پیوند حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با امام حسین علیه السلام
از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاکنون همواره دو
جریان حق و باطل به موازات هم پیش رفته و کره ی خاک هیچ گاه از مصاف این دو جریان
خالی نبوده است. وضعیت باطل پیشه گان و دورافتادگان از صراط مستقیم نیز بر همین
منوال بوده است. در این میان ارتباط حجت های الهی در تداوم بخشیدن به مسیر صحیح
هدایت و سعادت بشر بسیار عمیق تر و محکم تر بوده است؛ چرا که هر نبی و ولی الهی با
در نظر گرفتن شرایط عصری که در آن بسر می برد راه انبیا و اولیاء الهیِ پیش از خود
را تدوام می بخشد. به عبارت دیگر همه ی انبیا و اولیاء الهی چراغ های نورانی
هدایتند؛ منتهی هر کدام متناسب با شرایط زمانی و مکانی خود به نورافشانی می
پردازند.
در فرهنگ شیعی، ائمه ی اطهار علیهم
السلام نور واحدند و هدف مشترکی را دنبال می کنند،
وجود هر یک از آن ها همانند یک مشعل روشن یا عَلَم سرافراز، مسیر صحیح کامل هدایت
را به بندگان خدا نشان می دهند و آنان را از گرفتار شدن به ضلالت و گمراهی بازمی
دارند با این همه ارتباط و پیوستگی با هم دارند. بدون تردید پیوستگی و ارتباط حضرت
مهدی و امام حسین علیه السلام بسیار
بارز و قابل تعمق است. با بررسی ابعاد مختلف این دو حجت الهی، رمز زندگی همه ی انسان
ها در عالم روشن می شود.
در
واقع مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ادامه ی حسین علیه السلام است
و انتظار، ادامه ی عاشورا و برآمده از آن، پیوند "
عاشورا و انتظار" و "حسین و مهدی" پیوندی دیرین و مستحکم است. یکی رمز "حیات شیعه" و دیگری رمز "بقای آن"، مهدی
وارث عاشورا است؛ عاشورا، دریچه ای به انتظار
است و انتظار، تجلی آرزوها و آمال کربلا.
انتظار، کربلایی دیگر است به وسعت جهان؛
انتظار، همان کربلا است در مقطع دیگری از تاریخ. انتظار، ثمره ی کربلا است، بدون
کربلا انتظار بی معناست. مگر می توان بی عاشورا، انتظاری دیگر داشت؟ انتظار بی
عاشورا، انتظار بی پشتوانه است، پشتوانه ای که هرگز به سردی و خاموشی نمی گراید.
عاشورا یک نهضت فرا زمانی و فرا مکانی است و نفوذ نهضت عاشورا در طول زمان و عرض و
گستره ی جغرافیای زمین و عمق جان ها شگفت آور است.
" انتظار و عاشورا" دو بال پرواز شیعه
است؛ اگر این دو نبود، چشمه "غدیر" می خشکید.
شیعه همواره با دو نگاه همراه است: "نگاه سرخ" و
"نگاه سبز"، عاشورا و ظهور، با الهام
از یکی " انقلاب" می کند و با دیگری آن را "استمرار" می بخشد.
در این جا به بررسی پیوند ناگسستنی و عمیق آن
دو امام بزرگوار یکی خامس آل عبا و یکی امام زمان طاووس اهل جنت می پردازیم:
·
مهدی عجل الله تعالی فرجه
الشریف فرزند حسین علیه السلام
حضرت اباعبدالله علیه
السلام در روایات متعددی به این موضوع که حضرت مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف از
فرزندان و نوادگان ایشان است، اشاره کرده اند که از جمله ی آن، روایتی است که می
فرمایند: بر جدم رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم
وارد شدم ، پس ایشان مرا بر زانوی خود نشاند و فرمود: " ای حسین
علیه السلام! خداوند از نسل تو نُه امام را برگزیده است
که نام نهمین نفر از ایشان قیام کننده عجل الله تعالی فرجه
الشریف آن هاست و همه ی آنان
در پیشگاه خداوند از نظر فضیلت و جایگاه برابرند ".(ینابیع
الموده ص 590 به نقل از موسوعه کلمات امام حسین علیه السلام)
در مجموع روایات منقول از پیامبر اکرم صل
الله علیه و آله و سلم و ائمه ی اطهار علیهم
السلام بارها تصریح شده است که منجی عالم بشریت حضرت مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف از
نسل پاک و تطهیر امام حسین علیه السلام
است که هر گونه شک و تردید نسبت به نام و نشان و مشخصات موعود آخرالزمان و آخرین
ذخیره الهی را برطرف می سازد.
و در روایتی دیگر در این باره از امام حسین علیه
السلام آمده که فرمودند: "نهمین فرزند من، قیام کننده به حق
است خداوند به وسیله ی او زمین مرده را دوباره زنده خواهد ساخت و دین را حاکمیت
خواهد بخشید او حق را برخلاف میل مشرکان و دشمنان احقاق خواهد کرد. (اعلام الوری ص ۳۸۴)
·
القاب حسین علیه السلام و مهدی عجل الله تعالی فرجه
الشریف
این پیوند و نزدیکی حضرت مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف و
اباعبدالله الحسین علیه السلام
تنها در نسب خلاصه نمی شود بلکه القاب آن دو نیز گویای این پیوند ناگستنی ست که می
توان از القاب به "ثارالله"، " الوتر الموتور"،
"الطرید الشرید" اشاره کرد که در زیارات متعددی بیان شده است:
" ولکن صاحب هذا الامر الطرید
الشرید الموتور بابیه ..." (کمال الدین ج 1 ص 318)
" السلام علیک یا باب الله و
السلام علیک یا ثارالله" (مصباح الزائر سید بن طاووس
به نقل از ربیع الانام فی ادعیه خیرالانام ص 367)
" المترقب الخائف و الولی
الناصح، سفینه النجاه ... و الوتر الموتور " (مفاتیح
الجنان، زیارت حضرت صاحب الامر)
·
مهدی عجل الله تعالی فرجه
الشریف منتقم حسین علیه السلام
امام باقر علیه
السلام در مورد آیه " وَمَن
قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ يُسْرِف فِّي
الْقَتْلِ " و آن كس كه مظلوم كشته شده براي وليش سلطه (حق قصاص) قرار داديم،
اما در قتل اسراف نكند (اسراء33) فرمودند:
مقصود ار "من قتل مظلوما" حسین بن علی علیه
السلام است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم و قیام کننده ی
ما چون قیام کند، در طلب انتقام حسین علیه السلام
بر می آید ... مقتول حسین علیه السلام
و ولی او قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشریف
است.(برهان ج 4 ص 559)
آری او منتقم خون حسین علیه
السلام است که با سینه پردرد در وقت ظهور کلام نورانی خود را با
بیان مظلومیت جد بزرگوارش بین رکن و مقام این گونه آغاز می کند:
" الا یا اهل العالم! انا
الامام القائم؛ الا یا اهل العالم! انا الصمصام المنتقم؛ الا یا اهل
العالم! ان جدی الحسین قتلوه عطشانا؛ الا یا اهل العالم! ان جدی الحسین
طرحوه عریانا؛ الا یا اهل العالم! ان جدی الحسین سحقوه عدوانا " (الزام الناصب ج2 ص 282)
در حقیقت حضرت مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف با
این گونه عبارات نوید انتقام خون به تاحق ریخته ی امام حسین علیه
السلام را به جهانیان می دهد. در روایات متعددی بیان شده که شعار
یاران آن جضرت "یالثارات الحسین" است (نجم
الثاقب ص 469) که نشان
دهنده ی یکی از اهداف الهی آن حضرت است که آن هم انتقام از ظلم کنندگان و کشندگان
اهل بیت به ویژه اباعبدالله الحسین علیه السلام
است.
·
مکه نقطه آغاز مشترک قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام
حسین علیه السلام
از مجموع روایات به خوبی روشن می شود همان
گونه که امام حسین علیه السلام نهضت
خود را از مکه آغاز کردند؛ یعنی پس از خارج شدن از مدینه به مکه آمدند و از کنار
بیت الله قیام خود را به مردم خبر دادند به سمت کوفه حرکت کردند، حضرت مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف نیز
از کنار بیت الله جهانیان را به بیعت با خود فرا خواهد خواند و آن گاه حرکت های
اصلاحی را تدوام خواهد بخشید و در نهایت مقرّ حکومتی خویش را در کوفه قرار خواهد
داد. (بحارالانوار ج 52 ص 225)
یعنی مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
راه سیدالشهدا علیه السلام
را ادامه خواهد داد و اهداف آن حضرت را به ثمر خواهد نشاند.
·
بیعت نکردن با طاغوت
با توجه به این که امام حسین علیه
السلام یزید را هرگز شایسته جایگاه رفیع خلافت نمی دانست و خود
را به حق شایسته ترین فرد برای امر خلافت می دید، با یزید بیعت نکرد و حکومت او را
به رسمیت نشناخت. از این رو هنگامی که خبر مرگ معاویه به مدینه رسید و آن حضرت
توسط والی مدینه احضار شد، امام در پاسخ به عبدالله بن زبیر که پرسید چه خواهی
کرد؟ فرمود: هیچ گاه با یزید بیعت نخواهم کرد، چرا که امر خلافت پس از
برادرم حسن علیه السلام تنها
شایسته من است.(مقتل الحسین خوارزمی ج1 ص 182)
مهدی عجل الله تعالی فرجه
الشریف نیز زمانی که ظهور می
کند بیعت هیچ طاغوتی را به گردن ندارد. و یکی از دلایل غیبت آن حضرت هم همین امر
است.که امام حسن مجتبی علیه السلام می
فرمایند: "هر کدام از ما اهل بیت علیه السلام
در زمان خود بیعت حاکمان و طاغوت های زمان را به عهده داریم، مگر قیام کننده عجل
الله تعالی فرجه الشریف .... تا هنگامی که قیام می کند، بر
گردنش بیعت حاکمی نباشد. او نهمین فرزند برادرم حسین علیه
السلام است."(بحارالانوار ج51 ص
132)
عاشورای حسینی علیه السلام روز ظهور
مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
عاشورا تجلی حقیقی تمام
حق در تمام باطل مقابل بود، و به مشیت الهی
روز فرج منجی موعود هم، روز از بین رفتن تمام باطل به دست تمام حق است. از این رور
از امام باقر علیه السلام روایت
شده است که می فرمایند: "قیام کننده آل محمد عجل
الله تعالی فرجه الشریف در
روز شنبه که مصادف با روز عاشورا؛ یعنی همان روزی که حضرت اباعبدالله علیه
السلام به شهادت رسیدند قیام خواهد کرد."(بحارالانوار
ج 52 ص 285)
·
فرشته های یاور حسین، یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
به شهادت قرآن، پس از به کار گرفتن تمامی
استعداها، تلاش ها، تحمل سختی ها و شداید امداد و عنایت الهی فراخواهد رسید: "إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ " ای کسانی
که ایمان آورده اید، اگر خدا را یاری کنید شما را یاری خواهد کرد. (محمد 7)
شیخ صدوق از امام رضا علیه
السلام نقل می کند: "به تحقیق چهار هزار فرشته برای نصرت و
یاری حسین علیه السلام به
زمین فرود آمدند. آنان هنگامی که نازل شدند، دیدند حسین علیه
السلام کشته شده است، از این رو، ژولیده و غبارآلود در نزد قبر
آن حضرت، اقامت کردند و هم چنان هستند تا این که قیام کننده عجل
الله تعالی فرجه الشریف ، قیام کند و آنان از یاوران و سپاه آن
حضرت خواهند بود و شعارشان یا لثارات الحسین است."(امالی
صدوق مجلس 27)
·
رجعت حسین علیه السلام برای یاری مهدی عجل الله
تعالی فرجه الشریف
امام حسین علیه
السلام در روز عاشورا با اصحاب خود اینچنین سخن گفت و فرمودند: "من
اولین کسی خواهم بود که زمین شکافته می شود و رجعت می کنم."(بحارالانوار
ج 53 ص 62)
امام صادق علیه
السلام در مورد آیه شریفه "
ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ
وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا " بار دیگر شما را بر آنها غلبه
دادیم و به مال و فرزندان مدد کردیم و بر شمارتان افزودیم.(اسرا 6) می فرماید:
"مقصود زنده شدن دوباره ی امام حسین علیه
السلام و هفتاد تن از اصحابش در عصر امام زمان عجل
الله تعالی فرجه الشریف است؛ در حالی که کلاه خودهایی طلایی بر
سر دارند و به مردم، رجعت و زنده شدن دوباره ی حضرت حسین علیه
السلام را اطلاع می دهند تا مومنان به شک و شبهه نیفتند."
·
سختی مصیبت حسین علیه السلام و مهدی عجل الله تعالی فرجه
الشریف
مصیبت حسین علیه
السلام سخت ترین مصیبت ها است: فرزند تو به مصیبتی گرفتار می شود
که مصیبت ها در کنار آن کوچک خواهد بود.(بحارالانوار ج46 ص
245)
" لا یوم کیومک یا اباعبدالله
علیه السلام " (بحارالانوار
ج 45 ص 18)
مهدی عجل الله تعالی فرجه
الشریف نیز مصیبتش طولانی و محنتش شدید است. او شاهد همه ی رنج
ها و مصیبت هایی است که بر آل محمد علیه السلام
و شیعیانشان وارد می شود. این مصیبت آن
چنان بر ایشان سخت است که خطاب به جد بزرگوارشان می فرمایند: "اگر زمانه مرا
به تاخیر انداخت و مقدرات از یاریت بازم داشت و نتوانستم در رکاب تو با دشمنانت
بجنگم، ولی از بام تا شام در یاد تو سرشک غم از دیده می بارم و به جای اشک خون می
گریم."(بحارالانوار ج43 ص 272،
زیارت ناحیه مقدسه)
·
یاری حسین علیه السلام یاری مهدی عجل الله
تعالی فرجه الشریف
حضرت سکینه علیه
السلام نقل می کند: امام حسین علیه
السلام شبی در کربلا خطاب به یاران خود فرمود: همانا جدم رسول
خدا فرمود: فرزند من حسین علیه السلام
در زمین کربلا، غریب و تنها، عطشان و بی کس، کشته می شود. کسی که او را یاری کند،
مرا و فرزندش مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
را یاری کرده است و هر کس به زبان خود، ما را یاری کند، فردای قیامت در حزب ما
خواهدبود. (معالی السبطین ج1 ص
208)
به همین دلیل است که دو آرزو در روایات ما
مطلوب است؛ یکی بودن در کربلا و شهادت در رکاب حسین علیه
السلام و دیگری فیض جهاد و شهادت در رکاب امام مهدی
عجل الله تعالی فرجه الشریف. "یا لیتنی کنت معکم
فافوز فوزا عظیما" (مفاتیح الجنان، زیارت
مطلقه امام حسین علیه السلام)
" و اجعلنی من انصاره ...
و المستشهدین بین یدیه ... فاخرجنی من قبری موتزرا کفنی شاهرا سیفی ..."(مفاتیح
الجنان، دعای عهد)
·
مشابهت در یاران
یاران حسین علیه
السلام بهترین یاران و فدایی او بودند. آنان از معرفت، محبت،
اطاعت و تسلیم نسبت به امام خود و سبقت در اجرای خواسته ها و فرامین
او برخوردارند و در عبادت، صداقت، اخلاص و شجاعت یگانه دوران بودند. چنان که امام
حسین علیه السلام در مورد یاران خود فرمودند:
"من یارانی با وفاتر و بهتر از یاران خود سراغ ندارم".(مثیر
الاحزان ص 52 و تاریخ طبری ج4 ص 317)
یاران مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف، هم عاشورایی اند و در مکتب حسین علیه
السلام پرورش یافته و بالیده اند.
کسانی می توانند در رکاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
باشند و امام حق را یاری رسانند که در مکتب عاشورا آبدیده شده و معیار جنگ و صلح
را از او آموخته باشند که حسین علیه السلام
خود معیار سلم و حرب و تولی و تبری است.
در وصف یاران مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف در روایات این گونه آمده که:
"آن ها مطیع تر از کنیز نسبت به مولای
خود هستند".(بحارالانوار ج52 ص 308)
"یاران مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف درفرمانبرداری از حضرتش، بسیار کوشا و
مصمم اند".(همان ص311)
"نه از نسل های گذشته، کسی از آنان پیشی
گرفته و نه از آیندگان، کسی به مقام والای آنان می رسد".(معجم
الاحادیث الامام المهدی ج3 ص 100)
·
مشابهت در فریادرسی حسین علیه
السلام و مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
سنت خداوند چنین است که تا تحولی در وجود
انسان ها پدید نیاید، وضعیت جامعه و اجتماع آنان، دگرگون نخواهد شد: " إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى
يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ " خدا چیزی را که از آن مردمی است دگرگون
نکند تا آن مردم خود دگرگون شوند. (رعد 11)
ظهور مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف زمینه های مردمی می طلبد که باید فراهم
شود و این به عهده ی ما است و تا زمانی که دست روی دست گذاشته تلاشی نکنیم و دعوت
نامه ی خود را به سوی آن حضرت نفرستیم ایشان به فریاد ما نمی رسند و تشریف فرما
نمی شوند، چنان چه تا زمانی که مردم کوفه نامه ننوشتند و اظهار آمادگی نکردند امام
حسین علیه السلام به سمت ایشان رهسپار نشدند.
البته تنها فرقی که در این مسئله وجود دارد این است که تا زمانی که این خواسته ی
ما به حقیقت نباشد اثرگذار نیست و خداوند ظهور ایشان را نمی رساند چنان چه در
روایتی آمده است که: "مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
قیام نمی کند تا هنگامی که هیچ غایبی نزد مردم محبوب تر از وی نباشد و این به خاطر
شرارت ها و آسیب هایی است که مردم دیده اند."(عقد
الدرر ص 94)
·
مشابهت در نقش زنان
نقش زنان، در هیچ حرکتی از حرکت های اسلامی و
شیعی از صدر اسلام تاکنون به اهمیت و برجستگی نقش زن در قیام عاشورا نبوده است.
عاشورا تنها صحنه ای است که در آن زن، در متن قرار دارد و نه در حاشیه و نقش زن
شیعی در آن پررنگ و پرحضور است و شاید یکی از رمزهای جاودانگی آن همین است. نقش زینب
علیه السلام این شیرزن دریا دل کربلا و
همسر و دختران امام حسین علیه السلام به
عنوان پیام آوران عاشورا از جایگاه خاصی برخوردار است. نقش ام وهب، دلهم زن زهیر،
طوعه زن کوفی که به مسلم پناه داد و ماریه که در بصره خانه خود را پایگاه امام
حسین علیه السلام قرار داد غیر قابل کتمان
است.
در قیام حضرت مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف نیز چنین است و زنان از جایگاه ویژه ای
برخوردار خواهد بودند. جابر بن یزید جعفی از امام باقر علیه
السلام نقل می کند: "به خدا سوگند سیصد و سیزده نفر می آیند
که پنجاه تن از آنان زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه در کنار یکدیگر جمع
خواهند شد."(بحارالانوار
ج 53 ص 223)
·
اشتراک در اهداف و شرایط زمانه
امام حسین علیه
السلام با هدف زنده ساختن احکام قرآن و سنت پیامبر
اکرم و از بین بردن بدعت هایی که در نتیجه حاکمیت بنی امیه در دین ایجاد شده بود
قیام کردند و در طول مسیر مدینه تا کربلا ضمن اشاره به
انگیزه قیام شان فرمودند: "من به منظور ایجاد اصلاح در امت جدم رسول خدا صل
الله علیه و آله و سلم قیام کرده ام و می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به
همان سیره و روش جدم رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم
و پدرم علی بن ابی طالب علیه السلام عمل
کنم".(بحارالانوار ج45 ص 6)
از مجموعه این گونه از سخنان امام حسین علیه
السلام اهداف والای نهضت عاشورا به خوبی روشن می شود که احیای
قرآن، احیای سنت نبوی صل الله علیه و آله و سلم
و سیره علوی علیه السلام ، از
بین بردن کجروی ها، حاکم ساختن حق، حاکمیت بخشیدن به حق پرستان
، از بین بردن حکومت ستمگران، تامین قسط و عدل از جمله آن هاست. از
طرفی وقتی اهداف قیام منجی عالم بشریت و ویژگی های حکومت جهانی آن حضرت را مورد
بررسی قرار می دهیم همین اهداف و انگیزه ها حتی با تعابیر مشابه به کار رفته در
مورد نهضت حسینی قابل مشاهده است. چرا که در شرایط زمانه هر دو این بزرگواران
مشابهت های فراوانی وجود دارد همان طور که امام حسین علیه
السلام در نامه ای به بزرگان قبایل بصره تصریح می کنند: من شما را
به کتاب خدا و سنت پیامبرش دعوت می کنم. در شرایطی که اکنون ما زندگی می کنیم
سنت رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم
از بین رفته و به جای آن بدعت و احکام و ارزش های غیر اسلامی نشسته است مرا
بپذیرید به یاری من برخیزید. شما را به راه ارشاد و رستگاری هدایت خواهم کرد.
(
حیات الامام حسین ج2 ص 264)
مولا علی علیه
السلام در توصیف زمانه حضرت مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند: "هنگامی که دیگران
هوای نفس را بر هدایت مقدم بدارند او (مهدی) امیال نفسانی را به هدایت برمیگرداند
و در شرایطی که دیگران قرآن را با رای خود تفسیر و تاویل خواهند کرد او آرا و
عقاید را به قرآن باز می گرداند. او به مردم نشان خواهد داد که چگونه می توان به
سیره نیکوی عدالت رفتار کرد و او تعالیم فراموش شده قرآن و سیره نبوی را زنده
خواهد ساخت."(بحارالانوار
ج51 ص 130)
زمانه ی مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف و حسین علیه
السلام در انحراف فکری، فساد، رواج بی دینی و بدعت در سطح جهانی،
مشابه یکدیگر است. مشابهت در زمانه، ابعاد متعددی دارد؛ از تبلیغات جبهه باطل
گرفته تا حاکمیت خلفای جور و غربت دین در جامعه
که تبلیغات بنی امیه و معاویه علیه اهل بیت علیه
السلام و امام حسین علیه السلام
شباهت زیادی به تبلیغات سوء کشورهای مختلف در بد جلوه دادن دین اسلام و بخصوص تشیع
دارد.
اما حضرت حجت عجل
الله تعالی فرجه الشریف در زمان ظهور با تمامی این افکار مبارزه
کرده و آن ها را از بین می برند همان طور که امام باقر علیه
السلام در روایتی می فرمایند: "قیام کننده ی آل محمد عجل
الله تعالی فرجه الشریف مردم را به سوی کتاب خدا، سنت پیامبر صل
الله علیه و آله و سلم و ولایت علی بن ابی طالب علیه
السلام و بیزاری از دشمنان آنان دعوت خواهد کرد."(الزام
الناصب ج51 ص 130)
حسین علیه السلام
با خون خود، به دین محمدی حیاتی دوباره داد و فرهنگ اسلام حقیقی را آن چنان پایه
گذاری کرد که در قلب مسلمین ریشه دواند و تا دنیا برپاست تنها قیام او باعث بقای
دین می باشد. همان طور که در زیارت اربعین در مورد ایثار اباعبدالله علیه
السلام این گونه آمده است: "خون
خود را تقدیم تو کرد، تا انسان ها را از نادانی و گمراهی رهایی بخشید."
انتظار نیز به عنوان یکی از بزرگترین، قوی
ترین و انگیزه سازترین آرمان های انسانی، نقش بی بدیلی در از بین بردن یاس و
نامیدی و پیروزی نهایی حق بر باطل است. حسین
علیه السلام ، با شهادت خود، باعث رسوایی و در نتیجه
نابودی دولت بنی امیه شد. مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
نیز با ظهور خود، باعث رسوایی و از بین رفتن تمامی دولت های مستکبر خواهد شد. همان
طور که امام باقر علیه السلام در
این باب فرمود:هنگامی که مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
قیام کند، هر دولت باطلی از بین می رود. (اصول کافی ج 8 ص 38)
در زمان امام حسین علیه
السلام بر اساس بدعت های خلفای پیشین و تبلیغات بنی امیه، دین بی
ارزش و بازار دنیا پررونق بود چنان که امام حسین علیه
السلام در مورد زمانه خویش فرمود: مردم بنده دنیا هستند و دین
لقلقه زبان شان می باشد، مادامی که زندگی دنیای آنها تامین شود. اما همین که در
بوته امتحان قرار گرفتند دین داران کم خواهند بود. (تحف
العقول ص 249)
اگر نبود حسین علیه
السلام این خط روشن ولایت و وارث پیامبران چراغ دین، آخرین
کورسوهای خود را می زد. در عصر انتظار نیز حفظ دین، از سخت ترین کارها است. امام
صادق علیه السلام می فرماید: برای صاحب این
امر غیبتی خواهد بود. هر کس در روزگار غیبت او دین خود را حفظ کند، مانند کسی است که
تیغ های تیز گیاه قتاد را با دستش صاف و هموار سازد.... (بحارالانوار
ج52 ص 135)
نتیجه آن که علاوه بر مشترک بودن اهداف نهضت
عاشورا با قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
در زمان حکومت جهانی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
بذرها و نهال های غرس شده در جریان قیام کربلا به بار خواهد نشست و به برکت آن،
جهان پر از عدل و داد خواهد شد و تمام اهداف انبیای الهی از آدم تا خاتم تحقق
خواهد یافت و بشر طعم واقعی صلح و امنیت و سعادت را خواهد چشید.
پس اگر عاشورا پشتوانه فرهنگی انتظار است،
باید در جهت تبیین عاشورا و نیز برگزاری هر چه با شکوه تر مراسم عاشورا و معرفی
اسوه های جاویدان آن، تلاش دو چندان کرد. تا بتوانیم به هل من ناصر امام زمان عجل
الله تعالی فرجه الشریف خود همچون یاران حسین علیه
السلام لبیک گو باشیم چرا که طنین صدای حسین علیه
السلام همان طنین صدای مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشریف است. پیام حسین علیه
السلام همان پیام مهدی عجل الله تعالی فرجه
الشریف است که فریاد می زند: ای مردم مگر نمی بینید به حق عمل
نمی شود و از باطل خودداری نمی گردد... امر به معروف (معروف ولایت امیرالمومنین
علی بن ابیطالب علیه السلام است
به فرموده رسول اکرم در خطبه غدیر) و نهی از منکر کنار گذاشته شده است و احکام
الهی و سنن پیامبر آشکارا هتک می شود ...
این پیام و هشدار در لحظه ظهور با همان صدا به
مردم جهان اعلام خواهد شد که امام حسین علیه السلام
در روز عاشورا با همان لحن و آهنگ مردم را به تبعیت از حق و اعراض از باطل فرا
خواندند: ان صوت القائم عجل الله تعالی فرجه الشریف
یشبه بصوت الحسین علیه السلام.
صدای مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
شبیه صدای اباعبدالله علیه السلام است.
به امید روزی که طنین صدای روح نواز و
دلنشینش تمامی عالم را پر کند....
" اَللّهُمَ عَجِّل لِوَلِیکَ
اَلفَرَج..."
|