منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* شروع امامت امام زمان علیه السّلام

* شهادت امام حسن عسگری علیه السلام

* هجوم به خانه ی وحی و شهادت حضرت محسن

* پیشگویی از مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام

* شهادت امام رضا علیه السلام

* شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام

* رحلت پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

* اربعین حسینی

* نقش حضرت رقیه در احیای امر امام زمانش حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام

* امام زمان عجل الله منتقم خون سیدالشهداء علیه السلام

یاری حضرت علیه السّلام و شیعیانشان
 

اهتمام ورزیدن به یاری آن حضرت و شیعیانشان :

نصرت و یاری دادن حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان غیبت یکی از مهم ترین وظایف منتظران و ارجه ترین وجه احیای امر الهی است و منتظر حقیقی کسی است که خط فکری و خط مشی حضرت حجت را یاری دهد که این خط فکری همان اصول و فروع و فکر مکتب شیعی و مکتب اصیل و ارزشمند اهل بیت علیهم السلام است، و هر عملی که موجب بالا رفتن اعتبار و نام اهل بیت علیهم السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شود، درواقع یاری رساندن به آن حضرت در عصر غیبت می باشد. این یاری رساندن در اشکال مختلف قابل بررسی و قابل اجرا ست.  1- یکی از این روش ها یاری و نصرت حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف است که مقبول ترین آن ها نصرت خطفکری آن حضرتاست.

2- دیگری یاریدادن دوستداران و شیعیان حضرت در عصر غیبت می باشد. احسان به شیعیان ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از طرق مختلف همچون رفع نیاز های مادی و معیشتی و گرفتاری های دنیوی آنان در احادیث معصومین علیهم السلام مذکور است، اما در واقع آن چه از نصرت و یاری رساندن به شیعیان حضرت در احادیث و روایات معصومین قابل استنباط است، نشان دادن مسیر هدایت به آن هاست، و دور کردن شیعیان گمراه از وادی ظلمت و رساندن آن ها به مسیر و صراط مستقیم و وادی امن الهی؛ به سرمنزل مقصود بر آستان حضرت دوست حجت بن الحسن العسگری علیه السلام است.

هرکس آن حضرت را یاری نماید در حقیقت خدای عزّوجل را یاری نموده و خداوند در قرآن چنین می فرمایند:

« وَ لِیَنصُرن الله مَن یَنصُره انّ الله لقَویٌّ عَزیزٌ »

« و به تحقیق که خداوند یاری می کند کسی که او را یاری نماید. همانا خداوند در انتهای قدرت و و توانایی است.»حج40

مصادیق نصرت و یاری حضرت علیه السلام:

البته منظور از یاری نمودن آن حضرت، اقدام کردن و همکاری کردن در هر کاری است که شخص بداند مورد نظر و خواست آن بزرگوار است و لذا چگونگی یاری کردن بر حسب زمان ها، احوالات و مکان ها متفاوت می شود. گاهی یاری کردن با دعوت به سوی آن حضرت است، گاهی با جهاد کردن در رکاب ایشان، گاهی با دعا کردن برای تعجیل در فرج آن حضرت و گاهی هم با ذکر فضائل و صفات و دلایل و معجزات و نشانه های آن حضرت است که این همان احیای امر امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف می باشد.

امام حسن علیه السّلام فرمودند: هرکس ما را با قلب خودش دوست داشته باشد و با دست و زبانش یاری کند او در غرفه های بهشتی که ما در آن ساکنیم با ما خواهند بود، و هرکس ما را با قلب خود دوست داشته باشد و با زبانش یاری کند پس او در بهشت یک درجه پایین تر از مقام ما جای دارد، و هرکس ما را با قلب خود دوست بدارد و دست و زبانش را از ظلم بر ما باز دارد، پس او در بهشت خواهد بود.(امالی شیخ مفید ص33ح8،بحارالانوار ج27ص101ح64)

امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند: ماییم شجره ی طیبه که ثمره ی نبوت از آن هویدا گشته و ماییم محل فرود آمدن رسالت الهی، و مقام رفت و آمد ملائکه و ماییم معدن های علم و چشمه های حکمت، یاری کننده ی ما و دوست ما همیشه در معرض رحمت الهی است و دشمن ما و کسی که بغض ما را در دل دارد، همیشه در معرض عذاب شدید الهی است.(نهج البلاغه خ108)

امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند: خداوند تبارک و تعالی به سوی زمین نگریست، پس ما را برگزید و برای ما شیعیانی برگزید که ما را یاری می کنند و از خوشحالی ما خوشحال و به خاطر اندوه ما، اندوهگین می شوند و اموال و جان هایشان را در راه ما نثار می نمایند. آنان از ما هستند و به سوی ما باز می گردند.(خصال ج2ص635)

بدون تردید هرگونه فعالیتی که با هدف ترویج معارف و علوم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام  و گسترش فرهنگ امامت و ولایت در جامعه و نهادینه سازی عشق و ارادات مردم به خاندان رسالت صورت گیرد، مورد رضایت حضرت حق است و از مصادیق احیای امر الهی و موجب نزول خیرات و برکات در زندگی انسان ها می باشد. چرا که وجود امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف، هستی بخش این جهان است و هرگونه خدمتی که خداوند به انسان توفیق انجامش را در قبال امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف عنایت می فرماید مسلّماً موجب توجّه ذات اقدس احدیّت به انسان ها و خصوصاً شیعیان منتظر است. هرکس در راه مولی الموحّدین علی علیه السّلام و خاندان پاک و تطهیر او قدم بردارد و ایشان را در حدّ توان خود معرّفی و یاری نماید مشمول این دعای پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و معصومین علیهم السّلام می گردد:

«اللّهم انصر مِن نَصرِه و اَخذِل مَن خَذَل»

خدایا یاری کن هرکس که او (علی علیه السّلام ) را یاری کند و خار کن هرکس که او را خار کند.(بحارالانوار ج37ص126ح24)

" اللهم العزه و انتصر به لدینک و النصر به اولیائک و اولیائه وشیعته و اجعلنا منهم...و النصر ناصریه و اخذل خاذلیه."

خدایا او را یاری کن به وسیله او دینت را ،دوستانت را ،دوستان او را وشیعیان و یاران او را یاری کن و ما را از ایشان قرار بده ... و هرکس او را یاری می کند، یاری ده و هر کس که او را خار می کند خار کن.(فرازی از زیارت آل یاسین، بحارالانوار ج99 ص83)

همه ی افرادی که برای احیای امر اهل بیت علیهم السلامخصوصا امام زمان خود می کوشند، اعم از نویسندگان، سخنرانان ، شاعران و مدیحه سرایان (درتمامی عرصه های تبلیغی و ترویجی) باید از هرگونه غرض و انگیزه جز کسب رضایت حضرت و ادای وظیفه به ساحت مقدّس امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف خود را فارق سازند و از هر فرصتی برای تجدید پیمان با آن حضرت و یادآوری تکالیف و رسالت های افراد نسبت به ایشان و آماده سازی جامعه برای ظهور یگانه منجی بشریت بهره ببرند، همچنین از هرگونه تفسیر و تعبیر به رای و سوء استفاده از روایت در جهت اهداف خود جلوگیری کنند تا دیگران را نسبت به حتمیّت و قطعیّت دین دچار شک و تردید ننمایند و از همه مهم تر از به کار بردن واژگان و تعبیراتی که شایسته جایگاه رفیع امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف نیست پرهیز نمایند.

خدمت كردن به مولايمان صاحب الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف با انجام دادن كاري كه آن حضرت به آن امر فرموده يا كاري كه تجليل و توقير يا نصرت و ياري و يا احسان به آن جناب است حاصل مي گردد،‌ هر چند كه به طور خاص به آن عمل نكرده باشد، و گاهي اين عناوين در بعضي از كارهاي نيك جمع مي شود،‌ مانند دعا كردن براي تعجيل فرج آن حضرت،‌ و برپاكردن مجالسي كه براي يادآوري او تشكيل مي گردد،‌ و تاليف كتابهايي كه مربوط به آن بزرگوار است‌، و نشر و مذاكره آن ها‌، و درود و سلام فرستادن بر آن جناب،‌ و احسان كردن به دوستان و شيعيان هر گاه به قصد خدمت كردن به آن حضرت انجام شود،‌ و احسان به شيعيان و دوستان امامان (عليهم السلام) احسان به ايشان است و صله آنان همچون صله ايشان مي باشد،‌ و سبك شمردن آن ها سبك شمردن امامان (عليهم السلام) است،‌ و عقل نيز به اين مطلب حكم مي كند.

زيرا هر كس آن حضرت را ياري نمايد در حقيقت خداي عزوجل را ياري نموده،‌خداي تعالي فرموده است:

«ان تنصرواللّه ينصركم و يثبّت اقدامكم»

اگر خداوند را ياري كنيد، او شما را ياري مي كند و گام هايتان را ثابت و استوار مي سازد.

اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت عليه السلام

زيرا كه در اجتماع كردن تاثيري هست كه در انفراد نيست. هر چند كه نصرت كردن وظيفه همه افراد است. خداوند عزوجل فرمود: « واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا» و همگي به ريسمان خداوند چنگ زنيد و پراكنده نشويد. (سوره آل عمران آيه 103)

چون امام عليه السلام در تمام زمان ها رشته محكم خداوند در ميان بندگانش مي باشند و چنگ زدن به ريسمان او جز با پيروي و نصرت او حاصل نمي گردد.

حضرت علي عليه السلام فرمودند: اي مردم! اگر شما از نصرت حق از پاي نمي نشستيد،‌ و از كنار زدن باطل سستي نمي كرديد،‌ كسي كه مثل شما نيست بر شما طمع نمي نمود، و آنان كه بر شما نيرو يافتند قوت نمي گرفتند، ولي شما همچون گم گشتگي بني اسرائيل راه را گم كرديد،‌و به جانم سوگند كه بعد از من گم گشتگي تان چند برابر خواهد شد، از جهت اين كه حق را پشت هم افكنديد... (مكيال المكارم ج 2 ص 361)

نصرت و یاری شیعیان:

امام جواد علیه السّلام فرمودند: عالِمی که پرستاری کند یتیمان آل محمّد صلّی الله علیه و آله، آن کسانی را که از امام خود دور افتاده اند و حیران مانده اند، و در دست شیاطین اسیر شده اند، و به دست دشمنان ما گرفتارند، پس آنان را از حیرت نجات دهد و وسوسه های شیاطین را از آن ها دور کند، و دشمنان آن ها را به دلیل و برهانی که از ائمّه ی آن ها رسیده ذلیل و مغلوب نماید، فضیلت این نوع از علماء بر عابدها بیشتر از فضیلت آسمان و عرش و کرسی و حجاب ها بر زمین است، و مانند فضیلت ماه شب چهارده بر کوچک ترین ستاره های آسمان است.(تفسیر امام حسن عسگری علیه السّلام ص344ح224)

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: همانا من در روز قیامت از برای چهار نفر شفاعت خواهد کرد گرچه آنان در آن روز با گناهان اهل دنیا بیاید:1)مردی که ذریبه ی مرا یاری نماید .2)مردی که مالش را به ذریّه ی من در حال تنگدستی آن ها بزل نماید.3)مردی که با ذریّه ی من با زبان و قلب خود دوستی نماید.4)شخصی که در حوایج ذریّه ی من در حالتی که ممنوع باشند از حقشان، و از وطن و مسکنشان دور شده باشند، سعی نماید.(لئالی الأخبار ج4ص318)

رسول اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: خوشا به حال کسی که حضرت مهدی از اهل بیت را درک نماید در حالی که در زمان غیبت او پیش از ظهورش به امامت او معتقد بوده و با دوستان او دوستی کرده و با دشمنانش دشمنی کرده باشد. چنین کسی از رفقا و دوستان من و از گرامی ترین افراد امت من نزد من در روز قیامت خواهد بود.(کمال الدّین باب25ح2)

امام صادق علیه السّلامفرمودند: خداوند عبادت نشده است به چیزی که برتر از ادا کردن حق (برادر) مؤمن باشد.(اصول کافی ج2ص17)

امام رضا علیه السّلامفرمودند: دوستدار آل محمّد باش هرچند گنهکار هستی و دوستار دوستانشان باش هرچند گنهکار باشند.(بحارالانوار ج69ص253ح33)

امام کاظم علیه السّلامفرمودند: هرکس برادر مؤمنش برای (رفع) نیازی نزد وی آید، این مراجعه رحمتی است از جانب خداوند متعال که سوی او گسیل داشته است. پس اگر رفع نیازش را بپذیرد، آن را به ولایت ما پیوند زده در حالی که ولایت ما با ولایت خداوند پیوند خورده است ولی اگر حاجت او را رد کند در حالی که قدرت برآوردن آن را آن را دارد، خداوند یک مار آتشین بر او مسلّط می کند تا او را تا روز قیامت در قبرش نیش بزند، چه آن شخص آمرزیده شده و چه در عذاب باشد، و اگر چنانچه آن فرد نیازمند او را از برآوردن حاجتش بعد از آن که رد کرد معذور بدارد وضعش بدتر می شود.(اصول کافی ج2ص94ح9)

امام باقر علیه السّلامفرمودند: مؤمنی مورد مراجعه ی برادر خود برای رفع نیازی قرار می گیرد که قدرت بر انجام آن ندارد، اما قلبا اهتمام به انجامش می کند (به طوری که اگر قدرت داشت حتماً انجام می داد) پس خداوند متعال به خاطر همین همّت (قلبی) او را اهل بهشت قرار می دهد.(اصول کافی ج2ص196ح14)

امام حسن علیه السّلامفرمودند: فضیلت متکفّل یتیم آل محمّد صلّ الله علیه وآله و سلّم که از سرورانش دور مانده و در وادی جهل افتاده که او را از جهلش بیرون برد و آن چه بر او مشتبه شد توضیح دهد، برتری و بر متعهّد امور یتیم که او را آب و غذا می دهد، همچون برتری خورشید بر ستاره ی سُها می باشد.(مکیال المکارم ج2ص328و329)

امام جواد علیه السّلامفرمودند: همانا کسی که متکفّل ایتام آل محمد صلّ الله علیه وآله و سلّم شود که از امامشان جدا شده و در جهل خود سرگردان مانده و در دست شیاطینشان و ناصبیان از دشمنانشان اسیر گشته اند، پس آنان را از چنگال شیاطین ودشمنان ما نجات داد و از حیرتشان بیرون برد و شیاطین را با رّد وسوسه هایشان سرکوب نمود و ناصبیان را با دلایل پروردگارشان و دلیل امامانشان مقهور ساخت ،چنین کسانی نزد خداوند به بلندترین جایگاه ها ازبندگان برتری یابند، بیش ازفضیلت آسمان بر زمین عرش وکرسی و حُجُب. وفضل آنها بر این عابد همچون امتیاز ماه شب چهارده بر مخفی ترین ستاره در آسمان می باشد.(مکیال المکارم ج2ص330)

امام کاظم عليه السلام فرمودند: كسی كه نمي تواند ما را زيارت نمايد،‌ پيروان صالح ما را ديدار كند‌، كه ثواب زيارت ما برايش نوشته مي شود،‌ و هر كس نمي تواند ما را صله كند‌، پس نيكان ما را صله نمايد،‌ براي او ثواب صله ما نوشته مي شود.(كامل الزيارات ص 319 باب 105)


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد