منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

السلام علیک یا علی بن الحسین یا امام سجاد علیه السلام

السلام علیک یا علی بن الحسین یا امام سجاد علیه السلام

این که تو او را نمی شناسی ، همان کسی است که سرزمین " بطحا" جای گام هایش را می شناسد و کعبه و حلّ و حرم در شناسایی همدم و هم قدمند. این فرزند بهترین بندگان خداست.

این همان علی علیه السلام است که پدرش پیامبر خداست. این فرزند فاطمه سلام الله علیها سرور بانوان جهان است...

آری او به قله مجد و عظمت و ستیغ جلال و عرتی نسب همی برد که مسلمانان عرب و عجم از رسیدن به آن فرومانده و به زانو درآمده اند... (ترجمه از قصیده فرزدق)

اوست علی بن الحسین ... اوست نور علی نور .... اوست یادگار کربلا .....

از آن جا که شهادت امام حسین علیه السلام و یاران آن حضرت در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شده و مشروعیت آن را زیر سوال برده بود، برای آن که این فاجعه فراموش نشود، امام سجاد علیه السلام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطره ی آنان مبارزه ی منفی را به صورت گریه ادامه داد. شک نیست که این اشک های سوزان و گریه های پرسوز ریشه و حقیقتی داشت که کسی یارای انکار آن فاجعه نبود زیرا عظمت فاجعه و مصیبت کربلا به قدری بزرگ و دلخراش بود که هیچ کس از شهود عینی آن حادثه تا زنده بودند، آن را فراموش نکردند.

امام علیه السلام با یادآوری مکرر فاجعه ی کربلا نمی گذاشت ظلم و جنایت حکومت اموی از خاطره ها فراموش شود. امام علیه السلام هر وقت می خواست آب بیاشامد تا چشم مبارکش به آب می افتاد مانند باران اشک می ریخت و می فرمود: چگونه گریه نکنم در حالی که آب را برای وحوش و درندگان بیابان آزاد گذاشتند ولی به روی پدرم بستند.

امام می فرمود: هر وقت کشته شدن فرزندان فاطمه را به یاد می آورم گریه گلویم را می گیرد. که خدمتکار ایشان عرضه داشت: آیا غم و اندوه شما تمامی ندارد؟

حضرت علیه السلام فرمود: وای بر تو! یعقوب پیامبر که تنها یکی از دوازده پسرش ناپدید شده بود، در فراق فرزند خویش آن قدر گریست که چشمانش نابینا شد، و از شدت اندوه کمرش خم شد، در حالی که پسرش زنده بود ولی من ناظر کشته شدن پدرم، برادرم، عمویم و هفده نفر از بستگانم بودم که پیکرهایشان در اطرافم نقش زمین شده بود، پس چگونه ممکن است عم و اندوه من پایان یابد؟ (بحارالانوار ج46 ص108)

سهل بن شعیب یکی بزرگان مصر می گوید: روزی به حضور علی بن الحسین علیه السلام رسیدم و گفتم: حال شما چگونه است؟ فرمود: فکر نمی کردم شخصیت بزرگی از مصر مثل شما نداند که حال ما چگونه است؟ اینک اگر وضع ما را نمی دانی، برایت توضیح می دهم:

وضع ما در میان قوم خود، مثل وضع بنی اسرائیل در میان فرعونیان است که پسرانشان را می کشتند و دخترانشان را زنده نگه می داشتند. امروز وضع بر ما به قدری تنگ و دشوار است که مردم، با سبّ و ناسزاگویی به بزرگ و سالار ما بر فراز منبرها، به دشمنان ما تقرب می جویند. ( طبقات الکبری ج5 ص220)

 امام در عصری بود که چشمان شوم دشمنان به ایشان دوخته و امام را تحت فشار قرار داده بودند اما با این حال ایشان در فرصتی برای یکی از بهترین یاران و شاگردان خود ابوحمزه ثمالی سخنانی راهگشا فرمود که ما با بیان این سخنان در پی آن هستیم که این سخنان بر جان ما هم نیز بنشیند تا بتوانیم در پیروی آن حضرت برآییم:

امام علیه السلام فرمود: خداوند ما و شما را از مکر ستمگران و ظلم حسودان و زورگویی جباران حفظ کند. ای مومنان! شما را طاغوت ها و طاغوتیان دنیا طلب که دل به دنیا سپرده و شیفته ی آن شده اند و به دنبال نعمت های بی ارزش و لذت های زودگذر آن هستند، نفریبد ... به جانم سوگند در ایام گذشته حوادثی را پشت سرگذاشتید و از انبوه فتنه ها به سلامت گذشتید در حالی که پیوسته از گمراهان و بدعتگزاران و تبهکاران در زمین دوری و تبری می جستید؛ پس اکنون نیز از خدا یاری بخواهیم و به سوی فرمانبری از خدا و اطاعت از ولی خدا که از حاکمان کنونی شایسته تر است برگردید.

... امر خدا و اطاعت از کسی را که خدا اطاعت او را واجب کرده، بر همه چیز مقدم بدارید و هرگز در امور جاری اطاعت از طاغوت ها را که شیفتگی به فریبندگی های دنیا را به دنبال دارد، بر اطاعت از خدا و اطاعت از رهبران الهی مقدم ندارید ... از معاشرت با گنهکاران و آلودگان همکاری با ستمگران و نزدیکی و تماس با فاسقان بپرهیزید و از فتنه ی آنان برحذر باشید و از آنان دوری بجویید و بدانید که هر کس با اولیای خدا مخالفت ورزد و از دینی غیر از دین خدا پیروی کند و در برابر امر رهبری الهی خود سرانه عمل کند، در دوزخ گرفتار آتشی شعله ور خواهد شد... (تحف العقول ص252)

 

 


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد