منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* شروع امامت امام زمان علیه السّلام

* شهادت امام حسن عسگری علیه السلام

* هجوم به خانه ی وحی و شهادت حضرت محسن

* پیشگویی از مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام

* شهادت امام رضا علیه السلام

* شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام

* رحلت پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

* اربعین حسینی

* نقش حضرت رقیه در احیای امر امام زمانش حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام

* امام زمان عجل الله منتقم خون سیدالشهداء علیه السلام

شباهت داستان حضرت یوسف و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف


شباهت داستان حضرت یوسف و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف بسیار زیاد است که در این جا به نکاتی اشاره می نماییم تا باشد که راهی روشن برای منتظران آن حضرت باشد:

خداوند برای حفظ جان حضرت یوسف علیه السلام  او را در چاه قرار داد، خداوند برای حفظ جان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف نیز از دست مردم حسود و بی خرد او را در چاه غیبت قرار داد تا در امان بماند تا مانند اجداد مطهرشان بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که مورد ظلم و ستم قرار گرفتند و بالاخره به شهادت رسیدند نباشند.

چنان که در روایات آمده است که یکی از علت های غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف ترس از کشته شدن است، و دومین علت امتحان و آزمایش بندگان است تا مومن و منافق از هم جدا گردند:

اگر به شما آسيبى رسيده آن قوم را نيز آسيبى نظير آن رسيد و ما اين روزها[ى شكست و پيروزى] را ميان مردم به نوبت مى‏گردانيم [تا آنان پند گيرند] و خداوند كسانى را كه [واقعا] ايمان آورده‏اند معلوم بدارد و از ميان شما گواهانى بگيرد و خداوند ستمكاران را دوست نمى‏دارد. آل عمران 140

سومین دلیل غیبت، قبایح و زشتی های اعمال ما شیعیان است، در داستان حضرت یوسف علیه السلام  هم قبایح و زشتی های برادران یوسف باعث شد تا یوسف در چاه غیبت قرار گیرد و تا برادران پی به قبایح کارهایشان نبردند و توبه نکردند یوسف را نتوانستند پیدا کنند و بشناسند.

در توقیعی که حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشّریف به شیخ مفید مکتوب فرموده بودند،چنین آمده است: و اگر شیعیان ما که خداوند در اطاعتش آنان را یاری کند در وفای پیمانی که از ایشان گرفته شده مصمم و جدی باشند نعمت لقای ما از آنان به تاخیر نمی افتد و سعادت دیدار ما با معرفت کامل و راستین نسبت به ما تعجیل می گشت، پس تنها چیزی که ما را از آنها پوشیده می دارد همانا چیزهای ناخوشایندی است که از ایشان به ما می رسد و از آنان انتظار نمی رود. (احتجاج ج2 ص325)

نکته ی مهمی که از حدیث مبارک امام حی و زنده صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف مشاهده می شود این است که نبود معرفت و شناخت راستین در گرو نبود اعمال ناخشنود و بد است. یعنی اگر شرایط ایجاد شود خداوند معرفت را ارزانی می دارد و با معرفت داشتن به مقام والای حجت های خداوند می توان به سعادت واقعی دست یافت.

حضرت یوسف علیه السلام  در زمانی که در مصر بودند بعد از تحمل سختی های زیاد توانستند دین و آیین مصر را از بت پرستی به یکتاپرستی تبدیل کنند و آیین یکتاپرستی را رواج داده و دین و آیین مردم مصرا را یکتاپرستی قرار دهند اگر چه گروهی را خوشایند نبود زیرا به ضرر ایشان بود.

در زمان فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف هم ایشان همه ی جهان را بر یک آیین آن هم آیین یکتاپرستی و اسلام جمع خواهند نمود، امیرالمومنین علی علیه السلام  می فرمایند: تا هیچ آبادی نماند مگر این که هر صبح و شام بانگ شهادت لا اله الا الله و محمد رسول الله و علی ولی الله در آن بلند شود. طبق آیه :

لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون. و او را بر همه ی دین ها برتری بخشد اگر چه مشرکان را خوش نیاید. فتح 28

در زمان حضرت یوسف علیه السلام  مردم دو گروه بودند یا بسیار متمول و ثروتمند و یا بسیار فقیر و تهی دست. وقتی حضرت یوسف در قسمت های مختلف شهر می گشت مردم محرومی را که بسیار فقیر بودند مشاهده کرد و بعد دستور داد تا مردم 5/1 از اموال خویش را به عنوان مالیات بپردازند تا از این طریق بتواند یک نوع کمکی به مردم کرده باشد و سعی کرد تا یک جور برابری برای مردم ایجاد کند.

در زمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف هم آقا عدالت را برقرار می کنند و مردم در یک سطح خواهند بود و هیچ بی عدالتی نخواهد بود و ثروتمند و فقیری نخواهد بود، در دعای افتتاح داریم: پروردگارا درود فرست بر ولی امرت که قیام کننده و امید مردم و عدل منتظر است. در کمال الدین از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده: اول و آخر عدل است.

و از سیدالشهدا علیه السلام  روایت شده است: اگر از عمر دنیا باقی نماند مگر یک روز، خداوند آن روز را آن قدر طولانی می کند تا این که مردی از فرزندانم خروج کند سپس زمین را پر از عدل و داد کند چنان که از ظلم و ستم پر شده باشد. (کمال الدین ج 1 ص280)

یکی دیگر از شباهت های داستان حضرت یوسف علیه السلام  این است که او ولی خدا بود و به برکت وجود او خداوند نعمت به مردم مصر عطا فرمود و با علم خدادادی و و درایت او مردم از قحطی حتمی نجات یافتند، وجود امام و حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف هم چه در غیبت و چه در هنگام ظهور ایشان  مردم از ایشان بهره مند می شوند و سرتاسر زمین برکت می باشد و زمین آرام می گیرد و خداوند نعمات خود را از مردم دریغ نمی کند.

و این برکات و نعمات در زمان ظهور انشالله به حد کمال خود خواهد رسید، در حدیثی قدسی خداوند فرموده است: اگر خواسته باشیم زمین را به کیفر و عقوبت هلاک گردانم به خاطر آن قهرمانان، از اهل زمین دفع نمایم. (عده الداعی 235)

مساله ی بعدی که در داستان حضرت یوسف علیه السلام  مشاهده می شود مساله انتظار و منتظر بودن است. که حضرت یعقوب و زلیخا نمونه ی بارز یک منتظر بودند و در فراغ منتظَر سوختن و توجه به ولی خدا داشتن را کاملا آن دو داشتند.

در این داستان وظایف منتظرین آموخته می شود که منتظر باید مثل زلیخا و یعقوب باشد که در فراق ولی خدا سوختند و این سوختن تا سر حد پیری و نابینایی کشیده شد.

منتظر تا تمام تعلقات نفسانی خویش را فدا نکند و فقط و فقط برای خدا عمل نکند نمی تواند به منتظَر برسد. همان طور که تا حضرت یعقوب از بنیامین نگذشت به یوسف نرسید. و یا تا زلیخا از مال و مکنت خود و حتی وجود خود نگذشت به یوسف نرسید.

 منتظر بودن یک حالت قلبی است که در جوارح نمود خارجی دارد، منتظر دائما در درون و بیرون به یار می اندیشد و امید به وصال او دارد و یاد محبوب را در دل می پروراند زیرا هر کس چیزی را دوست بدارد حتی اگر به آن دسترسی نداشته باشد با یاد محبوب خویش زنده است و به آن عشق می ورزد و در حقیقت خودی نمی بیند و فقط و فقط یار را می بیند. چنان که زلیخا گفت: من هیچ هستم هر چه هست یوسف است.

شباهت دیگر غربت است. زمانی که حضرت یوسف علیه السلام  را در چاه انداختند غربت او شروع شد و غربت دو معنی دارد: 1- دوری از خاندان و وطن و شهر و دیار 2- کمی یاران و اعوان

چنان چه  در داستان یوسف علیه السلام  مشاهده می شود او نیز غربت شامل حالش شد و وجه تشابه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف با یوسف علیه السلام  در غربت اوست زیرا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف هم از خاندان و وطن و شهر و دیار خود دور می باشد و خودشان فرمودند: هیچ جایی محبوبتر از سامرا برای من نیست. و هم نبود یاران و اعوان یکی از علت های تاخیر ظهور ایشان می باشد.

امیرالمومنین علی علیه السلام  فرمودند: صاحب این امر همان رانده شده ی یگانه و تنهاست (کمال الدین ج1 ص303)

موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: او همان رانده شده ی یکتا ی غریب پنهان از خاندانش می باشد که خون خواه پدرش خواهد بود. (کمال الدین ج2 ص361)

قبل از این که حضرت یوسف علیه السلام  رسما هدایت مردم را به عهده بگیرند ظلم و بی عدالتی و بت پرستی موج می زد و کاهنان معبد با حیله و نیرنگ اموال مردم را از ایشان می گرفتند آنها مردم را در نادانی نگه می داشتند و به مردم ظلم یم کردند ولی با فضل خدای مهربان حضرت یوسف علیه السلام  برای هدایت و نجات مردم مصر مبعوث شد، فرج و گشایشی به دست ایشان برای مردم مصر ایجاد شد.

وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف که خداوند فرجش را نزدیک کند هنگامی که به فرمان خدا ظهور می کند زمین از ظلم ظالمان پر شده است و مردم در جهل و نادانی به سر می برند و ایشان با وجودشان فرج و گشایشی حاصل می شود که خود حضرت فرمودند: بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج زیرا آن فرج شماست. (احتجاج ج2 ص284)

از امیرالمومنین علیه السلام  در وصف حال مومنین در زمان جبارها مروی است : تا آن جا که احدی از شما جای پایی برای خودش نخواهد یافت و تا آن جا که شما در نظر مردم از مردار در چشم صاحبش نیز بی ارزش تر خواهید شد و همان طور که شما در آن حال هستید ناگهان یاری خداوند و آن پیروزی بیاید و این است فرموده خداوند متعال:

تا آن جا که پیامبران مایوس شدند و مردم گمان کردند که وعده ی ما خلاف خواهد شد نصرت و یاری ما برای آنان خواهد آمد. یوسف 110

امام صادق علیه السلام  فرمودند: این که اجازه هی به فرج کسی که با فرج او برای اولیا و برگزیدگانت هم فرج حاصل شود. (بحارالانوار ج37 ص46)

و از شاخص ترین شباهت به حضرت یوسف علیه السلام ، زیباترین اهل زمان خود بود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف نیز زیباترین اهل زمان خود می باشد چنان چه ایشان طاووس اهل جنت می باشند.

حضرت یوسف علیه السلام  مدتی طولانی غایب شد برادرانش بر او داخل شدند او را نشناختند ولی او آنها را شناخت ، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف نیز غایب از دیده هاست در میان آنها راه می رود همه را می شناسد ولی مردم او را نمی شناسند.

یوسف امرش یک شبه اصلاح گردید که پادشاه مصر خواب دید و بدینوسیله امرش اصلاح شد، قیام کننده هم امرش یک شبه اصلاح می شود. امام باقر علیه السلام فرمودند: در صاحب این امر شباهتی از یوسف است که خداوند عزوجل در یک شب امر او را اصلاح کند. (کمال الدین ج 1 ص329)

یوسف دچار زندان شد و می گفت: خداوندا زندان برایم خوش تر از چیزی است که اینان مرا به آن می خوانند.

و حضرت باقر علیه السلام  می فرمایند: صاحب این امر سنتی از یوسف دارد زندان و غیبت است. (کمال الدین ج1 ص329)

یوسف چند سال در زندان بود ولی مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف چه وقت غیبتش به سر خواهد رسید و از زندان غیبت بیرون خواهد آمد؟

یوسف از خاص و عام غایب شد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف نیز از عام و خاص غایب است. در حدیث از امام باقر علیه السلام  آمده است که شباهت او به یوسف غیبت از خاص و عام و مخفی بودن از برادران و پوشیده شدن امر او از پدرش با وجود نزدیک بودن مسافت بین آن حضرت با پدر و خاندان و پیروانش. (کمال الدین ج1 ص327)

اما همین یوسف منتظر و چشم انتظار موعود است همان کسی که همه جا را پر از عدل و داد می کند....

اللهم عجل لولیک الفرج


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد