منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

زینب کبری سلام الله علیها دختر علی علیه السلام و زهرا سلام الله علیها

زینب کبری سلام الله علیها دختر علی علیه السلام و زهرا سلام الله علیها

یکی از القاب حضرت زینب الفصیحه و البلیغه است:

و چون موسس و مبین این کمال مولا علی علیه السلام  بوده اند و همه ی فصحا و بلغا گفته اند: کلمه دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق می باشد، و وجود مطهر ایشان در مورد خود فرمودند: انا لامرا الکلام، یعنی من امیر کلام هستم. (بحارالانوار ج71 ص292 و نهج البلاغه خطبه 233)

مخدره زینب علیه السلام نیز این کمال را از پدر بزرگوارش به ارث برده و هر کس در خطب و اشعار ایشان این بانوی مخدره نظری بنماید تصدیق می کند که تکلم ایشان گویی تکلم امیرالمومنین علی علیه السلام  باب گرانقدرشان می باشد چنان با فصاحت و بلاغت تکلم می نماید چنانچه در مورد ایشان گفته اند : کانها تفرغ عن لسان ابیها امیرالمومنین علیه السلام، و خزیم الاسدی یکی از کسانی بوده که در مسجد کوفه شاهد خواندن خطبه ی عقلیه بنی هاشم بوده و می گوید: نگاه کرده به زینب سلام الله علیها دختر علی علیه السلام  نطق می فرمود گویی علی امیرالمومنین علیه السلام  نطق می فرمود و همه ساکت بودند. (بحارالانوار ج45 ص108 و احتجاج ج2 ص 29)

و همچنین روایت شده منطق حضرت زینب و خطبه خواندن ایشان هم شباهت زیادی به خطبه خواندن مادرشان صدیقه طاهره سلام الله علیها داشته است از جهت:

فصاحت و بلاغت، و هم از این جهت که هر دو در مقام احتجاج بوده اند. و این نشان می دهد که بانویی با این صلابت و شجاعت که در فصاحت و بلاغت زبان زد زنان عالم است در مکتب امیرالمومنین علیه السلام  و زهرای مطهره سلام الله علیها درس گرفته و از کمالات ایشان ارث برده است.

یکی دیگر از خصایص بانوی والا مقام دخت علی علیه السلام  حضرت زینب کبری سلام الله علیها، که نشانگر این است که در مکتب صدیقه ی کبری سلام الله علیها درس گرفته و بزرگ شده است اهتمام ایشان به حفظ معصومین و ولایت ایشان است.

از جمله کمالات نفسانیه و عبادات مهمه تحفظّ و نگه داری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام امیرالمومنین علی علیه السلاماست چرا که نظام عالم بسته به وجود امام و حجت زمان می باشد و آنها واسطه فیض الهی هستند.

همان طور که در صحنه هایی در کربلا ایشان از جان امام خویش دفاع نمودند و در صدد حفظ جان امامشان برآمدند هم در زمان سیدالشهدا امام حسین علیه السلام  و هم در زمان امام سجاد علیه السلام حاضر شدند و بی شک ایشان حفظ جان امام نمودند.

یکی دیگر از خصائص آن بزرگوار مقام شفاعت است که از مادر بی مثالشان حضرت ام ابیها فاطمه الزهرا سلام الله علیها به ارث برده اند همان طور که آن بانوی دو عالم صدیقه طاهره سلام الله علیها اجر زحماتش در این عالم شفاعت در روز قیامت است که زینب کبری سلام الله علیها نیز در این باره فرمودند: هر گاه در روز قیامت برانگیخته شوم از گناهکاران امت پدرم شفاعت خواهم کرد. (احقاق الحق ج10 ص369)

در آن بانوی مجلله حضرت زینب کبری صفات کمالیه ی بسیاری وجود دارد که همگی از روح ایمان و یقین آن حضرت به خداوند باری تعالی نشات گرفته شده و همچنین برگرفته و ارث برده شده از مادر و پدر بی همتایشان می باشد ، یکی دیگر از آن صفات شجاعت علوی ایشان است:

شجاعت حقیقی اصلش در خاندان رسالت اهل بیت طهارت است. همان گونه که می گویند حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد امیرالمومنین حدیث رایت را فرمودند و بدین وسیله تفسیر قول خداوند متعال روشن شد که فرمود:

فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ. به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى‏آورد كه آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏ترسند. مائده 54

و اوست که شب به جای پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم خوابید با این که می دانست کفار برای قتل پیامبر خانه را محاصره کرده اند و تیغ های تیزشان بر سر و جان پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم آماده است پس جان خود را به خدا فروخت، خوابیدنی که نشان دهنده ی علوّ شان و شجاعت اوست، شجاعتی که از ایمان اش به خدای تعالی نشات گرفته شده، پس جبرئیل امین وحی خدا نزد سر آن حضرت، و میکائیل امین خزائن ارزاق خدا نزد پای آن حضرت ایستادند و جبرئیل ندا داد: آفرین، آفرین! کیست مثل تو ای پسر ابیطالب، خداوند متعال به تو بر ملائکه مباهات و افتخار می کند. و خداوند متعال در شان آن معامله این آیه را نازل فرمود:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ. و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏فروشد و خدا نسبت به [اين] بندگان مهربان است. بقره 207

او اشجع خلق است چون ربط او قوی تر، اتصال او به قدرت بی پایان خداوند زیادتر و قوت روحانی او بی نهایت است.

همین شجاعت در زینب کبری بود شجاعتی که سر منشا آن خورشید وجود پدر و مادر معصومش که نور الهی و بی نهایت هستند بود. که هر عقلی از دیدن این همه شجاعت و قوه ی قلب متحیر مانده است. همان طور که شیخ شوشتری می فرماید اگر حسین علیه السلام در صحنه کربلا یک میدان داشت بانوی مجلله زینب دو میدان نبرد داشت میدان اولش مجلس ابن زیاد و دومی مجلس یزید پلید، آن جایی که کسی جرات نداشت اسمی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان پاک ایشان بیاورد آن بانو به نیکی نام حسین علیه السلام  را می برد و می فرماید: خداوند گرامی داشت برادرم را که به فیض شهادت رساند و بزرگترین سعادت ها نصیب برادرم شد که آن کشته شدن در راه خدا است کدام معامله و صنع خدا بهترین از این است.

 

 

 

 


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد