منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف  امانت الهی

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف  امانت الهی

وجود امام و ولایت ایشان امانت الهی است چنان چه در زیارت جامعه کبیره آمده است: شمائید روشن ترین مسیر و استوارترین راه و شهدای دارفانی و شفعای دارباقی و رحمت پیوسته و آیت مخزون و امانت حفظ شده. (بحارالانوار ج102 ص129)

یعنی شما امانتی هستید که نگهداری اش بر جهانیان واجب است و باید که جان و مالشان را برای نگه داری آن ببخشند زیرا استواری و نظام امور دنیا و دین وابسته به وجود ائمه هدی علیه السلام  است. با این که مقصود این باشد که شما ائمه علیه السلام  صاحبان امانت هستید یعنی ولایت ائمه علیه السلام ، خود امانت حفظ شده است که بر آسمان ها و زمین عرضه شده است:

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا. ما امانت [الهى و بار تكليف] را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرديم پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند و[لى] انسان آن را برداشت راستى او ستمگرى نادان بود. احزاب 72

امام باقر علیه‏السّلام می فرمایند: ما هستیم آن امانتی که بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه شد. (مکیال المکارم ج2 ص 444)

شیخ مفید در کتاب معانی الأخبار می گوید مفضّل بن عمر روایت می کند از امام صادق عَلیهِ السَّلام که در ذیل این آیه فرمودند: خداوند دو هزار سال پیش از آفرینش جسم ها، ارواح را آفرید و والاترین و شریف ترین ارواح را محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم  و علی علیه السلام و فاطمه سَلام الله عَلیها و حسن علیه السلام و حسین عَلیهِ السَّلام و امامان عَلیهِم السَّلام پس از آنان قرار داد. پس این ارواح را بر آسمان ها و زمین و کوه ها نمایاند و نور آنان، آسمان ها و زمین و کوه ها را فرا گرفت، سپس خداوند به آسمان ها و زمین و کوه ها فرمود: اینان، دوستان و اولیاء و حجّت های من بر خلایق و امامان آفریدگان من اند. من هیچ آفریده ای پدید نیاوردم که آن را بیش از اینان دوست داشته باشم؛ بهشت را برای اینان و کسانی که ولایتشان را دارند آفریدم و دوزخ را برای مخالفان و دشمنان، هرکه مدّعی منزلت ایشان در پیشگاه من و جایگاه آنان در آستان عظمتم شود، او را چنان عذاب می کنم که هیچ کس را چنین عذاب نکرده باشم و او را همراه مشرکان در پایین ترین درجه ی دوزخ جای دهم. اما کسی که به ولایت آنان اقرار کند مدّعی آن مقام و منزلت نباشد، وی را همراه آنان در باغ های بهشتی سکونت می دهم. آنان هرچه را که در آن مکان بخواهند، نزد من دارا خواهند بود و کرامتم را بر آنان مباح می سازم و آن ها را در آستانم جای می دهم و آنان را شفیع بندگانم و کنیزان گنهکارم می سازم.

پس ولایت این ارواح پاک، امانتی در نزد آفریدگانم می باشد. کدامیک از شما این بار گران را با خود بر می دارد و مدّعی می شود که این مقام و منزلت از آن اوست، نه برای برگزیدگان من. (کتاب کلّیات احادیث قدسی تألیف شیخ حرّ عامُلی ص447)

بنابر روایات باید توجه داشت که در اطاعت خدا و رسول و پیروی از ائمه هدی علیه السلام  که امانات الهی هستند نباید خیانت کرد و این معنا نکته ی دقیقی را می رساند و کسانی را که غصب خلافت کرده و آنان که مخالفت به مقام ولایت نموده اند در زمره ی خائنین قرار گرفته اند که این نشانگر فوق عظمت مقام ولایت ائمه اطهار علیه السلام  می باشد.

با توجه به این مقام امام که شرح داده شد، ما با امانت وجود تنها امام و حجت زنده ی زمان چه کردیم؟

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: شما به خاطر ظلم و ستم هایی که بر فرزندان من خواهید داشت به این مسئله(غیبت) و سختی های آن دچار خواهید شد.(بشارت الاسلام ص 630)

امام باقر علیه السلام  فرمودند: شما مردمی هستید که از اعماق دل و صمیم قلب ما را دوست می دارید ولی عمل شما با این محبّت سازگار نیست، به خدا سوگند اختلاف اصحاب و  یاران ما درست نمی شود و به همین دلیل صاحب شما از دست شما گرفته می شود(از دیده ها نا پدید می شود).(بحارالانوار ج 52 ص 110)

 


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد