیهِ السَّلام فرمودند: "راه" همان امیرالمؤمنین علی عَلیهِ السَّلام و شناخت امام است.(تفسیر قمی ج1ص41 به نقل از تفسیر برهان)

و همچنین مرویست از آن حضرت که فرمودند: "صراط المستقیم" همان امیرالمؤمنین علی عَلیهِ السَّلام و شناخت اوست و دلیل این که آن، امیرالمؤمنین عَلیهِ السَّلام است، کلام خداوند متعال می باشد [که فرمودند]: " وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ "و همانا كه آن در كتاب اصلى [لوح محفوظ] به نزد ما سخت والا و پر حكمت است(زخرف4)؛ و آن در امّ الکتاب و در کلام خداوند متعال " صراط المستقیم"، امیرالمؤمنین علی عَلیهِ السَّلام است.(تفسیر قمی ج1ص42 به نقل از تفسیر برهان)

·         "صِراطَ الّذّینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم..." راه آنان که به ایشان نعمت دادی...حمد7

ابن بابویه به سند خود از امیر مؤمنان علی علیه السّلام روایت کرده که فرمود: نعمتی که خداوند به آن ها لطف و کرامت نموده، مال و اولاد و تندرستی نیست! گرچه تمام این ها هم از نعمت های خداوند می باشد ولی آیا نمی بینی این نعمت ها را خداوند به کفّار هم عطا می فرماید؟! بلکه این ها چیزی نیست که از خداوند مسئلت نمایند و مراد، نعمت ایمان به خدا و تصدیق به رسول او و اقرار به ولایت آل محمّد صلّی الله علیه و آله و نگاه داشتن از شرّ دشمنان و از معصیت پروردگار و اذیّت مؤمنان و رعایت حقوق برادران دینی است.(تفسیر جامع آیت الله بروجردی ج1ص100 انتشارات کتابخانه صدر)

و نیز ابن بابویه به سند خود از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله روایت کرده است که درباره ی کلام خداوند"صِراطَ الّذّینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم..."  فرمودند: شیعیان علی علیه السّلام کسانی هستند که خداوند نعمت ولایت امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السّلام را به آن ها عطا فرموده و بر ایشان غضب نمی کند و گمراه نمی شوند.(تفسیر جامع آیت الله بروجردی ج1ص101 انتشارات کتابخانه صدر، معانی الاخبار شیخ صدوق ص36ح8، شواهد التنزیل ج1ص66ح105 به نقل از تفسیر برهان)





آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد