منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* شهادت امام حسن عسگری علیه السلام

* هجوم به خانه ی وحی و شهادت حضرت محسن

* پیشگویی از مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام

* شهادت امام رضا علیه السلام

* شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام

* رحلت پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

* اربعین حسینی

* نقش حضرت رقیه در احیای امر امام زمانش حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام

* امام زمان عجل الله منتقم خون سیدالشهداء علیه السلام

* خطابه اهل بیت علیهم السلام

 شباهت سیدالشهدا علیه السلام  و حضرت یحیی علیه السلام

 شباهت سیدالشهدا علیه السلام  و حضرت یحیی علیه السلام 

میان امام حسین علیه السلام  و یحیی بن زکریا علیه السلام  شباهت های وجود دارد که به مناسبت شهادت حضرت یحیی علیه السلام  آنها را بر عاشقان و عزادارن حسینی بیان می کنیم تا دل محبین آن حضرت سرشار از عشق عالمین، حضرت حسین بن علی علیه السلام  شود:

·         یحیی پیامبر علیه السلام  و امام حسین علیه السلام  پیش از ولادتشان به آمدنشان بشارت داده شد:

در مورد یحیی این مژده آمد که: ای زکریا! به راستی که ما تو را به پسری که نامش یحیی است مژده می دهیم (مریم آیه 7)

و در مورد امام حسین علیه السلام  پیام آمد که: ای محمد صلی الله علیه و آله و سلم ! به راستی که به فرزندی گرانقدر از دخت گران مایه ات فاطمه سلام الله علیها مژده می دهیم. (بحارالانوار ج44 ص231)

·         یحیی پیامبر علیه السلام  و امام حسین هر دو شش ماهه به دنیا آمدند. ( بحار ج43 ص223)

·         یحیی پیامبر علیه السلام  و امام حسین هر دو را خداوند نام نهاد:

در مورد یحیی علیه السلام  فرمود: ما تو را به فرزندی که نامش یحیی است مژده می دهیم.

در مورد امام حسین علیه السلام  جبرئیل نازل شد و فرمود: نام این کودک گرانقدر را حسین علیه السلام  نهاده ام. ( بحار ج43 ص238)

·         یحیی پیامبر علیه السلام  و امام حسین هر دو بیشتر اوقات از مادر شیر نخوردند، چرا که یحیی از سوی آسمان تغذیه می شد و امام حسین علیه السلام  از جانب عرش برین. ( بحار ج44 ص243)

·         یحیی پیامبر علیه السلام  و امام حسین هر دو پیشانیشان درخشان بود.

·         یحیی پیامبر علیه السلام  و امام حسین هر دو در طول زندگی خویش چندان شادمانی ندیدند و شادی شان با اندوه قرین بود. ( بحار ج14 ص188)

·         یحیی پیامبر علیه السلام  و امام حسین قاتل هر دوی آنان مادرانی آلوده داشتند. ( بحار ج14 ص184)

·         یحیی پیامبر علیه السلام  و امام حسین هر دو در شهادتشان آسمان خون گریست. ( بحار ج45 ص211)

·         یحیی پیامبر علیه السلام  و امام حسین هر دو سر مقدسشان پس از شهادت سخن گفتند:

در مورد یحیی علیه السلام  این گونه بود که فرمود: هان ای فرمانروای استبداد پیشه! پروای خدا پیشه ساز و از او بترس.

در مورد امام حسین علیه السلام  این گونه بود که قرآن تلاوت می نمود. ( بحار ج14 ص358)

·         یحیی پیامبر علیه السلام  و امام حسین هر دو با شکنجه به شهادت رسیدند.

و شاید سرّ این که حسین علیه السلام در هر منزلگاهی که فرود می آمد و یا از هر منزلگاهی که بار سفر می بست  از یحیی علیه السلام  یاد می کرد همین شباهت ها باشد، که  یک روز در سفر خود به سوی کربلا فرمود:

از خواری و پستی دنیا همین بس که سر یحیای پیامبر علیه السلام، به یکی از زنان زناکار بنی اسرائیل هدیه می شود. ( عوالم ص608 و بحارالانوار ج45 ص298)

و همین طور در سفر خود بر یحیی علیه السلام  سلام می کرد. ما نیز از حسین علیه السلام  پیروی نموده و می گوییم:

سلام بر یحیی که خداوند با شهادتش او را مقرب درگاه خود ساخت!

هنگام سلام می توانی یحیی علیه السلام  را نیت کنی که او را با شکنجه کشتند و پس آن گاه سرش را بریدند؛

 و نیز می توانی حسین علیه السلام  را نیت کنی که به قدری بر پیکرش زخم نشاندند که جان داد و پس از آن سرش را بریدند؛

هنگام سلام می توانی یحیی علیه السلام  را نیت کنی او را گرفتند و سرش را در طشت بریدند و یا حسین علیه السلام  را قصد کنی که نیزه ای را بر پهلویش فرو نشاندند تا از اسب بر زمین افتاد و آن گاه سر از تنش جدا کردند. ( امالی طوسی ص139)

اگر خواهی می توانی یحیی علیه السلام  را نیت کنی که کینه ی قاتلش، با کشتن او فروکش کرذ و نیز می توانی حسین علیه السلام  را نیت کنی که دشمنانش چهار هزار تیر بر پیکر او فرو نشاندند و بیش از صد ضربه ی شمشیر بر پیکر او فرود آوردند و گلویش را بریدند و نیزه ای را بر بدنش فرو کردند و آن پیکر خون آلود را زیر سم اسبان لگدمال کردند و پس آن گاه پیکرش را تکه تکه نمودند و با این کار،کینه و دشمنی شان فروکش نکرد و سر بریده اش را بر نیزه زدند و در شهرها گرداندند و بر دار آویختند و باز هم کینه شان فروکش نکرد، پس در مجالس شوم خود، با چوب، بر لب و دندان آن حضرت زدند ( الارشاد ج2 ص114)

هنگام سلام می توانی یحیی علیه السلام  را نیت کنی که سرش را از خانه ای به خانه ی دیگر هدیه بودند و حسین علیه السلام  به خاطر این واقعه، اندوهگین بود و می گریست.

و نیز می توان حسین علیه السلام  را نیت کنی که سر بریده اش را در شهرها گرداندند و آن سر را بارها به مکان های مختلف هدیه بردند.

هنگام سلام، می توانی یحیی علیه السلام  را قصد کنی که چون سر بریده اش را پیش روی پادشاه ستم پیشه ی زمانش گذاشتند از شدت اندوه، حالش دگرگون شد.

و همچنین می توانی حسین علیه السلام  را قصد کنی که هنگامی که سر بریده اش را پیش روی یزید گذاشتند لبخندی زد و این لبخند از همه ی زخم ها و دردهای حسین علیه السلام  سخت تر بود.کور باد چشمی که هنگام دیدن لبخند یزید اشک نریخته است.

هنگام سلام بر یحیی علیه السلام ، می توانی او را قصد کنی که از مسجد بیرونش کشاندند تا بکشند در حالی که زن و فرزند و هیچ عامل دلبستگی ای به دنیا نداشت.

و نیز می توانی حسین علیه السلام  را نیت کنی که او را از خیمه ها و پیش چشم زنان حیرت زده و تشنه لب بیرون کشاندند و هر یک از زنان فریاد و ناله و شیون سر می دادند. ناگاه دختر خردسال حسین علیه السلام نزد پدر آمد و بر پایش افتاد و دستان او را بوسید و ناله و شیون سر داد و از تنهایی و بی کسی شکوه کرد، پس حسین علیه السلام  بازگشت و دخترش را روی پاهایش نشاند و فرمود: تا هنگامی که جان در بدن دارم با اشک های حسرت آمیز خویش، دلم را به آتش مکش و پس از آن که کشته شدم هر چه خواهی اشک بریز. ( مناقب آل ابی طالب ج4 ص109)

هنگام سلام، می توانی یحیی علیه السلام را نیت کنی که سرش را در طشت بریدند و از خونش یک قطره بر زمین فرو چکید و آن نیز سال ها جوشید و بسیاری از ستم پیشگان بنی اسرائیل را از میان برد و پس آن گاه از جوشش باز ایستاد.

و نیز می توانی حسین علیه السلام  را نیت کنی که سرش را بر خاک بریدند و تمام خونش روی زمین ریخت؛ جز قطره هایی از خونش که با دست مبارک و مقدسش، چهره و محاسنش را با آن چند قطره رنگین ساخت و قطره هایی از آن خون را نیز به سوی آسمان پاشید که بازنگشت؛ چرا که اگر بر زمین باز می گشت زمین و مردمانش را از میان می برد.

هنگام سلام می توانی یحیی علیه السلام را قصد کنی که سرش را با فشردن یکباره ی چاقو بر رگ هایش، بریدند و یا حسین علیه السلام  را قصد کنی که سرش با دوازده ضربه ی شمشیر، از تن جدا کردند؛

هنگام سلام می توانی یحیی علیه السلام  را قصد کنی که سرش را با بریدن رگ هایش، از تن جدا کردند و نیز می توان حسین علیه السلام  را قصد کنی که سرش را از قفا بریدند.

 و همچنین هنگام سلام، می توانی یحیی علیه السلام  را نیت کنی که هنگامی که سرش را بریدند بدنش سالم بود و نیز می توانی حسین علیه السلام  را قصد کنی که در حالی سرش را بریدند که پیکرش لگدمال وسوراخ سوراخ و زخمی بود.

سلام بر یحیای کربلا که سرش را بریدند و با چوب خیزران بر سرش زدند!

سلام بر یحیای کربلا که سرش را در طشت نهادند!

سلام بر یحیایی کربلا که سرش را بر هزار نیزه نهادند!

سلام بر یحیای کربلا که سرش را بر در کاخ ها آویختند!

سلام بر یحیای کربلا که سرش را بر شانه های درختان نصب کردند!

سلام بر یحیای کربلا که سرش را بر دروازه ی شهرها آویختند!

سلام بر یحیای کربلا که سرش را در مکان های متعدد نهادند!


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد