منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

آیات مهدوی در دعاها و زیارات ( ادامه دارد...)


پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم طی زحمات و مشقاتی که در دوران رسالت خود کشیدند تنها دو چیز گران بها را در میان امت خود به امانت به یادگار گذاشتند و فرمودند: تا زمانی که به آن دو متمسک شوید هرگز به اختلاف نخواهید افتاد. این دو ثقل گرانبها قرآن صامت و قرآن ناطق می باشد که تنها راهگشای ما در فقدان رسول ماست. قرآن صامت همان قرآنی ست که بر پیغمبر طی سالهای رسالت بر ایشان نازل و در کاغذها نوشته شد و قرآن ناطق، عترت او یعنی دوازده تن از خاندان پاک نبی خاتم صلی الله علیه و آله و سلم اند که در دوران ما مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف اوست؛ مهدی آخرین باقیمانده و ذخیره الهی و قرآن ناطق عصر حاضر است، عصری که در غیبت و حیرت او به سر می برد.

حال می خواهیم به فرموده ی رسول رحمت صلی الله علیه و آله و سلم به ثقلین متمسک شویم. ثقل اکبر، قرآن و ثقل اصغر، مهدی فاطمه سلام الله علیها ...

در دعاها و زیارت های مختلفی مضمون آیه ای از قرآن کریم که آن آیه به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف تفسیر و تاویل شده است، بسیار آمده که در این جا تنها به آیه هایی که در دعاها و زیارت ها به آن اشاره شده می پردازیم:

1.       در دعای افتتاح آمده است: واهدنا به لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط المستقیم. خدایا مارا به وسیله حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف، آن جا که در حق دچار اختلاف شده ایم به اذن خود هدایت کن که هر که را بخواهی به راه راست هدایت می کنی.

این عبارت اشاره به آیه 213 بقره است: فَهَدَى اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ. پس خداوند آنان را كه ايمان آورده بودند به توفيق خويش به حقيقت آنچه كه در آن اختلاف داشتند هدايت كرد و خدا هر كه را بخواهد به راه راست هدايت مى‏كند.

2.       در زیارت آل یاسین به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف می گوئیم: السلام علیک یا میثاق الله الذی اخذه و وکده. سلام بر تو ای عهد و پیمان خدا که پروردگار آن را از مردم گرفت و آن را محکم گردانید.

آیه 81 سوره آل عمران: وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ. و [ياد كن] هنگامى را كه خداوند از پيامبران پيمان گرفت كه هر گاه به شما كتاب و حكمتى دادم سپس شما را فرستاده‏اى آمد كه آنچه را با شماست تصديق كرد البته به او ايمان بياوريد و حتما ياريش كنيد آنگاه فرمود آيا اقرار كرديد و در اين باره پيمانم را پذيرفتيد گفتند آرى اقرار كرديم فرمود پس گواه باشيد و من با شما از گواهانم.

3.       در دعای عهد می خوانیم: فاظهر اللهم لنا ولیک و بن بنت نبیک المسمی باسم رسولک حتی لا یظفر بشیء من الباطل الا مزقه و یحق الحق و یحققه. ای خدا ولی خود و زاده ی دختر رسولت که همنام حضرتش می باشد از پرده ی غیبت بر ما ظاهر فرما تا آن که هر باطلی دست نیابد مگر آن که آن را در هم فروریزد و حق را ثابت و پایدار نماید.

این فراز اشاره به چهار آیه ی قرآن دارد:

وَيُرِيدُ اللّهُ أَن يُحِقَّ الحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ. خدا مى‏خواست‏حق [=اسلام] را با كلمات خود ثابت و كافران را ريشه ‏كن كند. انفال 7

لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ. تا حق را ثابت و باطل را نابود گرداند هر چند بزهكاران خوش نداشته باشند. انفال 8

وَيُحِقُّ اللّهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ. و خدا با كلمات خود حق را ثابت مى‏گرداند هر چند بزهكاران را خوش نيايد. یونس 82

وَيَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ وَيُحِقُّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ. خدا باطل را محو و حقيقت را با كلمات خويش پا برجا مى‏كند اوست كه به راز دلها داناست. شوری 24

در دعا و آیات سخن از احقاق حق با اراده خدا و به وسیله کلمات خداست. امام صادق علیه السلام  در روایتی فرمودند: کلمات ماییم. امام عصر کلمه الله است. و خدا به وسیله او حق را زنده و باطل را نابود خواهد کرد.

4.       امام عصر در دعای قنوت خویش به خدا عرضه می دارد: فانک اللهم قلت و قولک الحق: حَتَّىَ إِذَا أَخَذَتِ الأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَآ أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ. تا آنگاه كه زمين پيرايه خود را برگرفت و آراسته گرديد و اهل آن پنداشتند كه آنان بر آن قدرت دارند شبى يا روزى فرمان [ويرانى] ما آمد و آن را چنان در ويده كرديم كه گويى ديروز وجود نداشته است اين گونه نشانه‏ها[ى خود] را براى مردمى كه انديشه مى‏كنند به روشنى بيان مى‏كنيم. یونس 24

امام صادق علیه السلام  می فرمایند: درباره بنی فلان سه آیه نازل شده است: خدای عزوجل فرمود: تا آن گاه که زمین از خرمی و سبزی بخود زیور بسته و آرایش کرده است و مردمش خود را بر آن توانا پندارند ناگاه فرمان ما به شبی یا روزی در رسد ( یعنی قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشّریف با شمشیر آید) پس آن همه زیور زمین را درو کند و چنان خشک کرده که انگار دیروز در آن هیچ نبوده است. (سیمای حضرت مهدی در قرآن ص171)

5.       امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف در دعای عبرات چنین می فرماید: الهی لا رکن لی اشّد منک فآوی الی رکن شدید. خدایا دستاویز محکمی جز تو ندارم.

این عبارت اشاره به آیه 80 سوره هود دارد: قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيد. لوط گفت كاش براى مقابله با شما نیرویی داشتم يا به تكيه‏ گاهى استوار پناه مى‏ جستم.

امام صادق علیه السلام  درباره این آیه می فرماید: من از نیرو، قدرت امام قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشّریف و مقصود از رکن شدید، سیصد و سیزده تن یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف است. که حضرت لوط آن را خواستار می شود. (سیمای حضرت مهدی در قرآن ص185)

6.       در دعای احتجاب از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف نقل شده است: وانصر الحق و ازهق الباطل ان الباطل کان زهوقا. خدایا حق را یاری کن و باطل را نباود ساز که باطل از بین رفتنی و نابود شدنی است.

مقصود این قسمت از دعا آیه 81 سوره اسرا می باشد: وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا. و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است. 

امام صادق علیه السلام  درباره ی این آیه می فرماید: هرگاه قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشّریف بپاخیزد، دولت باطل از بین می رود. (سیمای حضرت مهدی در قرآن ص231)

7.       در زیارت " السلام علی الحق الجدید" با این عبارت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف را مورد خطاب قرار می دهیم: السلام علی المهدی الذی وعدالله عزوجل به الامم ان یجمع به الکلم و یلم به الشعث و یملا به الارض قسطا و عدلا و یمکن له و ینجز به وعد المومنین؛ سلام بر مهدی آن که خدای صاحب اقتدار و جلال ظهور ائ را به امت ها وعده داده که باورهای مختلف مردم را به وجود او گرد آورد و مردم را از تفرقه برهاند و زمین را به سبب او پر از عدل و داد گرداند و همه موجودات قوی عالم را تحت قدرت او درآورد و وعده خدا به اهل ایمان به سبب حضرتش به وقوع پیوندد.

همچنین در زیارت آل یاسین است: السلام علیک یا وعدالله الذی ضمنه؛ سلام بر تو وعده خدا که خدا آن را تضمین فرموده است.

یا در دعای افتتاح می خوانیم: الله اجعله الداعی الی کتابک و القائم بدینک استخلفه فی الارض کمااستخلف الذین من قبله مکن له دینه الذی ارتضیته له ابدله من بعد خوفه امنا یعبدک لا یشرک بک شیئا. خدایا مقرر فرما که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف دعوت به کتاب آسمانی تو کند و به ترویج دین تو قیام کنند و او را خلیفه خود در روی زمین قرار ده، چنان که پیشینیان او را امام و خلیف گردانیدی و او را برای برپای دین او که پسند توست در زمین جایگزین فرما و خوف او را تبدیل به ایمنی گردان تا تو را بپرستد و هیچ با تو شریک نیاورد.

این فراز از دعاها مضمون آیه 55 سوره نور می باشد: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ. خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند وعده داده است كه حتما آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند جانشين [خود] قرار داد و آن دينى را كه برايشان پسنديده است به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمنى مبدل گرداند تا مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گرايد آنانند كه نافرمانند.

امام صادق علیه السلام  می فرماید: این آیه درباره امام قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشّریف و اصحاب آن حضرت نازل شده است. (سیمای حضرت مهدی در قرآن ص263)

8.       در دعای عبرات آمده است: یا من لا اله سواه یا من یجیب المضطرّ اذا دعاه؛ ای کسی که معبودی جز او نیست، ای کسی که جواب انسان را هنگامی که مضطر شده و تو را می خواند می دهی.

تعبیری که در این دعا امده آیه 62 سوره نمل است: أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ. يا [كيست] آن كس كه درمانده را چون وى را بخواند اجابت مى‏كند و گرفتارى را برطرف مى‏گرداند و شما را جانشينان اين زمين قرار مى‏دهد آيا معبودى با خداست چه كم پند مى‏پذيريد.

در توضیح این آیه امام صادق علیه السلام  می فرماید: این آیه درباره قیام کننده آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. هرگاه که خروج کند معمم شود و در کنار مقام ابراهیم نماز گزارد و به درگاه پروردگارش تضرع نماید. پس هیچ چیزی از او رد نشود.

 

 

 


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد