منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* چگونه روزه ی خود را به امضای امام زمان برسانیم؟

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشّریف تجلی غدیر

مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشّریف تجلی غدیر

جریان غدیر و خطبه با عظمت آن فقط یک قصه ی تاریخی نیست که به مرور زمان کمرنگ شود و هیچ نقشی در امروز و فردای جامعه ی اسلامی نداشته باشد، بلکه در روز غدیر خم و خطبه ی غدیریه ، پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم  به دستور خداوند عزوجل تاریخ کل بشریت را رقم زد. چرا که امامت تمامی امامان دوازده گانه در آن تبیین شد، حقیقتی آنقدر مهم و با عظمت که خداوند در آیه 67 سوره مائده به پیامبرش این گونه فرمود :

 یا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ " ای پیغمبر آنچه از خداوند بر تو نازل شد به خلق جهان برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده ای...." یعنی ابلاغ ولایت امیرالمومنین علیه السلام ، وظیفه ای بود که اگر انجام نمی شد ، پیامبر با آن همه مشقت و سختی که در راه آگاه کردن و هدایت امت کشیده بود بی نتیجه می ماند.

 در روز غدیر خداوند به عالمیان اعلام کرد که کمال دین با ولایت حجت بر حق است و این حقیقتی ست انکار ناپذیر که از امیرالمومنین علی علیه السلام آغاز و به امام زمان ما ، مهدی صاحب الزمان علیه السلام منتهی می شود.

جهانی شدن اسلام

پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در خطبه غدیر می فرماید: " الا انه الظاهر علی الدین" هان ای مردم! او بر تمامی ادیان چیره خواهد شد.

یکی از نکات و گوشزدهای مهمی که پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم درباره حضرت مهدی علیه السلام بیان فرمودند این است که: دین اسلام توسط حضرت مهدی علیه السلام جهانی خواهد شد و این وعده الهی در زمان ظهور امام عصر حضرت بقیةالله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشّریف تحقق خواهد یافت.

قرآن کریم نیز در آیات متعددی این وعده را به بشریت می دهد، آنجا که میفرماید: "هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون" او کسی است که پیامبر خود را همراه با هدایت و دین راستین بفرستاد تا او را بر همه ی ادیان پیروز گرداند هر چند مشرکین را نا خوش آید.

این آیه در دو سوره توبه آیه 33 و صف آیه 9 قرآن کریم تکرارشده است که تحقق وعده الهی را تاکید میکند.

امام صادق علیه السلام  در تفسیر این آیه می فرمایند: سوگند به خدا هنوز تأویل آن نازل نشده است و تأویل آن تا ظهور قیام کننده علیه السلام نازل نمی شود. هر گاه قیام کننده آل پیغمبر علیه السلام قیام کند ، هیچ یک از کافران به خدای بزرگ و مشرکان به امام نمی ماند مگر اینکه از خروج و قیام او متنفر گردند تا جایی که اگر کافر یا مشرکی درون سنگ باشد، آن سنگ می گوید : ای مؤمن در درونم کافری است ، پس مرا بشکن و او را بکش. (کمال الدین ص607 ح 16 باب 58)

امیر المؤمنین علی علیه السلام نیز در تفسیر این آیه شریفه بر واحد شدن دین اسلام در زمان ظهور حضرت بقیة الله الاعظم علیه السلام تصریح میکنند. ایشان در جواب فردی درباره آیه فوق که می پرسد: آیا این امر آشکار شده است؟  می فرمایند: نه هرگز. قسم به کسی که جانم به دست اوست، حتی روستایی باقی نمی ماند مگر اینکه صبحگاهان و شامگاهان ، ندای شهادت به یگانگی خدا و پیامبری پیغمبر خاتم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم  در آنجا سر داده شود.( تأویل الایات ج 2 ص 689 ح 8)

اندیشه ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف  و جهانی شدن اسلام یکی از مسایل بسیار مهم و ریشه دار است که از زمان دعوت تمامی انبیاء برای تحقق حکومت الله در زمین و لغو حکومت های دیگر در جهت آن تلاش های فراوانی شده است. حکومتی که در آن هیچ رنگ و نژاد و زبانی مطرح نیست و فقط حکم و فرمان خدا نافذ است. که این حکم در روز غدیر از لسان مبارک پیامبر گرامی اسلام  به اذن خداوند ابلاغ گردید.

اسلامی که به عنوان کامل ترین دین الهی در روز غدیر با ارائه ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام  برگزیده شد، خط مش کلی خود را انتخاب نمود و با تعالیمی استوار و بلند مدیریت و رهبری جهان را از اهداف خویش شمرد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره ویژگی های دین اسلام چنین می فرماید: " خداوند اسلام را به گونه ای استحکام بخشید که پیوندهایش نگسلد و حلقه هایش از هم جدا نشود، و ستون هایش خراب نگردد و در پایه هایش زوال راه نیابد، درخت وجودش از ریشه کتده نشود ، زمانش پایان نگیرد، قوانینش کهنگی نپذیرد... ( ترجمه نهج البلاغه محمد دشتی خطبه 198 ص 147)

در نتیجه، غایت تاریخ، حاکمیت صالحان است و این وعده حتمی خداوند متعال می باشد، آنجا که می فرماید: " ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین"  و ما اراده کردیم بر کسانی که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان گردانیم و ایشان را وارث زمین کنیم. قصص 5

امام صادق علیه السلام  در تفسیر این آیه فرمودند: تمام كتب آسمانى، ذكر خداست، و بندگان شایسته خدا كه وارثان زمین هستند، حضرت قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشّریف و یاران او مى باشند. (تفسیر على بن ابراهیم، ج 2، ص 77)

در شواهد التنزیل امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید: دنیا بعد از آنکه در برابر ما همچون شتر چموش سر کشی میکند، بالاخره به ما بر میگردد و رام میشود و سپس این آیه را تلاوت کرد.

مهدویت امتداد امامت ، تجلی آخرین حلقه ی این زنجیر ارزشمند ، ذخیره ی آخرین هستی الهی، ثمره ی همه ی رسالت ها، منبع همه ی کمالات ، سرچشمه ی همه ی خیرات، جلوه گاه همه ی نیکی ها و زیبایی هاست .

عقیده به مهدویت با ابعاد ممتاز و سازنده ای که دارد، سنگر روحی و عقیدتی مقاومت شیعیان بوده و هست. ایمان مسلمانان به اینکه مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف وجود دارد و دین اسلام به دست او فراگیر خواهد شد که تمامی دنیا زیر پرچم توحید و ولایت او در می آیند، آنان را در برابر امواج حوادث و وقایع ثبات می بخشد و در مقابل دشمنان استقامت و پایداری می دهد.

خلاصه و حقیقت مهدویت ، منتهی شدن سیر جوامع جهان به سوی جامعه ی واحد، به رهبری مردی الهی که موعود انبیاء و ادیان است، می باشد و مصداق این مطلب آیه ای از آیات نور است: " جاء الحق و زهق الباطل.."  و بگو حق آمد و باطل نابود شد، زیرا باطل نابود شدنی است. اسرا 81

ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: هر گاه مهدی به پا خیزد ، دولت باطل را از بین می برد و زایل می گردد و حق مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف است.

سخن پایانی

 در روز غدیر با معرفی امیرالمؤمنین علیه السلام به عنوان وصی بلافصل پیامبر خاتم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ، خداوند عزوجل دین را بکمال رساند و نعمت را تمام کرد و این اسلام را برای عالمیان برگزید.

پس ای انسانی که ذاتا و همواره در پی کمال و سعادت هستی بدان! کمال و رشد واقعی ، جز با تشکیل حکومت آسمانی و ظهور منجی جهانی و هادی بشر امکان پذیر نیست و شخصی که ایمان به وعده ی الهی دارد تردید نمی کند که یک چنین انقلاب بزرگی بدون تهیه مقدمات امکان وقوع ندارد. پس آیا زمان آن نرسیده که قدمی در راه رسیدن به این آرمان الهی برداریم و همدل دین اسلامی را که در غدیر به اکمال رسید بخواهیم؟ و به عهد و پیمانی که در غدیر با پیامبر و ولی امر خود بسته ایم وفادار بمانیم؟

 ولی امر حیّ، امام زمان ما عجل الله تعالی فرجه الشّریف در توقیعی به مرحوم شیخ مفید این گونه فرمودند: "اگر شیعیان ما که خداوند آنها را در بندگی خود موفق بدارد، در وفای به عهد و پیمانی که با ما بستند با هم یکی می شدند، هرگز از میمنت دیدار ما محروم نمی گشتند و زودتر به این سعادت می رسیدند، آن هم دیداری بر مبنای معرفت و شناختی درست و صداقتی از آنان نسبت به ما."( بحارالانوار ج 53 ص177)

طبق این سخنان و توقیع خود حضرت، اگر در روز عید غدیر، عیدالله اکبر که روز تجدید پیمان ولایت است ، همه به معنای واقعی با امام زمانمان هم پیمان شویم ، و بر سر عهد هایمان بمانیم، و با عمل نشان دهیم ایشان را می خواهیم، اگر مثل قوم بنی اسرائیل به عجز خویش و توانایی ایشان پی ببریم، اگر به فرموده امام صادق علیه السلام  مثل مادر فرزند مرده ضجه بزنیم و آن امام مهربان را بخواهیم و برای آمدنش تمام قوای خود را به کار بندیم، می شود که به فرموده ی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر جامه عمل بپوشانیم.

 


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد