منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

مقدمه

مقدمه

از مجموع روایات وارده در موضوع ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه  الشریف استفاده می شود که ظهور مبارک حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بر اساس قدرت بی نهایت خداوند صورت می گیرد.

از این رو، خدای تبارک و تعالی تمام ابزار و امکانات غلبه و پیروزی را در اختیار آن ولی الله اعظم قرار می دهد که از جمله آنها میراث های گران بهای پیامبران عظیم الشان الهی از قبیل : انگشتر حضرت سلیمان ، پیراهن مخصوص حضرت آدم و عصای حضرت موسی و شمشیر و پیراهن رسول خدا صل الله علیه و آله و دیگر مواریث انبیا بزرگ الهی است. سلطنت جهانی حضرت سلیمان و سیطره آن حضرت بر تمام موجودات روی زمین، تنها یک رمز است و آن هم در همان انگشتر نهفته بود. آن انگشتر با علم و ویژگی هایی که دارد هم اکنون در دست مولای ما و مولای همه جهان حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.

عصای حضرت موسی که به نیل زده شد و رود نیل به دوازده کوچه تبدیل شد و آبها بر روی هم انباشته شد و این کوچه ها را از یکدیگر جدا کرد و سربازان یک میلیون نفری فرعون در ان میان به هلاکت رسیدند آن عصا در محضر بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد .( جهان بعد از ظهور ص 55 ) در تأئید مطالب مذکور به روایت چند حدیث می پردازیم که با نصرت و یاری خداوند، دین اسلام  به دستان مهدی  آل پیامبر  همه گیر و جهانی خواهد شد.

امام حسن مجتبی علیه السلام از امیرالمومنان علیه السلام نقل می کند که فرمود:در آخرالزمان و سختی روزگار و جهالت مردمان، خداوند مردی را برمی انگیزد که او را با فر شتگان تایید می کند و یارانش را محافظت می نماید و او را با آیاتش یاری می دهد و بر سرتاسر زمین مسلط می گرداند تا همگان در برابر او خواه ناخواه منقاد شوند او زمین را از قسط و عدالت و نور و برهان پر می کند طول و عرض جهان به تسلط او در می آید در روی زمین کافری نمی ماند جز این که ایمان می اورد و شخص ناشایستی نمی ماند جز این که به صلاح و تقوا می گراید. ( بحار الانوار ج52 ص 280 و منتخب الاثر ص 487 ح2 و بشاره الاسلام ص 197 )

 

امام باقر علیه السلام می فرمایند: مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف ما منصور به رعب است و موید به نصر، زمین با او درنوردیده شود و گنج های خود را ظاهر سازد و سلطنتش شرق و غرب عالم را فراگیرد و خدای تعالی به واسطه او دینش را بر همه ادیان چیره گرداند، گر چه مشرکان را ناخوش آید و در زمین ویرانه ای نماند جز آن که آباد گردد و روح الله عیسی بن مریم فرود آید و پشت سر او نماز گذارد . از ایشان سوال کردند که مهدی شما کی خروج می کند؟ فرمود: آن گاه که مردان به زنان تشبه کنند. ( کمال الدین ج1 ص 604 و 603 )

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله فرمودند: به سبط بزرگوارش سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام در حدیثی فرمودند: آن گاه امیر امیران، کشنده ی کافران ، پادشاه منتظر، که در غیبتش همگان دچار حیرت می شوند، ظهور می کند او نهمین فرزند توست ای حسین علیه السلام! در میان دو رکن ( رکن و مقام) ظاهر می شود و بر انس و جن چیره می گردد ، ریشه پستی و انحراف را از روی زمین بر می کند . خوشا به حال مؤمنانی که عصر او را درک کنند و دولت حق را دریابند و آن روزگار میمون را ببینند و یاران با وفای او را ملاقات کنند. ( بشاره الاسلام ص 49 و 66 ، منتخب الاثر ص 467 ، بحارالانوار ج 52 ص236 ، الامام المهدی ص 220 ، الزام الناصب ص140 و 188 )

" فان حزب الله هم الغالبون "

بی شک پیروزی نهایی از آن حزب خداست : مائده آیه 56

آثار رحمت الهی با ظهور آن حضرت تجلی دیگری خواهد یافت و وعده قرآنی " و لو ان اهل القری امنوا لفتحنا علیهم برکت من السما و الارض "  اعراف آیه 96  عملی خواهد یافت به گونه ای که مسافری، عراق تا شام را می پیماید، در حالی که جز بر گیاه و سبزه قدم نمی گذارد. چون آن حضرت ظهور کند، امانات و ودایع ظاهری و غیر ظاهری امامت و رسالت را آشکار خواهد کرد. پیراهن یوسف، انگشتری سلیمان، عصای موسی و لوای رسول خدا صل الله علیه و آله با او خواهد بود و هیبت موسی، صبر ایوبی، حکم داودی، زیبایی و بهای عیسوی و لباس و ولایت علوی علیه السلام و ... در وجود شریفش متجلی خواهد شد. ( امام مهدی موجود موعود/آیت الله جوادی عاملی)

" الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و اتو الزکات و امروا بالمعروف و نهو عن المنکر و لله عاقبه الامور "

آنها کسانی هستند که اگر در روی زمین به آنها اقتدار و تمکین دهیم، نماز به پا می دارند، به مستحقان زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند و عاقبت کارها به دست خداست. حج آیه41

در تفسیر آیه بالا امام باقر علیه السلام فرمودند :آیه فوق درباره مهدی موعود و اصحاب او نازل شده که شرق و غرب عالم را خواهد گرفت. دین او در تمام جهان گسترده می شود و به وسیله اصحابش بدعت ها و خلاف ها از بین خواهد رفت و منکرات و فحشا معدوم می گردد.( منتخب الاثر ص 470 )

 حال که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه  الشریف ظهورش و قیامش مسلم است پس ویژگی های قیام و حکومتش چیست؟ و بر اساس چه نظامی است و گستره این حکومت چه اندازه است؟ و ابعاد آن چیست؟ و مجریان آن چه کسانی هستند و آیا همه کارهای او بر اساس یک معجزه انجام می گیرد. یا خود او مردمش و افرادش نقش دارند؟ گرچه ترسیم دقیق سیستم حکومت، پس از ظهور حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف و پیاده شدن آن امکان پذیر نیست اما بر اساس روایتی که از پیامبر صل الله علیه و آله و ائمه هدی علیه السلام رسیده است، می توان دورنمای این حکومت و ویژگی های آن را ترسیم کرد ما این نکته را می دانیم که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف محیی اسلام و امت و پیاده کننده احکام آن است آن هم به شکلی کاملا صحیح و مطابق با واقع و خواست خدا.

امام صادق علیه السلام فرمودند:نخستین چیزی که به زبان می آورد ، تلاوت آیه شریفه ( بقیه الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین) است ، سپس می فرماید: بقیه الله من هستم، حجت خدا و جانشین او در میان شما، من هستم، هیچ مسلمانی در روی زمین نمی ماند جز این که عرضه می دارد: سلام بر تو ای یکتا بازمانده خدا بر روی زمین آن گاه اهل حله عقر کرده هزار نفر هستند در اطراف او حلقه می زنند، در روی زمین جز خدای تبارک و تعالی هیچ معبودی از بت و غیر آن نمی ماند ، جز این که آتش بر آن افتاده آن را می سوزاند.( منتخب الاثر ص 92، ارشاد مفید ص343 ، نور الابصار ص 172 ، بحار الانوار ج52 ص 192و 318و 367 )

امام باقر علیه السلام می فرمایند: گویا هم اکنون می بینم مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به اتفاق پنج هزار فرشته که جبرئیل از طرف راست و میکائیل از طرف چپ و مؤمنون در جلوی او قرار دارند از مکه به نجف وارد شده و از آنجا لشکریان خود را به اطراف پراکنده می کند. ( الارشاد شیخ مفید ص 769 )

در ارشاد شیخ مفید روایت است از حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: هر گاه قیام کننده خروج کرد، حکم می کند به عدل و مرتفع می شود در ایام او، جور و ایمن می شود به او، راه ها و بیرون می آورد زمین برکات خود را در برمی گردد هر حقی به سوی اهل آن حق و باقی نمی ماند اهل دینی مگر آن که اظهار اسلام کند و اعتراف کند به ایمان. ( نجم الثاقب ص 177 ) در جمله از اخبار رسیده است که آن حضرت جزیه قبول نمی کند و صلیب را می شکند و خوک را می کشد. (نجم الثاقب ص 180 )

ساکنان در آسمان و زمین از او خشنود می شوند آسمان از ریزش باران قطره ای دریغ نکرده و زمین از رویش گیاهان خودداری نمی کند به گونه ای که زنده گان آرزو می کنند که کاش مردگان زنده می شوند برای این که از این نعمت ها بهره مند شوند. ( نسخه خطی ابن حماد ص 99 و عصر ظهور / علی کورانی  ص 364 )

امام زمان هنگامی که ظهور می کند، هوای نفس را به هدایت و رستگاری برمی گرداند ( یعنی گمراه شدگان را به هدایت و راه راست راهنمایی می کند) و این در زمانی است که مردم هدایت را به هوای نفس تبدیل کرده باشند و رای را به قرآن برگرداند( تا مردم به جای رای از قرآن الهام گیرند ) و این در زمانی است که مردم قرآن را به رای خود مبدل کنند تا این که ( قیافه مخوف) جنگ و خونریزی سخت مانند شیر درنده و خشمگین به شما روی آورد و همچون شتری که پستان های پر شیر دارد ( همانند شربت مرگ) پدید آید که نوشیدن آن سخت شیرین و در آخر کار تلخ و بد مزه می باشد.

آگاه باشید! آن چه را که اکنون خبر می دهم فردا واقع خواهد شد و بزودی حاکمی غیر از طبقه حکام و سلاطین کارگردانان ( که زمام امور مردم را به دست دارند) می آید  و آنان  را به بدی اعمال و کردارشان کیفر می دهد. و زمین آن چه در دل دارد را برای او بیرون می اورد و کلیدها ( شهرهای روی زمین ) به وی تسلیم شود، آن گاه روش دادگستری را به شما نشان دهد و آن چه از کتاب ( قرآن) و سنت ( پیامبر) ترک شده همه را زنده گرداند.( بحارالانوار ج 51 ص130 ، مهدی در نگاه وحی اولیا خدا)

 

عبدالله ابن ابی یعفور از امام صادق علیه السلام روایت کرده که آن حضرت فرمودند:حکومت قیام کننده علیه السلام نوزده سال و چند ماه است. ( تجلی موعود / محمد علی رشتچیان/ چاپ اول / 1389/ انتشارات ایران قلم )

از امام صادق علیه السلام پرسیدند: سال ها چگونه طولانی می شود؟ فرمودند: خداوند تبارک و تعالی به فلک دستور می دهد که آرامتر گردش کند. با کند شدن گردش چرخ گردون ، روزها ، ماه ها و سال ها طولانی می شود . عرض کردند: دانشمندان می گویند. اگر گردش فلک تغییر یابد تباه می شود! فرمودند: آن سخن ملحدان است، اما مسلمان ها راهی به این حرف  ها ندارند، خداوند برای رسول گرامی اش ماه را شکافت. ( شق القمر) برای او و پیش از او برای یوشع بن نون خورشید را برگردانید ( رد الشمس ) و از دراز شدن روزهای قیامت خبر داد که هر روزش به مقدار هزار سال از سال های دنیاست.( روزگار رهایی ج2 ح 929ص 657،ارشاد مفید ص 343،اعلام الوری ص432،بحارالانوار ج52 ص33، بشارة الاسلام ص 195، الزام الناصب ص223)

 

 


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد