منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

فضیلت انتظار

 

فضیلت انتظار

در اخبار و احادیث بسیاری تصریح شده است که انتظار فرج از افضل عبادات نزد خداوند متعال است. همچنین اهمیت و فضیلت انتظار به حدّی ست که منتظر در زمره ی مجاهدین و شهدای در محضر آن حضرت محسوب می گردد. مؤمن با انتظار ظهور امام عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف می تواند آن حضرت را یاری نماید. هرگاه حقیقت انتظار در کسی حاصل شود، با همان انتظارش در حقیقت نصرت و یاری امام زمانعجل الله تعالی فرجه الشریف را نموده است.

«و ارتَقبوُا انّی مَعَکم رَقیبُ»هود93

«فانتظروا إنّی مَعَکُم مِن المُنتَظرین» یونس20_102، اعراف71

در انتظار باشید که من هم با شما منتظرم.

امام رضاعلیه السلام فرمودند: چقدر خوب است صبر و انتظار فرج، آن گاه این آیه را تلاوت فرمودند.(کمال الدین شیخ صدوق، نجم الثاقب ص751)

رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: برترین اعمال امت من، انتظار فرج است از نزد خدای عزیز جلیل.(بحارالأنوار ج52 ص128، کمال الدین ج2 ص546و257)

رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: برترین جهاد امت من، انتظار فرج است.(بحارالأنوار ج74 ص143)

رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: خوشا به حال منتظرانی که به حضور قیام کننده(عج) برسند. آنان که پیش از قیام او نیز پیرو اویند، با دوست او عاشقانه دوست و موافق اند و با دشمنان او خصمانه دشمن و مخالف هستند.(بحارالأنوار ج52 ص130)

امیر مؤمنان علیعلیه السلام فرمودند: بهترین عبادات مؤمن، چش به راه فرج خدای داشتن است.(بحارالأنوار ج52 ص131)

امیر مؤمنان علیعلیه السلام فرمودند: منتظر فرج (از جانب خدا) باشید و از رحمت و دستگیری خداوند ناامید نباشید همانا دوست داشتنی ترین کارها در پیشگاه خداوند تبارک، انتظار فرج است تا وقتی که مؤمن این حالت خود را حفظ کند.(خصال ج2 ص616، بحارالأنوار ج52 ص123)

امیر مؤمنان علیعلیه السلام فرمودند: منتظر امر ظهور ما همچون کسی است که در راه خدا در خون خود دست و پا می زند.(خصال ج2 ح10)

امیر مؤمنان علیعلیه السلام فرمودند: منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نشوید به راستی که بهترین اعمال در پیشگاه خداوند متعال انتظار فرج است.(بحارالأنوار ج52 ص123)

امام سجادعلیه السلام فرمودند: انتظار فرج از بزرگترین گشایش هاست.(بحارالأنوار ج52 ص122)

امام سجادعلیه السلام فرمودند: دوران غیبت بر دوازدهمین وصی رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم از ائمه ی پس از وی طولانی خواهد گشت. اهل آن زمان که معتقدند به امامت او و منتظر ظهورش هستند، برترین مردمان همه ی روزگارانند زیرا که خدای تعالی از عقل و فهم و معرفت آن قدر به ایشان عطا فرمودند که زمان غیبت در نزد ایشان به منزله ی زمان حضور مشاهده گردیده و گردانید. ایشان را در این زمان به منزله ی کسانی که در پیش روی رسول خداصلی الله علیه و آله و سلمبه شمشیر جهاد کردند، ایشان اند مخلصان و شیعیان ما که صدق و صفا دارند و ایشانند دعوت کنندگان خلایق به سوی دین خدا در پنهان و آشکارا و منتظر فرج بودن بزرگترین فرج هاست.(کمال الدین ج1 ص340، احتجاج طبرسی ج2 ص154)

امام صادقعلیه السلام فرمودند: هرکس از شما درحال انتظار ظهور حاکمیت دین خدا درگذرد، مانند کسی است که در خدمت قیام کننده(عج) و در خیمه ی او باشد. پس حضرت چند لحظه ای درنگ کرده و، آن گاه فرمودند: نه بلکه مانند کسی است که در رکاب قیام کننده(عج) بجنگد. سپس فرمود: نه به خدا سوگند مانند کسی است که در رکاب پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم شهید شده باشد.(بحارالأنوار ج52 ص126)

امام صادقعلیه السلام فرمودند: هرکس از شما بر این امر (امر فرج) و در حال انتظار آن بمیرد، همچون کسی است که در خیمه ی حضرت بوده باشد.(کمال الدین ج1 باب55)

امام صادقعلیه السلام فرمودند: بدانید کسی که منتظر ظهور حضرت مهدی(عج) باشد، پاداش کسی را دارد که شب ها برای انجام عبادت بیدار و روزها، روزه دار باشد.(اصول کافی ج2 ص222)

امام صادقعلیه السلام فرمودند: هر کس منتظر امر ما باشد و بر ترس و آزاری که از دشمنان می بیند صبر کند، فردای قیامت با ما خواهد بود.(اصول کافی ج1 ص372)

امام صادقعلیه السلام از پدران بزرگوارشان نقل می کنند: منتظر امر ما (فرج) به سان کسی است که در راه خدا در خون غلتیده باشد.(کمال الدین ج2 ص645)

امام صادقعلیه السلام فرمودند: هرکس که ایمان داشته باشد و گفتار ما را تصدیق کند و منتظر امر فرج ما باشد، مانند کسی است که در زیر پرچم حضرت مهدی(عج) شهید شده باشد، بلکه ثواب کسی را دارد که در رکاب حضرت رسولصلی الله علیه و آله و سلم شهید شده باشد.(مکیال المکارم ج2 ص147)

امام جوادعلیه السلام فرمودند: برترین عمل شیعیان ما، انتظار فرج است. هر کس این امر را بداند و آن را بشناسد، خداوند با همین انتظار برای آن ها فرج عطا می فرماید.(بحارالانوار ج52 ص110، غیبت نعمانی ص180)

حال این سؤال پیش می آید که چرا انتظار این همه فضیلت دارد؟ زیرا:

1)انتظار حلقه ی اتصال شیعه به امام معصوم است:

اعتقاد به امامت و ولایت رکن اصلی و اساسی شیعه است و اعتقاد به وجود امام معصوم و ضرورت وجود او در هر عصری، شیعه را از مذاهب دیگر جدا نموده است. شخصی که به درجه ی انتظار می رسد، با این اعتقاد یک رابطه ی روحی، قلبی و جانی بین خود و امامش ایجاد می کند و هر قدر معرفت بیشتری نسبت به امام خویش کسب کند، رشته ی اتصال نیز محکم تر می شود.

2)انتظار معیار ارزش انسان ها است:

آمال و آرزو های انسان ها معیار خوبی برای سنجش میزان رشد و کمال شخصیتی آن ها ست. آرزو های بلند متعالی حاکی از کمال روح، رشد شخصیت و بلندای همت انسان ها می باشد. کسی که منتظر امام زمانعجل الله تعالی فرجه الشریف است یعنی آرزوی او فرج است و این آرزو نشان می دهد که این شخص، به رشد و کمال و تعالی رسیده است.

3)انتظار عامل پویایی و سازندگی فردی و اجتماعی است:

شخص منتظر با انجام وظایف خود در قبال امام زمانعجل الله تعالی فرجه الشریف و اطاعت از او، سازندگی برای خود و دیگران ایجاد می کند و کسی که به درجه ی انتظار می رسد، در واقع یک الگوی مطلوب دینداری در او ایجاد می شود.


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد