منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

نزول عیسی بن مریم با حضرت حجه بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشّریف

شباهت عیسی بن مریم علیه السلام  به مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشّریف

با توجه به این که حضرت عیسی علیه السلام  شباهت های بسیاری به موعود جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف دارد، شباهت هایی چون: خداوند حضرت عیسی را به سوی خود بالا برد و در کودکی در گهواره سخن گفت، مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف هم در کودکی به آسمان بالا برده شد و در گهواره سخن گفت؛ حضرت عیسی علیه السلام  فرزند بهترین زنان زمانش بود، مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف نیز فرزند بهترین زنان عالمیان است. حضرت عیسی به اذن خدا مرده زنده می کرد و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف نیز چنین می کند، در مورد عیسی علیه السلام  می گفتند که کشته شده و به دار آویخته شده در مورد مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف نیز برخی همین اعتقاد را دارند.

اما مهم ترین شباهت عیسی علیه السلام  و حضرت حجه بن الحسن، قطب عالم امکان عجل الله تعالی فرجه الشّریف این است که هر دو در آخر زمان ظهور خواهند کرد و حضرت عیسی تحت فرمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف و در یاری آن حضرت دنیا را از هرگونه شرک و بت پرستی پاک می گرداند. در روایات بسیاری از شیعیان و مسیحیت به نزول عیسی علیه السلام  در آخرالزمان اشاره شده است:

نزول عیسی بن مریم با حضرت حجه بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشّریف

همين عيسي كه از نزد شما به آسمان بالا برده شد، باز خواهد آمد، همان طوري كه او را به سوي آسمان روانه ديديد. (كتاب اعمال رسولان، فصل 1، بندهاي 9 ـ 11)

عنقريب بعد از آن آزمايش سخت، روزگاران خورشيد تيره و تار مي‏گردد و ماه نور خود را از دست خواهد داد و ستارگان افول خواهند كرد و قدرت‏هاي آسماني نيز به لرزه در خواهند آمد و سپس آثار و علائم ظهور آن مرد آسماني (مهدی) آشكار خواهد شد و سپس تمامي قبائل زمين نگران و غمگين مي‏گردند و آنگاه عيسي از ابرهاي آسمان با جلال و شكوه و قدرت فرو خواهد آمد. (انجیل متی 30 - 29: 24)

با توجه به اسناد و مدارک مذکور، " پسر انسان " مهدی موعود، همراه با "  son of God" یا " پسر خدا " که همان حضرت مسیح است هر دو در یک راستا قدم برداشته و دین حق را برپا کرده و ظلم را از بین برده و حکومت عادلانه ی جهانی را برقرار می کنند که مسیحیان طبق روایات دین خود از اولین کسانی هستند که با آن حضرات همراه می شوند.

مسیحیان به شخصی به نام " son of man "یا "پسر انسان" معتقدند که برای اصلاح جامعه بشری و تشکیل حکومت جهانی می آید. قبل از آمدن او دنیا پر از ظلم و جور می شود و سراسر جهان را ظالمین و ستمگران احاطه می کنند او جمیع مردم را به راستی ها هدایت می کند و ظلم و ستم را از روی زمین محو می کند، در زمان او ثروت زمین را استخراج می کند و حکیمان پر ارزش می گردند و همه خداشناس می شوند او به پیامبری عیسی شهادت می دهد حضرت عیسی با او خواهد آمد و مردم مسیحی قبل از دیگران به حقانیت او شهادت می دهند و بسیاری از مردمی که از دنیا رفته اند در آن موقع بیدار می شوند و به دنیا برمی گردند.

در جاي‌جاي كتاب‌هاي اناجيل چهارگانه (انجيل مَتي، انجيل لوقا، انجيل مَرقُس و انجيل يوحنّا) بشارات مختلفي پيرامون منجي موعود و خصوصيّاتش آمده است، به خصوص بخش مكاشفة يوحنّا كه تصويري از آينده و وقايع آخرالزّمان را ارائه مي‌دهد. حضرت مسيح علیه السلام  در آخرين روزهاي زندگي خويش، به ياران و شاگردان خود توصيه‌ها و سفارش‌هاي بسياري درباره ی بازگشت خود به زمين نموده و آنان را در انتظار گذارده و امر به بيداري و آمادگي نموده است:

كمرهاي خود را بسته، چراغ‌هاي خود را افروخته بداريد و شما مانند كساني باشيد كه انتظار آقاي خود را مي‌كشـند كه چه وقت مراجعت كند، تا هر وقت آيد و در را بكوبد، بي درنگ براي او باز كنند. پس شما نيز مستعدّ باشيد، زيرا در ساعتي كه گمان نمي‌بريد، پسر انسان ميآيد. (انجيل لوقا، فصل 12، بندهاي 35 – 36)

در روایات متعددی آمده است که عیسی بن مریم علیه السلام  در آخرالزمان از آسمان به زمین می آید؛ به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف اقتدا می کند و مردم را به دین حق و اسلام دعوت می کند و صلیب ها را می شکند و خوک را می کشد. مدت اقامت عیسی علیه السلام  نیز در روایات ذکر شده است:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: چگونه خواهید بود هنگامی که پسر مریم بین شما فرود آید، در حالی که امام شما از خودتان است؟( اصول کافی ج8 ص50، کمال الدین ج2 ص330، مسند احمد بن حنبل ج2 ص24)

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: همانا عیسی علیه السلام  فرود می آید. هر گاه او را دیدید، او را بشناسید؛ مردی چهارشانه و سرخ و سفید است... برای اسلام با مردم می جنگد. صلیب را خرد می کند و خوک را می کشد، خداوند تمام ادیان را نابود می کند و فقط اسلام باقی می ماند. عیسی دجال را می کشد؛ سپس چهل سال در زمین باقی مانده آن گاه فوت می کند و مسلمین بر او نماز می خوانند. ( همان ح4324)

در این احادیث سه نکته مهم مطرح شده است: یکی این که عیسی علیه السلام  به دین اسلام است و در ترویج آن می کوشد؛ به دین اسلام میمیرد و مسلمین بر او نماز می خوانند. نکته دیگر این که چهل سال در زمین زندگی می کند. نکته سوم این که احکام را اجرا کرده و چنان به بخشش و عدالت با مردم رفتار می کند که دیگر افراد، به مال، نیازی نداشته باشند. در جمع بین احادیث آیا این مطلب به راحتی قابل اثبات نیست که عیسی این کارها را انجام می دهد و در احادیث قبلی نیز آمده که امام او از بین مسلمین است، این امام، کسی جز مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف موعود نیست؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف متوجه می‌شود که عیسی علیه السلام در قدس در نزدیکی مناره سفید فرود آمده است... پس مهدی علیه السلام می‌گوید: جلو بایست و با مردم نماز بخوان، سپس عیسی علیه‌السلام می‌گوید: نماز برای تو اقامه شده است. پس عیسی علیه السلام پشت سر او نماز می‌خواند و با او بیعت می‌کند و می‌گوید: من به عنوان وزیر برانگیخته شده‌ام نه به عنوان امیر و امام. ( الصواعق المحرقه، ص98؛ ینابیع الموده، ج3، ص90 و ص135؛ منتخب الاثر، ص316 و الامام المهدی، ص69(

همان طور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه ی مفصلی فرمود: امام اعراب، مرد صالحی است. هنگامی که امام جلو می آید، تا نماز صبح بخواند، عیسی بن مریم فرود می آید. اما، سر بر می گرداند و عقب عقب می رود تا عیسی جلو بیاید و برای مردم نماز صبح بخواند. عیسی عجل الله تعالی فرجه الشّریف دست خود را بین دو کتف امام می گذارد و می گوید: جلو برو و نماز بخوان همانا این جماعت برای تو است، پس امام با همه آنها نماز می خواند. ( سنن ابن ماجه ج2 ح4077)

وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا. و از اهل كتاب كسى نيست مگر آنكه پيش از مرگ خود حتما به او ايمان مى‏آورد و روز قيامت [عيسى نيز] بر آنان شاهد خواهد بود. نسا 159

در تفسير قمى در ذيل آيه گفته است: پدرم از قاسم بن محمد از سليمان بن داود منقرى از ابى حمزه از شهر بن حوشب روايت كرده كه گفت: حجاج به من گفت: اى شهر يك آيه از قرآن مرا گيج كرده، نمى‏فهمم معنايش چيست؟ پرسيدم: اى امير آن كدام آيه است؟ گفت: آيه:" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ" است با اينكه به خدا سوگند دستور مى‏دهم گردن يك يهودى و يا مسيحى را بزنند و خودم تا آخرين رمقش مى‏ايستم و به دقت نگاه مى‏كنم ببينم لب‏ها را تكان مى‏دهد و به حقانيت عيساى مسيح شهادت مى‏دهد يا نه، چيزى نمى‏بينم بلكه لب‏ها هم چنان بسته است تا بدن سرد شود با اين حال چطور آيه قرآن خبر مى‏دهد كه هر يهودى در دم مرگش به عيسى ايمان مى‏آورد، من به او گفتم: خدا امير را اصلاح كند معناى آيه شريفه آن طور كه تو فهميدى نيست، پرسيد: پس به چه معنا است؟ گفتم: عيسى قبل از بپا شدن قيامت از آنجا كه هست نازل مى‏شود و هيچ اهل ملتى باقى نمى‏ماند نه يهودى و نه غير يهودى مگر آنكه قبل از مرگ وى به وى ايمان مى‏آورند و او دنبال مهدى عجل الله تعالی فرجه الشّریف به نماز مى‏ايستد، حجاج چون اين بشنيد از در تعجب گفت: واى بر تو اين سخن از كه آموختى و از چه كسى نقل مى‏كنى؟ گفتم: محمد بن على بن الحسين بن على بن ابى طالب علیه السلام  آن را برايم نقل كرد، در پاسخم گفت: بخدا سوگند كه از سر چشمه‏ اى زلال گرفته اى.( ترجمه تفسير الميزان،آية الله حاج سيد محمد حسين طباطبايى‏، ج‏5، ص: 233)

امام صادق علیه السلام فرمود: قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشّریف به قدس برمی‌گردد و [چند روزی] با مردم نماز می‌خواند، چون روز جمعه فرا رسد و نماز به پا شود، عیسی علیه السلام با هفتاد هزار فرشته، در حالی که عمامه سبزی به سر دارد و شمشیرش را حمایل کرده، سوار بر اسب و با سلاحی در دست فرود می‌آید. ( الزام الناصب، ص229)

در واقع جمعیت کثیری از جامعه جهانی را مسیحیت تشکیل می دهد و در آخرالزمان که حضرت عیسی علیه السلام  نزول می کند قریب به اتفاق آنان با تسلیم به حضرت مسیح علیه السلام  به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف اقتدا می کنند و با این پذیرش عمومی حرکت به سوی حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف آسان تر می شود. حال ما شیعیان، میلاد آن پیامبر آسمانی را بر همه ی پیروان راستین اش تبریک عرض می کنیم و  درخواست می کنیم که بیایید با هم منجی را که حضرت عیسی مسیح علیه السلام  ظهورش را نوید داده، آمدنش را عاجزانه از باری تعالی خواستار شویم:

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد