شأن نزول آیه ی ولایت:
" إِنَّمَا
وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ
الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ * وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ
وَالَّذِينَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ " ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى
كه ايمان آوردهاند همان كسانى كه نماز برپا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند.
و هر كس خدا و پيامبر او و كسانى را كه ايمان آوردهاند ولى خود بداند [پيروز است
چرا كه] حزب خدا همان پيروزمندانند.مائده
55_56
در شأن نزول
آيه 55 و 56 سوره ی مبارک مائده چنین آمده است:
سائلى
وارد مسجد رسول خدا صَلّی الله
عَلیهِ وَ آلهِ و سَلّم شد و از
مردم درخواست كمك كرد. كسى چيزى به او نداد. حضرت على عَلیهِ السَّلام در حالى كه به نماز مشغول بود، در
حال ركوع، انگشتر خود را
به سائل بخشيد. در تكريم اين بخشش، اين آيه نازل شد. ماجراى فوق را ده نفر از
اصحاب پيامبر مانند ابن عباس، عمّار ياسر، جابر بن عبد اللّه، ابوذر، أَنس بن مالك، بلال و ... نقل
كردهاند و شيعه و سنّى در اين شأن نزول، توافق دارند.(الغدير، ج 2، ص 52، احقاق الحقّ، ج 2، ص 400 و
كنز العمّال، ج 6، ص 391)
عمّار ياسر
مىگويد: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آيه بود كه رسول خدا صَلّی الله عَلیهِ وَ آلهِ و سَلّم فرمودند: "من
كنت مولاه فعلى مولاه".(تفسير الميزان)
كلمهى "ولى" در
اين آيه، به معناى دوست و
ياور نيست، چون دوستى و
يارى مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق مىكنند.
امام صادق عَلیهِ السَّلام فرمودند: منظور از " الَّذِينَ آمَنُوا ..."، على عَلیهِ السَّلام و اولاد او، ائمّه عَلیهِم السَّلام تا روز قيامت هستند. پس هر كس از اولاد او به
جايگاه امامت رسيد با اين ويژگى مثل اوست، آنان صدقه مىدهند در حال ركوع.)كافى، ج 1، ص
288(
مرحوم فيض
كاشانى در كتاب "نوادر"، حديثى را نقل مىكند كه بر اساس آن ساير امامان
معصوم عَلیهِم السَّلام نيز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه دادهاند كه
اين عمل با جمع بودن كلمات " يُقِيمُونَ "، " يُؤْتُونَ "، "
راكِعُونَ " سازگارتر است.
امام باقر عَلیهِ السَّلام فرمودند: خداوند پيامبرش را دستور داد كه ولايت على عَلیهِ السَّلام را مطرح كند و اين آيه را نازل كرد.)تفسير نور الثقلين و كافى، ج 1، ص 281(
بهترين معرّفى
آن است كه اوصاف و خصوصيّات كسى گفته شود و مخاطبان، خودشان مصداق آن را پيدا
كنند. (آيه بدون نام بردن از على عَلیهِ
السَّلام، اوصاف و افعال
او را برشمرده است) امام
صادق عَلیهِ السَّلام فرمود: على عَلیهِ
السَّلام هزاران شاهد در
غدير خم داشت، ولى نتوانست حقّ خود را بگيرد، در حالى كه اگر يك مسلمان دو شاهد
داشته باشد، حقّ خود را مىگيرد!(تفسير
نور الثقلين)
|