منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* بیعت کردن و دفاع امیرالمومنین

* آتش زدن درب خانه وحی

* هتک حرمت حضرت زهرا س

* ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها

* چگونه زینت امام زمان باشیم؟

* برنامه های مهدی فاطمه عجل الله تعالی فرجه الشّریف در دوران ظهور

* شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها

* شهادت امام حسن عسگری علیه السلام

فاطمه سلام الله علیها رکن علی علیه السلام

شیخ صدوق در كتاب امالى خود از جابر بن عبدالله روایت كرده كه گفت: شنیدم كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سه روز قبل از رحلت خود به مولا علی علیه السلام مىفرمود: سلام بر تو ای پدر دو ریحانه! به زودی دو رکن تو از بین می رود و خداوند خود کمبود مرا برای تو جبران می نماید.

بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمومنین علیه السلام  فرمودند: این یکی از دو رکن من بود، و بعد از آن که فاطمه از دنیا رفت، فرمود: این رکن دیگر بود. ( ذخائر عقبی ص56)

در ترجمه و معنی ركن در فرهنگ لغت عرب، رکن به معنای تکيه گاه اصلی و پایه و اصل می باشد. هر معنایی که برای رکنیت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به امیرالمومنین علیه السلام  تصور می شود همان معنا برای حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نیز ثابت است، همان طور که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مورد بضعه الرسول  سلام الله علیها فرمود: فاطمه از من و من از اویم. و این مقام والایی است که جز آن حضرت کسی به این مرتبه نائل نشده است. که اگر وجود مقدس حضرت زهرای مطهره سلام الله علیها نبود از نبوت، امامت و در نهایت از دیانت اثری باقی نمی ماند.

همان طور که رکن به معنای اصل و پایه است در معنای أمّ أبیها که یکی از القاب حضرت زهرای مطهره سلام الله علیها می باشد آمده که " اُمّ " به معنای اصل، پایه و ریشه است پس أم به معنی مادر نیست در این مقام بلکه به معنی قصد و اصل و مقصود است و همچنان که ریشه نباشد درخت خشک می شود و طراوت و سرسبزی اش را از دست می دهد، اگر فاطمه مطهره سلام الله علیها نبود درخت نبوت و امامت سرسبز نمی شد، زیرا رشد و نمو درخت وابسته به تغذیه آن از طریق ریشه اش می باشد و درخت شریعت محمدی با مجاهدت و دفاع او از همتا و امام مظلوم خود و جانشین بر حق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رشد و نمو یافت. همان طور که امام باقر علیه السلام  از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل می فرمایند که فرمود: من درختم، فاطمه ریشه، علی عامل باروری و حسن و حسین میوه آن می باشند. (احقاق الحق ج9 ص152)

که همین مضمون در معنی حدیثی که جبرئیل بر پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد آمده است که فرمود: " لولا أن امیرالمؤمنین علیه السلام تزوجها لما کان لها کفو إلی یوم القیمة علی وجه الارض آدم و من دونه" یعنی اگر خداوند علی علیه السلام  را خلقت نمی کرد کفوی از برای فاطمه سلام الله علیها وجود نداشت از آدم گرفته تا پایین تر از او. (بحارالانوار ج43 ص92)

یعنی کسی جز علی علیه السلام  همتای فاطمه سلام الله علیها نبوده و نخواهد بود و تنها فاطمه الزهرا سلام الله علیها، همتا، رکن، و هم کفو مولا علی علیه السلام  می باشد.

کفو به معنای مثل و مانند و همتا می باشد که کفو فاطمه سلام الله علیها منحصر به علی می شود چون أمیرالمومنین علیه السلام  به صریح آیه مباهله نفس نفیس مقدس نبوی است و آن جناب اولویت بر تمام نفوس داشت " النبی أولی بالمؤمنین من أنفسکم " حضرت امیر علیه السلام  تساوی با پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم داشتند مگر از جهت نبوت صلی الله علیه و آله و سلم ، فاطمه سلام الله علیها هم برابر و کفو أمیرالمؤمنان علیه السلام  بودند مگر از جهت امامت.همان طور که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  فرمودند: من و علی علیه السلام  از یک نور آفریده شده ایم.(خصال ج1ص57)

پس همان اتحاد نبوی و علوی در وجود ذی وجود حضرت با عصمت فاطمی جاری است.

حضرت آدم به حضرت جبرئیل وقتی نور حضرت صدیقه طاهره زهرای اطهر سلام الله علیها را دید گفت: ای حبیب من این دختر کیست که بهشت از نیکویی صورت وی نورانی گردیده است؟ جبرئیل گفت: این بانو فاطمه سلام الله علیها دختر محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.حضرت آدم علیه السلام  گفت: این تاج چیست که بر سر دارد؟ حضرت جبرئیل فرمود: این شوهرش علی بن ابیطالب علیه السلام  است.(بحارالانوار ج 10 ص64)

و صدیقه کبری سلام الله علیها تنها کسی است که مولا به او افتخار می کند و می فرماید: محمد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، بردار و همتای من... و دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم همسر من است که گوشت او با خون و گوشت من در هم آمیخته است. و نوادگان حضرت احمد، فرزندان من از فاطمه هستند، کدام یک از شما بهره و سهمی همچون من دارا هستید؟ (نهج البلاغه نامه 28 و فاطمه بهجه القلبه المصطفی ص182)

 

 فاطمه الزهرا آن بضعه الرسول سلام الله علیها رکن مولا بود که امیرالمومنین  علیه السلام بعد از شهادت فاطمه الزهرا سلام الله علیها  خطاب به ایشان فرمودند: بِمَنِ العَزاء‌ یا بِنتِ مُحمد؟ کنت بِکِ اتعزی فَفیم العَزاء من بعدک؟»؛ به چه چیزی آرامش یابم ای دختر محمد؟ من به وسیله تو تسکین می‌یافتم؛ بعد از تو به چه چیزی آرامش یابم؟ (فاطمة الزهرا بهجة قلب مصطفی  ص ۵۷۸(

و همین طور هنگام شهادت بانوی بی همتا حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها و بیان وصایا و حلالیت ایشان مولا علی علیه السلام  در پاسخ می‌گوید: پناه به خدا، تو داناتر و پرهیزکارتر و گرامی‌تر و نیکوکارتر از آنی که به جهت مخالفت کردنت با خود، تو را مورد نکوهش قرار دهم. دوری از تو و احساس فقدانت بر من گران خواهد بود، ولی گریزی از آن نیست. به خدا قسم با رفتنت مصیبت رسول خدا را بر من تازه نمودی، یقینا مصیبت تو بزرگ است مصیبتی که هیچ چیز و هیچ کس نمی‌تواند به انسان دلداری دهد و هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آن شود. (فاطمة الزهرا من المهد الی اللحد ص۶۱۰(

تمامی این سخنان و مرثیه های مولا علی علیه السلام  در فقدان آن یار مظلوم و مجروحش صدیقه الشهیده سلام الله علیها به سبب این است که فاطمه سلام الله علیها  رکنی از ارکان و ریشه و اصل  و هم کفو مولا هستند که با رفتن نورش از روی زمین دیگر امیرالمومنین علی علیه السلام  تحمل زمین بی فاطمه سلام الله علیها را ندارد.....

در پایان باید گفت ظلم و ستم در حق کسی شده که دارای این مقامات والا و بی همتاست، کسی که اصل و ریشه و یکی از ارکان امیرالمومنین علیه السلام  می باشد، چنان که امام صادق علیه السلام  در حدیثی می فرمایند: هیچ روزی همچون روز محنت و اندوه ما در کربلا نیست، هر چند روز سقیفه و سوزاندن در خانه امیرالمومنین و حسنین و فاطمه و زینب و ام کلثوم و فضه و کشتن محسن با ضرب لگد بزرگتر و وحشتناک تر و تلخ تر است، زیرا آن روز اصل و ریشه روز عذاب است. (نوائب الدهور ص194)

ظلمی که مولا علی علیه السلام  فجاهت و دهشت باری آن را درک می کند و می فرماید:

ای نیرنگ بازان تبهکار! خود را آماده ی پاسخ گویی کارهای خود و محاسبه و کیفری بنمایید که بر اثر ستمی که بر ما خاندان روا داشتید، در انتظارتان می باشد! آیا فاطمه کتک بخورد و حق ما به زور از ما گرفته شود، و هیچ کس به یاری ما نشتابد و پناهی ندهد و همکار و یار و یاوری نباشد؟ ای کاش، پسر ابی طالب پیش از این از دنیا رفته بود و کافران تبهکار را نمی دید که دست به دست هم داده نسبت به بانوی پاک و نیکوکار ستم روا می دارند! نابود باشید، نابود گردید! این کاری است که بازگشتش به خدا و فرجامش به رسول خداست. بر علی بن ابیطالب بسا دشوار است که می بیند صورت فاطمه بر اثر ضربه سیلی سیاه گشته با این که مقام و منزلتش معروف و روزگاران عزت و احترامش مشهود است. (نوائب الدهور ص194)

اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک

اللهم عجل لولیک افرج


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد