منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

مناظره ای در فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام

حجاج بن یوسف ثقفی (جنایتکار تاریخ) از جانب عبدالملک (پنجمین خلیفه ی اموی) اُستاندار عراق بود. بسیاری از بزرگان شیعه مانند کمیل، قنبر و سعید بن جبیر را کشت و انگیزه ی او از ظلم به آن ها بغض امیرالمؤمنین علی عَلیهِ السَّلام بود.

روزی بین حجاج و یکی از بانوان با صلابت و شجاع به نام "حرّه" که از نوادگان حلیمه سعدیه مادر رضاعی پیامبر صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم بود و به عنوان حلیمه ی سعدیه شناخته می شد و از طرفداران استوار و دلیر امیرالمؤمنین علی علیه ‏السلام بود، مناظره ی عجیب و پر محتوایی رخ داد.

حجاج گفت: تو حرّه دختر حلیمه ی سعدیه هستی؟

حرّه پاسخ داد: فراسته غیر مومن؛ این هوشیاری از فردی بی ایمان است.

حجاج: خدا تو را به این جا آورد و به چنگ من انداخت. شنیده ام تو علی علیه ‏السلام را از ابوبکر و عمر و عثمان برتر می دانی؟

حرّه: به تو در این باره دروغ گفته اند؛ من علی علیه ‏السلام را با پیامبرانی مانند آدم و نوح، لوط، ابراهیم، موسی، داوود، سلیمان و عیسی علیهم ‏السلام قیاس می کنم و برتر از ایشان می دانم.

حجاج: وای بر تو! تو علی علیه ‏السلام را از صحابه برتر می دانی و بر هشت پیغمبر که در میان آن ها پیامبرانی اوالعزم هستند نیز برتر می دانی اگر بر این ادعایت دلیل نیاوری گردنت را می زنم.

حرّه: این من نیستم که علی علیه ‏السلام را برتر از پیامبران می دانم بلکه خداوند او را بر آن ها برتری داده است. قرآن درباره ی آدم علیه ‏السلام می فرماید:

"و عصی آدم و ربه فغوی" و آدم به پروردگار خود عصيان ورزيد و بيراهه رفت.طه121

 اما درباره ی امیرالمومنین علی علیه ‏السلام می فرماید:

" وَكَانَ سَعْيُكُم مَّشْكُورًا " و سعی و تلاش شما مورد قدردانی است.انسان22

حجاج: آفرین بر تو حرّه اینک به چه دلیل علی علیه ‏السلام را بر حضرت نوح علیهم ‏السلام و لوط علیه ‏السلام برتری می دهی؟

حرّه: خداوند او را بر آن ها برتر دانسته آن جا که می فرماید:

" ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ " خدا براى كسانى كه كفر ورزيده‏اند زن نوح و زن لوط را مثل آورده [كه] هر دو در نكاح دو بنده از بندگان شايسته ی ما بودند و به آن ها خيانت كردند و كارى از دست [شوهران] آن ها در برابر خدا ساخته نبود و گفته شد با داخل شوندگان داخل آتش شويد.تحریم 10

ولی همسر علی علیه ‏السلام ، دختر پیامبر صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم فاطمه سَلام الله عَلیها است که خشنودی او خشنودی خداست و خشم او خشم خدا می باشد.

حجاج: آفرین بر تو ای حرّه اکنون بگو به چه دلیل علی عَلیهِ السَّلام را بر ابراهیم عَلیهِ السَّلام برتری می دهی؟

حرّه: خدا در قرآن می فرماید که ابراهیم عرض کرد:

" رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي " ابراهيم) گفت‏: پروردگار! به من نشان بده‏ چگونه مردگان را زنده مى‏كنى‏؟ (خداوند) فرمود: مگر ايمان نياورده‏اى‏؟! گفت‏: چرا، ولى تا دلم آرامش يابد.بقره260

ولی مولای ما علی عَلیهِ السَّلام در درجه ای از یقین بود که فرمود:

" لو کشف الغطاء ما زددت یقینا" اگر همه ی پرده ها برداشته شوند بر یقینم افزوده نمی شود.

حجاج: آفرین بر تو ای حرّه به چه دلیل علی عَلیهِ السَّلام را بر موسی عَلیهِ السَّلام کلیم خدا برتر می شماری؟

حرهّ: خداوند درباره ی موسی می فرماید:

" فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ " موسى ترسان و نگران (و منتظر از هر حادثه ای از جانب فرعونیان) از آنجا بيرون رفت.قصص21

ولی علی عَلیهِ السَّلام در ماجرای لیله المبیت با آن همه ی احتمال خطر، در جای پیامبر صَلّی الله عَلیهِ وَ آلهِ و سَلّم خوابید و خدا درباره ی او در قرآن می فرماید:

" وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ " و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏فروشد.بقره207

حجاج: آفرین بر تو ای حرّه به چه دلیل علی علیه ‏السلام  را بر داوود برتر دانستی؟

حرّه: خداوند درباره ی داوود می فرماید:

" يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّه " اى داوود ما تو را در زمين خليفه [و جانشين] گردانيديم پس ميان مردم به حق داورى كن و زنهار از هوس پيروى مكن كه تو را از راه خدا به در كند.ص26

حجاج: قضاوت داوود در مورد چه بود؟

حرّه: در مورد دو نفر یکی مردی دامدار بود و دیگری مردی کشاورز، گوسفندهای دامدار به باغ انگور کشاورز رفتند و چریدند و زراعت او را تباه ساختند. این دو نفر برای داوری نزد داوود آمدند، داوود فرمود: باید دامدار گوسفند های خود را بفروشد و پول آن ها را به کشاورز دهد و کشاورز آن پول را در بازسازی باغ خود به کارگیرد تا باغ به صورت اولش درآید. سلیمان پسر داود گفت: ای پدر! بلکه باید پشم و شیر گوسفندان را گرفت و به کشاورز داد. خداوند می فرماید:

" فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ " پس آن [داورى] را به سليمان فهمانديم.انبیا79

ولی علی عَلیهِ السَّلام فرمود: "سلونی قبل ان تفقدونی" قبل از آن که مرا از دست بدهید از من بپرسید.

و پیامبر در شان او فرمودند: " افضلکم و اعلمکم و اقضاکم علی" یعنی علی عَلیهِ السَّلام برترین و عالم ترین و داورترین شماست.

حجاج: آفرین بر تو ای حرّه! به چه دلیل علی عَلیهِ السَّلام را بر سلیمان برتر می دانی؟

حرّه: خداوند در قرآن از زبان سلیمان می فرماید که:

" قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكًا لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّنْ بَعْدِي " [سلیمان] گفت پروردگارا مرا ببخش و ملكى به من ارزانى دار كه هيچ كس را پس از من سزاوار نباشد.ص35

ولی مولای ما علی عَلیهِ السَّلام در مورد دنیا می فرماید: "طلقتک یا دنیا ثلاثه لا جات جالی فیک" ای دنیا تو را سه طلاقه کردم و نیازی برای من در تو نیست.

در همین موقع خدا این آیه را نازل فرمود که:

" تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ " آن سراى آخرت را براى كسانى قرار مى‏دهيم كه در زمين خواستار برترى و فساد نيستند و فرجام [خوش] از آن پرهيزگاران است.قصص83

حجاج: آفرین بر تو ای حرّه! به چه دلیل از عیسی او را برتر می شماری؟

حرّه: خداوند در قرآن می فرماید:

" وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ * مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ  " و [ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد گفت منزهى تو مرا نزيبد كه [در باره ی خويشتن] چيزى را كه حق من نيست بگويم اگر آن را گفته بودم قطعا آن را مى‏دانستى آنچه در نفس من است تو مى‏دانى و آنچه در ذات توست من نمى‏دانم چرا كه تو خود داناى رازهاى نهانى. جز آنچه مرا بدان فرمان دادى [چيزى] به آنان نگفتم [گفته‏ام] كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواهى.مائده116_117

به این ترتیب این داوری تا قیامت ادامه یافت، ولی علی عَلیهِ السَّلام فرقه ی نصیریه که او را می پرستیدند کشت و حساب آن ها را تا قیامت طول نداد.

در نتیجه حجاج به حرّه جایزه ای داد و او را روانه کرد.

 

" الحمد لله الذّی جَعلَنا مِن المُتمسّکین بِولایتِ علی بن ابی طالب عَلیهِ السَّلام "




آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد