منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

خطبه امیر علیه السلام  در روز غدیر

خطبه امیر علیه السلام  در روز غدیر

علی بن موسی الرضا علیه السلام  در روز غدیر از جمله از پدر بزرگوارش موسی بن جعفر علیه السلام ، از نیایش امام صادق علیه السلام  ، از امام باقر علیه السلام  ، از امام سجاد علیه السلام ، از امام حسین علیه السلام  روایت نمود که در دوره خلافت امیرالمومنین على علیه السلام  اتفاقا روز عید غدیر با جمعه مصادف شد.

مسلمانان حضور چشم‏گیرى پیدا کردند و آن حضرت براى اقامه نماز جمعه و خواندن خطبه‏هاى آن در برابر مردم قرار گرفت.

امام حسین بن‏علی علیه السلام می فرمایند: پنج ساعت از روز گذشته بود[قبل از اذان ظهر]، که پدرم خطبه‏ها را آغاز کرد. او نخست به حمد و ثناى حضرت حق پرداخت، صفات ربوبى‏اش را برشمرد، حاکمیت مطلق را از آن وى دانست، نعمت‏هایش را مورد توجه قرار داد و بعد خطاب به مردم فرمود:

 خداوند تعالى امروز دو عید بسیار بزرگ [جمعه و غدیر] را براى شما در یک زمان قرار داده است؛ دو عیدى که هیچ کدام بدون دیگری استوار نمی گردد، تا الطاف نیکویش را برای شما کامل نماید و شما را به راه رشد و کمال آگاه سازد و شما را دنباله رو کسانی قرار دهد که وجودشان با نور هدایتش منور گشته است، تا راه راست شما را در برگیرد و الطاف بیکرانش بر شما افزون گردد، آن دو عید عبارتند از:

پس روز جمعه را میعادگاه شما قرار داد و شما راه به تجمع در آن فراخواند، تا به شستشوی آثار اعمال دیگر روزهای هفته بپردازید و آن چه خلاف و اشتباه از جمعه ی پیشین تا آن روز مرتکب شده اید را بزدایید.

خداوند روز جمعه را یادآور و باورداران و بیانگر بیم پرواپیشگان قرار داده و پاداش نیکوکاران را چند برابر اعمال دیگر روزها مقرر فرموده است.

این پاداش نیکو منحصرا برای کسانی است که از اوامر او اطاعت کنند و از آن چه نهی فرموده اجتناب نمایند و نسبت به آن چه تشویق نموده و ترغیب کرده گردن نهند.

سپس فرمود: توحید و ایمان به یگانگى خداوند پذیرفته نمى‏شود مگر با اعتراف به نبوت پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله و سلم و دین و شریعت محمد صلی الله علیه و آله و سلم پذیرفته نمى‏شود مگر با قبول ولایت امر کسى که خدا فرمان ولایتش را داده است؛ و همه این امور سامان نمى‏پذیرد مگر بعد از توسل و تمسک به اهل ولایت.

غدیر از نگاه مولى الموحدین على علیه السلام سپس فرمود: خداوند در روز غدیر  آنچه درباره منتخبین خود اراده کرد بر پیامبرش فرو فرستاد، به او فرمان داد تا ولایت و وصایت را ابلاغ کند و مجال را از کافران و منافقان بگیرد نگران گزند دشمنان نباشد . از اهل شک و ارتداد، آن چه در نهن خانه ی دل مخفی کرده بودند، پرده برداشت، پس هر فرد مومن و منافق آن را فهمید، پس سرکشان سر برتافتند، ثابت قدمان پا برجا ماندند، منافقان بر جهالت و خیره سری خود افزودند، افراد متعصب و متمرد چنگ و دندان تیز کردند و مشت های خود را فشردند.

یکی سخن گفت، دیگری فریاد زد، سومی آهی پر از کینه از سینه برکشید، اهل ارتداد بر تمرد و ارتداد خود ادامه داد، گروهی با زبان اعتراف کردند، بدون این که از اعماق دل آن را باور نمایند، ولی گروهی آن را از اعماق دل باور کردند و با زبان راستین اعتراف نمودند.

خداوند در آن روز دین خود را کامل گردانید و دیدگان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مومنان و پیروان راستین حضرتش را روشن نمود و اتفاق افتاد آن چه برخی از شما گواه آن بود و گزارش آن به برخی دیگر رسیده است.

حجت نیکوی خدا بر شکیبایان کامل گردید و خداوند ساخته ها و پرداخته های فرعون، هامان، قارون و لشکریانش را از ریشه و بن برانداخت و واژگون ساخت.

تنها عده ای پست و فرومایه، از تفاله های ضلالت و گمراهی باقی ماندند که در گمراه کردن مردمان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند، خداوند آنها را در دیار خودشان به آتش قهر خود مبتلا می سازد و آثارشان را نابود می کند و نشانه هایشان را محو می نماید و حسرت تلاش هایشان را بر دل آنها می گذارد و آنها را به کسانی ملحق می کند که دست انها را باز گذاشتند و گردن هایشان برافراشتند و به آنها تمکن دادند که دین خدا را تغییر دهند و احکام خدا را دگرگون سازند. به زودی نصرت و غلبه ی پروردگار به سود حبیبش و به ضرر دشمنانش فرا می رسد، که خداوند الطاف بیکران دارد و اعمال بندگانش را زیر نظر دارد.

کمتر از آن چه گفتم شما را بس است و حجت را بر شما تمام می کند. پس نیک بیندیشید و در آن چه خداوند شما را به سوی آن فراخوانده و ترغیب نموده درنگ کنید، که خداوند شما را مورد رحمت خود قرار دهد، راه را در پیش بگیرید و از طریق او حرکت کنید:

و از راه های دیگر پیروی نکنید که شما را از راه او پراکنده سازد. انعام آیه 153

روز غدیر قدر و منزلت بسیار دارد، در آن روز گشایش هاى الهى فرا رسیده و حجتش بر همه تمام شده است. امروز روز روشنگرى و اظهار عقیده از جایگاه بلند و روشن است، امروز روز تکامل دین و روز وفاى به عهد است. غدیر روز  [رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و مشهود [على بن‏ابى‏طالب علیه السلام  ] است، روز در هم ریختن پیمانهاى زیر پرده کفر و نفاق است، روز آشکار شدن حقایق اصیل اسلام است، روز ذلت و خوارى شیطان است، روز استدلال و برهان است، روز جدا شدن صفوف کسانى است که آن را تکذیب مى‏کردند امروز بزرگترین روزى است که عده‏اى از شما از آن اعراض کردید، روز هدایت و امتحان بندگان خداست، روز آشکار شدن کینه‏هاى نهفته در دلها و سینه‏هاست، روز عرضه نصوص [سخنان بدون ابهام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  بر افراد مؤمن و دلباخته [اهل الخصوص‏] است، غدیر روز شیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است، روز ادریس و یوشع و شمعون و ... منشور علوى علیه السلام در عید غدیر امیر مؤمنان علیه السلام  در قسمت آخر خطبه فرمود: رحمت خدا بر شما اى مسلمانان، بعد از برگشت از این اجتماع بزرگ امروز [غدیر] را عید بگیرید: [و با انجام امور ذیل آن را بزرگ بشمارید. نعمت را بر افراد خانواده و خویشاوندانتان گسترش دهید و نیکى و بخشش پیشه کنید .به برادران دینى خویش به قدر توان نیکى و بخشش کنید

خداى را در برابر نعمتهایى که به شما ارزانى داشته، شکرگزار باشید. کنار یکدیگر جمع شوید تا خداوند اجتماع شما را فراگیر و گیراتر سازد.

به یکدیگر نیکى کنید تا خداوند به شما الفت و مهربانى بیشتر عنایت کند. نعمت‏هاى الهى را به یکدیگر تبریک و تهنیت گویید همان طور که خداوند [در این روز] با اعطاى اجر و ثوابى بیش از دیگر اعیاد به شما تهنیت مى‏گوید. بعد فرمود: کمک‏هاى مالى به دیگران در امروز (غدیر) به اموالتان برکت مى‏بخشد و بر عمرتان مى‏افزاید: مهربانى به دیگران سبب رحمت و عنایات حق خواهد شد. با خوش‏رویى و شادمانى یکدیگر را در آغوش بگیرید.

خداوند را بر توفیقات خویش سپاس گویید. از فقرا و ضعیفانى که چشم به کمک شما دارند دیدن کنید، به زیارتشان بروید و با آنان در خوراکشان همراه شوید. بعد حضرت فرمود: یک درهم کمک به فقرا در روز عید غدیر با دویست‏هزار درهم برابر است، بلکه بیشتر خواهد بود. وقتى یکدیگر را ملاقات کردید مصافحه کنید، به هم تبریک بگویید و سلام کنید، که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به من چنین فرمان داد. (بحارالانوار، ج 94 اصول کافى، ج 1، ص 425، ح 69؛ بحارالانوار، ج 35، ص 386، ح 1؛ ج 36، ص 114، ح .61 4 و 5)ـ در ترجمه عبارات تلفیق شده است. 6ـ بحارالانوار، ج 95، ص 118 ـ 112، ح 8)


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد