منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

توصیه های حضرت حجه بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشّریف به شیعیان


 همیشه زمانی که شیعیان با معرفت، به محضر امام زمان خود می رسیدند به امام می فرمودند که به ایشان توصیه هایی بفرمایند و از دین و ایمان خود سوال می کردند تا بتوانند با به کاربردن آن توصیه ها به معرفت بیشتر به آن حضرات برسند، ما هم بر آن شدیم توصیه هایی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف در فرصت ها و مکان های مختلف به علما و اشخاص نموده اند را در سالروز تاجگذاری امامت ایشان بیان کنیم تا راهی برای رسیدن به رضایت آن یگانه ی دهر فراهم نماییم:

تحصیل معرفت اهل بیت علیه السّلام

مرحوم آیت الله میرزا مهدی اصفهانی که سالها در نجف اشرف نزد علمای بزرگ دانش آموخته بود و اجازه اجتهاد از مرحوم آیت الله نائینی داشت و به دنبال درک حقایق مباحث فلسفه را نزد استادان فن تا بالاترین رتبه خوانده بود می گوید دیدم دلم آرام نگرفته و به درک حقایق عالم توفیق نیافته ام رو به عرفان آوردم و مدتی از محضر استاد عارفان و سالکان آقا سید احمد کربلایی استفاده می کردم نا از نظر ایشان به حد کمال مقام قطبیّت و فناء فی الله رسیدم اما دیدم این مطالب و این رفتارها با ظواهر قرآن و سخنان اهل بیت علیه السّلام موافق نیست و به آرامش و اطمینان قلب نرسیده بودم.

مرحوم میرزا مهدی اصفهانی تنها راه نجات را در توسّل به پیشگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می بیند به همین جهت می گوید: خود را از بافته های فلاسفه و افکار عرفان خالی کردم و با کمال اخلاص و توبه به آن حضرت توسل پیدا کردم. مرحوم اصفهانی می گوید: روزی در وادی السلام نزد قبر هود و صالح علیه السّلام در حال تضرّع و توسل بودم که حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف را مشاهده کردم ایشان فرمودند: جست و جوی معارف و شناخت حقایق از غیر مسیر ما اهل بیت طهارت مساوی است با انکار ما و همانا خداوند مرا برای هدایت بشر برپا داشته است و من حجة بن الحسن هستم.

مرحوم اصفهانی می گوید: پس از آن از فلسفه و عرفان بیزاری جستم و تمامی نوشته های خود را در این موارد به دریا ریختم و به سوی قرآن و احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روی آوردم. (شیفتگان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ج6ص198)

در توقیعی شریفی، مرحوم آیت الله العظمی حاج سید ابوالحسن اصفهانی دستور دادند.خودت را برای مردم ارزان کن! و در دسترس همه قرار بده و محل نشستن خود را در دهلیز خانه ات قرار بده تا مردم سریع و آسان با تو ارتباط داشته باشند و حاجت های مردم را برآور ما یاریت می کنیم. (شیفتگان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ج6 ص198)

و در توقیعی دیگر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  می فرمایند: تقوا پیشه کنید تسلیم ما باشید و کار را به ما واگذارید که بر ماست شما را از سرچشمه سیراب بیرون آوریم چنانکه بردن شما به سرچشمه از سوی ما بود... به سمت راست میل نکنید و سوی چپ منحرف نشوید. (بحارالانوار ج52 ص 179) 

اخلاص در عمل و رضایت آن حضرت

یکی از علمای بزرگ اصفهانی می گوید: شبی در عالم رویا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را دیدم به ایشان عرض کردم چه کنم که به شما نزدیک شوم؟ فرمودند: عملت را عمل امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بده. من به ذهنم رسید که یعنی در مورد هر کاری ببین اگر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این کار را می کند تو هم انجام بده این آرزوی من است؟!

پرسیدم: چه کنم که در این امر موفق باشم؟! فرمودند: در کارهای خود اخلاص داشته باش. (شیفتگان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ج1 ص261)

توجه به آن حضرت همراه با محبت

 امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در توقیع شریفی خطاب به شیعیان می فرمایند: توجه خود را همراه با محبت و دوستی به سوی ما قرار دهید و بر مسیر دستورات روشن و قطعی دین حرکت کنید که همانا من برای شما خیرخواهی می کنم و خداوند گواه است بر من وشما و اگر نبود علاقه ما به نیکو بودن شما و رحمت و مهربانیمان بر شما، به سخن گفتن با شما نمی پرداختیم. (بحارالانوار  ج53 ص 179)  

توصیه به خواندن زیارت آل یاسین

 امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  در توقیعی می فرمایند: هر گاه خواستید به وسیله ی ما به خداوند بلند مرتبه توجه کنید و به سوی ما روی آورید همان گونه که خداوند متعال فرموده است بگوئید ... سلامٌ علی آل یاسین ... (بحارالانوار ج53 ص171)

توصیه به خواندن دعای ندبه

یکی از بازرگانان اصفهانی که مورد اعتماد گروهی از دانشمندان بود در عالم رویا به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مشرف می شود و از ایشان می پرسد: فرج شما کی خواهد رسید؟ می فرمایند: نزدیک است به شیعیان ما بگوئید دعای ندبه را روزهای جمعه بخوانند. (ملاقات با امام زمان، ص65)

توصیه به خواندن دعای فرج

مرحوم شیخ طبرسی در کتاب کنوز النجاح نقل می کند ابوالحسن محمدبن احمدبن ابی اللیث از ترس کشته شدن به قبر مطهر امام کاظم علیه السّلام و امام جواد علیه السّلام پناه آورد. در عالم رویا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را زیارت کرد. آن حضرت دعای فرج را به او تعلیم دادند و او به برکت خواندن آن، از کشته شدن نجات یافت. (نجم الثاقب ص359)

توصیه به خواندن نماز شب، زیارت جامعه، زیارت عاشورا

در تشریف مرحوم سید احمدبن سید هاشم بن سید حسن موسوی رشتی که از مسافرت حج از قافله جدا می شود و راه را گم می کند به او می فرمایند: زیارت جامعه را بخوان.

ایشان زیارت جامعه را از حفظ می خواند بعد می فرمایند زیارت عاشورا را بخوان. او زیارت عاشورا را نیز از حفظ می خواند با تمام لعن و سلام و دعاهای علقمه آنگاه او را سوار بر مرکب می کند و می فرماید: چرا شما نافله نمی خوانید؟ نافله. نافله. نافله. و باز می فرماید: شما چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا. عاشورا. عاشورا. و باز می فرماید: شما چرا زیارت جامعه نمی خوانید؟جامعه. جامعه. جامعه. (نجم الثاقب ص664)

توصیه به خواندن صحیفه سجادیه

مرحوم مجلسی در کتاب روضة المتقین در شرح " من لا یحضر الفقیه" می گوید: در اوایل بلوغ در مسجد جامع قدیم اصفهان میان خواب و بیداری حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را دیدم، گفتم: مولای من! چون نمی توانم همیشه خدمت شما شرفیاب شوم، کتابی به من عنایت کنید که همیشه به آن عمل کنم. آن حضرت به واسطه شخصی نسخه ای از کتاب صحیفه سجادیه را به ایشان می دهند و بعد از مدتی به برکت وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کتاب شریف صحیفه سجادیه اشتهار می یابد. (نجم الثاقب ص455)

توصیه به خواندن زیارت امین الله

در تشرف مرحوم حاج علی بغدادی می گوید: همراه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داخل حرم مطهر امام کاظم علیه السّلام و امام جواد علیه السّلام شدیم و به ضریح مقدس چسبیدیم و بوسیدیم. بعد به من فرمود: زیارت بخوان! گفتم: سواد ندارم فرمود: برات زیارت بخوانم؟

عرض کردم: آری. فرمودند: کدام زیارت را می خواهی؟ گفتم: هر زیارت که افضل است. فرمودند: زیارت امین الله افضل است. آنگاه مشغول بر خواندن زیارت امین الله شدند. (نجم الثاقب ص371)

دعا برای فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

جهت تعجیل در فرج، توسل به حضرت زینب سلام الله علیها کنید که فرج مرا نزدیک گرداند. (شیفتگان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ج1 ص251-184)

تاثیر فوق العاده دعا برای فرج

در تشرف مرحوم آیت الله حاج سید محمد فرزند آیت الله سید جمال الدین گلپایگانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند: از علایم ظهور، فقط علامات حتمی مانده است و چه بسا آن ها نیز در مدتی کوتاه وقوع بپیوندد شما برای فرج من دعا کنید. (شیفتگان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ج1 ص251-184)

شیعیان چرا ما را نمی خواهند؟ مرحوم حاج محمد علی فشندی تهرانی می گوید: در مسجد جمکران سیدی نورانی را دیدم با خود گفتم: این سیّد در این هوای گرم تابستانی از راه رسیده و تشنه است ظرف آبی به دست او دادم تا بنوشد و گفتم: آقا! شما از خدا بخواهید تا فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیک گردد. فرمودند: شیعیان ما به اندازه آب خوردنی ما را نمی خواهند. اگر بخواهند و دعا کنند فرج ما می رسد. (شیفتگان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ج3 ص158)

ولایت حضرت علی علیه السّلام و زیارت امام حسین علیه السّلام

در تشرف مرحوم حاج علی بغدادی در مسیر کاظمین  ایشان پرسش هایی را از محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می پرسد. از جمله می گوید:

پرسیدم: روزی نزد مرحوم شیخ عبدالرزاق که مدرس حوزه بود رفتم. شنیدم که بر روی منبر می گفت: کسی که در طول عمر خود روزها روزه بدارد و شب ها را به عبادت به سر برد و چهل حج و چهل عمره به جای آورد و در میان صفا و مروه بمیرد ولی از دوستداران و محبان و موالیان امیرالمومنین علی علیه السّلام نباشد برای او چیزی محسوب نمی شود.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند: آری والله برای او چیزی نیست.

مرحوم حاج علی بغدادی می گوید: به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عرض کردم:

روضه خوان های امام حسین علیه السّلام می خوانند و برای مردم می گویند.

سلیمان اعمش نزد شخصی آمد و درباره زیارت حضرت سیدالشهداء از او سؤال کرد آن شخص گفت: بدعت است آن شخص در عالم رویا هودجی را میان زمین و آسمان دید سؤال کرد آن هودج کیست؟

گفتند: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و خدیجه کبری سلام الله علیها گفت به کجا میروند؟ گفتند: امشب شب جمعه است و آنان به زیارت امام حسین علیه السّلام می روند.

همچنین دید رقعه هایی از هودج می ریزد که در آن نوشته شده است:

این برکه امان نامه ای است در روز قیامت برای کسانی که امام حسین علیه السّلام را شبهای جمعه زیارت کنند آیا این حدیث صحیح است؟

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند: آری راست و درست است. (نجم الثاقب ص371)

توسل به قمر بنی هاشم

از مرحوم آیت الله مرعشی نجفی نقل شده است که یکی از علمای نجف اشرف که به قم آمده بود می گفت مدتی برای رفع مشکلی به مسجد جمکران می رفتم و نتیجه می گرفتم روزی هنگام نمار دلم شکست و عرض کردم: مولا جان! آیا بد نیست با وجود امام معصوم علیه السّلام به علمدار کربلا قمر بنی هاشم علیه السّلام متوسل شوم و او را نزد خدا شفیع قرار دهم؟!

در حالتی میان خواب و بیداری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند: نه تنها بد نیست و ناراحت نمی شوم بلکه شما را راهنمایی می کنم که چون خواستی از حضرت ابوالفضل العباس حاجت بخواهی این چنین بگو: یا أبا الغوث ادرکنی. (توجهات ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ص160)

پرهیز از تصرف اموالی که مربوط به امام معصوم علیه السّلام است

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در توقیع شریفی می فرمایند:  هر کس در اموال مربوط به ما تصرف کند و بخورد به درستی که آتش را در شکم خود وارد کرده است و به زودی در آتش افروخته وارد خواهد شد.(کمال الدین ص520)

در توقیع دیگری می فرمایند: لعنت خداوند و ملائکه و تمامی مردم بر کسی که یک درهم از مال ما را حلال بداند و در آن تصرف کند. (نجم الثاقب ص411)

رعایت حلال و حرام در زندگی

یکی از دانشمندان مدتها در آرزوی زیارت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بود برای رسیدن به این هدف زحمت های فراوان کشید از جمله علم جفر آموخته و چلّه نشینی کرده و چهل شب چهارشنبه به مسجد سهله رفته بود اما هر چه می کوشید راه به جایی نمی برد تا به او گفتند: دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای تو ممکن نیست مگر در فلان شهر او حدود 37 روز در آن شهر می ماند تا در بازار آهنگرها کنار دکان پیرمردی قفل ساز هنگامی که به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شرفیاب می شود که آن حضرت در کنار پیرمرد قفل ساز نشسته و با او گرم گرفته بودند و سخن می گفتند در همین حال می بیند پیرزنی ناتوان و قدخمیده عصازنان آمده و با دست لرزان قفلی را نشان داد و گفت: برای رضای خدا این قفل را به مبلغ سه شاهی از من بخرید. من سه شاهی پول نیاز دارم.

پیرمرد با کمال سادگی گفت: این قفل دو عباسی و هشت شاهی ارزش دارد من آن را به هفت شاهی می خرم زیرا در معامله دو عباسی بیش از یک شاهی منفعت بردن بی انصافی است. پیرزن با ناباوری گفت: من التماس کرده ام اما هیچ کس راضی نشد این قفل را به سه شاهی از من خریداری کند.

سرانجام  پیرمرد هفت شاهی به آن پیرزن داد و قفل را خرید هنگامی که پیرزن رفت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به من فرمودند: آقای عزیز! دیدی "این طور باشید تا ما به سراغ شما بیاییم" چلّه نشینی لازم نیست علم جفر سودی ندارد عمل سالم داشته باشید و مسلمان باشید در تمام این شهر من این پیرمرد را انتخاب کرده ام چون دین دارد و خدا را می شناسد هفته ای بر او می گذرد مگر این که من به سراغ او می آیم و از او دلجویی و احوال پرسی می کنم. (شیفتگان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ج1 ص261)

بردباری و شکیبایی

در تشرف مرحوم سیدکریم پینه دوز از اخبار تهران که در خانه اجاره ای ذکر می کرده است و با پایان یافتن مدّت اجاره دچار رنج و زحمت می گردد ضمن این که به او بشارت می دهند، نگران نباشید منزل درست می شود می فرمایند: دوستان ما باید در فراز و نشیب ها شکیبا و بردبار باشند. (کرامات العالمین ص118)

حجاب و عفت

مرحوم آیت الله سید محمد باقر مجتهد سیستانی پدر آیت الله حاج سید علی سیستانی تصمیم می گیرد برای تشرف به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند. در یکی از جمعه های آخر نوری را مشاهده می کند از خانه ای نزدیک به مسجد به سوی خانه می رود می بیند حضرت ولی عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در یکی از اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه سفید روی آن کشیده شده است ایشان می گوید: هنگامی که وارد شدم اشک می ریختم سلام کردم حضرت به من فرمودند: چرا این گونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمل می شوی؟! مثل این باشید (اشاره به آن جنازه کردند) تا من به دنبال شما بیایم! بعد فرمودند: این بانویی است که در دوره کشف حجاب ( در زمان رضاخان پهلوی) هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد. (شیفتگان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ج3 ص158)

توجه به پدر

مرد راستگویی بود که پدر پیری داشت و بسیار به او خدمت می کرد. ایشان شبهای چهارشنبه به مسجد سهله می رفت.اما پس از مدتی این کار را ترک نمود دلیل آن را می پرسند می گوید: چهل شب چهارشنبه به آن جا می رفتم درشب آخر نزدیک مغرب تنها به مسجد سهله  می رفتم. عرب بیابانی را دیدم سوار بر اسب که سه بار به من فرمودند: " از پدرت مراقبت کن" من فهمیدم که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف راضی نیستند من پدرم را بگذارم و به مسجد سهله بروم. (نجم الثاقب ص484)

 


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد