منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

نخستین توقیع مبارک حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه به شیخ مفید

 ترجمه ی متن نخستین نامه ی مبارک حضرت بقیّةالله الأعظم ارواحنا له الفداه که در ماه صفر سال 41ه.ق به دست شیخ مفید رحمة الله علیهرسیده است:

"به نام خداوند بخشاینده ی بخشایش گر"

اما بعد! درود بر تو ای دوست با اخلاص در دین خدا! ای آن که در عشق و ایمان به خاندان وحی و رسالت به اوج آگاهی و یقین پر کشیده ای! ما، در نامه ی خویش به سوی تو، آفریدگار بی همتایی را که جز او خدایی نیست، سپاس گفته واز بارگاه با عظمت او بر سرور و سالار و پیغام آورمان حضرت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم و خاندان گرانقدر و پاک او درود و رحمت جاودانه می طلبیم و به تو که خداوند برای یاری حق توفیقت ارزانی داشته. پاداش را به خاطر سخنان جاودانه ای که با صداقت از جانب ما می گویی کامل و افزون سازد؛ اعلام می داریم که ما را از جانب آفریدگار هستی اجازه داده شده است که تو را به افتخار دریافت نامه و پیام کتبی مفتخر ساخته و تو را مسئول سازیم که آن چه را که به تو می نگاریم، همه را به دوستان راستین ما که در قلمرو پیام رسانی ات هستند برسانی، به آن دوستان و شیفتگانی که خداوند به برکت فرمان برداری از حق، گرامیشان بدارد و در پرتو حراست و عنایت خود به آنان کارهایشان را کفایت و مشکلاتشان را رفع سازد. از این رو به آن چه یادآوری کردیم، آگاه باش که خداوند با یاری اش تو را در برابر دشمنانش که از مرزهای دین او بیرون رفته اند، تأیید فرماید و نیز در کار بزرگ رسانیدن آن چه به خواست خداوند بر تو یادآوری و ترسیم خواهیم نمود، به کسانی که بدان ها اطمینان و اعتمادی داری، عمل نما! گرچه، ما اینک آن چه خداوند (بر اساس حکمت خویش) برای ما و پیروان با ایمانمان صلاح اندیشیده است تا هنگامی که حکومت دنیا در دست فاسقان و استبدادگران است در مکانی دور از قلمرو بیدادگران سکونت گزیده ایم اما بر اوضاع و اخبار شما و جامعه ی شما به خوبی آگاهیم، چیزی از رخداد های زندگی شما بر ما پوشیده نمی ماند و شرایط غم بار و دردناکی را که شما بدان گرفتار آمده اید، آن گونه که همت برای ما شناخته شده است؛ از آن زمانی که بسیاری از شما به راه و رسم ناپسندی که پیشینیان شایسته ی کردارتان از آن روی می گزیدند، روی آورده و پیمان فطرت ر ابه گونه ای پشت سر انداختید که گویی هرگز بدان آگاه نیستید. ما از سرپرستی و رسیدگی به امور شما کوتاهی نورزیده و یاد شما را از صفحه ی خاطر خویش نزدوده ایم؛ که اگر جز این بو، موج سختی ها بر شما فرود می آمد و دشمنان بد خواه و کینه توز، شما را ریشه کن می ساختند. پس پروای خدا ر اپیشه سازید و از ما پشتیبانی کنید تا شما را از فتنه هایی که به سویتان روی آورده است و شما اینک در لبه ی پرتگاه آن قرار گرفته اید، نجات بخشیم. از نگون بختی و فتنه ای که هر کس مرگش فرا رسیده باشد، در آن نابود می گردد و آن کسی که به آرزوی خویش رسیده باشد، از آن دور می ماند و آن فتنه نشانه ای از نشانه های نزدیک شدن جنبش ماست و پخش نمودن خبر آن به دستور ما، به وسیله ی شماست. خداوند نور خود را گرچه شرک گرایان را خوش نیاید، کامل خواهد گردانید از برافروختن و شعله ور ساختن آتش پر شراره ی جاهلیت که گروه های اموی مَسلَک، آن را برافروخته اند و گروه هدایت یافتگان را به وسیله ی آن می ترسانند، به سپر دفاعی تقیه پناه برده و بدان چنگ زنید! من نجات آن کسی را تضمین می کنم که در آن فتنه برای خود موقعیت و جایگاهی نجوید و در انتقاد و عیب جویی از آن به راهی خداپسندانه گام سپارد.

از رویدادی که به هنگام فرارسیدن جمادی الأولی امسال روی خواهد داد عبرت آموزید و از خواب گرانی که شما را ربوده است، برای رخداد سنگین از آن بیدار شوید. به زودی نشانه ای روشن از آسمان و نشانه ای روشن از زمین پدیدار خواهد گشت. در شرق عالم رویداد های اندوه بار و دلهره آور رخ خواهد داد و آن گاه گروه هایی که از اسلام بیرون رفته اند بر عراق سلطه خواهند یافت. بر اثر سیاست ناهنجار آنان، مردم دچار تنگی معیشت و روزی می شوند و پس از مدتی بر اثر نابودی استبدادگری بدکار، رنج ها و دردها برطرف خواهد شد و آن گاه پرواپیشگان درست اندیش و شایسته کردار از نابودی او شادمان خواهند شد. مردمی که از نقاط مختلف کره ی زمین به زیارت خدا می روند، هرچه بخواهند در دسترس آنان قرار خواهد گرفت و ما در آسان ساختن سفر حج آنان مطابق دلخواهشان نقش و موقعیت ویژه ای خواهیم داشت که در پرتو نظم و تدبیر و انسجام، آشکار می گردد. از این رو هریک از شما باید با همه ی وجود و امکانات به کارهایی بپردازید که او را به دوستی ما نزدیک می کند و از کارهایی که ناخوشایند و موجب خشم و ناراحتی ما می گردد به شدت دوری جوید، چرا که امر ما به طور ناگهانی فرا می رسد در شرایطی که بازگشت و توبه سودی نبخشیده و پشیمانی از گناه و زشت کازی، او را از کیفر عادلانه ی ما رهایی نخواهد داد. خداوند راه رشد و رستگاری را به شما الهام بخشد و وسایل پیروزی به مهر و لطف خویش، برایتان فراهم آورد.

هان! ای برادر پر مهر و با اخلاص و با صفای در محبت و ای یار و یاور باوفای ما! این نامه ی ما به سوی توست. خداوند به چشم بیدارش که هرگز آن را خواب نمی گیرد، تو را حفظ کند. این نامه را نگه دار و آن چه را برایت نگاشته ایم به کسی نشان مده و هیچ کس را از محتوای آن آگاه مساز و آن چه در این نامه است تنها به افراد مورد اعتماد خویش بازگو کن و به خواست خداوند پیروان ما را به عملکرد بر طبق محتوای آن سفارش کن و درود خداوند بر محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم و خاندان پاک و پاکیزه اش باد.(احتجاج طبرسی ج2 ص569، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از ولادت تا ظهور ص355و381)    


  


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد