پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:
«ماه رمضان برترین ماه سال قمری است.» هم چنین در جایی دیگر
ایشان فرموده : «مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشّریف سید و آقاست.»
اگر امروز امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف برترین و کامل ترین
انسان روی زمین است و ماه رمضان هم
بهترین ماه خداست، پس باید بین این دو پیوندی عمیق باشد.
اگر ماه رمضان، ماه ویژه سیر و سلوک است، پس باید
با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف که برترین سالک و رهروی
خداست، پیوندی خاص وجود داشته و بین سلوک معنوی ما در
این ماه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف هم رابطه ویژه ای باشد.
در ماه رمضان سه نوع رابطه است:
• پیوند امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان،
• پیوند سلوک عبادی و معنوی ما
در رمضان با امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف
• رابطه سه گانه، یعنی رابطه ویژه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف با ما در ماه رمضان.
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان
زیارت آل یاسین شرح حالات
عبادی و معنوی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف است. امام مهدی که راهش،
امتداد راه پیامبر وامیرالمؤمنین و امام زین العابدین علیه السلام است. عبودیت و بندگی او نه از
سر نیاز یا ترس، بلکه از سر درک حقیقت هستی و سپاس گزاری از خداست،
عبودیتی که همیشه در وجود امام جاری است و در برخی
حالات به نقطه اوج خود می رسد و ماه رمضان نقطه اوج
بندگی امام است.
رسیدن به معبود در ماه رمضان به واسطه
حضرت مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشّریف فهم حقیقت رمضان و توفیق رسیدن به معبود جز
با توسل به پیشگاه مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف میسر نمی شود. دعای افتتاح هم
در ماه رمضان درس سلوک می دهد که پروردگارا من خواهان تمام خوبی
ها و کمالات هستم و می دانم که راه رسیدن به این کمالات
توسل به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف است. پس مرا به برکت وجود
او به نهایت نزدیکی به خود برسان.
هدایت معنوی و باطنی انسان ها به
دست امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف است و به برکت وجود
معنوی و نورانی اوست که عالم هستی از فیض حق تعالی بهره مند می شود.
حال اگر امام در نهایت بندگی باشد، در عبودیت
او رحمت ومهربانی خدا نیز اوج می گیرد.
دعای امامان نشان می دهد که آن ها هم به درگاه حق تعالی
رو می آوردند و برای کل هستی و به ویژه برای ما
انسان ها از خداوند طلب بخشش می کردند. به همین دلیل است که می گویند به برکت
سلوک معنوی امام، حیات بشری شکل می گیرد و امتداد می
یابد و عالم به سوی کمال حرکت می کند و تنها با این تعبیر
شب قدر معنا می یابد.
|
و مهم تر آن که ماه رمضان فرصت بسیار مناسبی
است تا معرفت ومحبت ما نسبت به امام مهدی علیه السلام بیشتر شود.
واساسا بایدمحوریت ما در ماه رمضان با وجود
مقدس امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف باشد.همانگونه که
ماه رمضان برترین زمانها است،حضرت حجت برترین انسانها هستند.پس در بهترین ماه بهترین
فرصت است که با بهترین بنده خدا،امام ورهبرمان تجدید عهدو پیمان کنیم و با بدست
آوردن تقوی و اخلاص به حضرت نزدیکتر شویم. و با دعا کردن برای فرج آن دلدار
حقیقی به درگاه الهی دست نیاز برآریم تا به فهم حقیقت رمضان و توفیق رسیدن به معبود را
که جز با توسل به پیشگاه مهدی عجل
الله تعالی فرجه الشّریف
میسر نمی شود برسیم.
در این جا دعاهایی که در ماه رمضان ما را در
این خواسته ی الهی راهنمایی می کنند را بیان می کنیم:
دعاي
معروف «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَي أَهْلِ الْقُبُورِ
السُّرُورَ»: يکي از اعمال مشترکة ماه مبارک
رمضان، است که بعد از نمازها خوانده ميشود؛
اين دعا از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم رسيده است، دعايي که بيش از
هزار سال، بهترين بندگان خدا در بهترين ماهها، يعني ماه رمضان؛ در بهترين اوقات
اجابت دعاها، يعني بعد از نمازها و در بهترين حالات، يعني در حالت روزه ميخوانند؛
ولي اين دعا تا به حال، اجابت نشده است.
اين
دعا، تبيين جامعهاي ايدهآل است که هميشه بشر به دنبال آن بوده است و با وجود گذر
زماني طولاني، خود چنين موقعيتي را درک نکرده است؛ چنين جامعهاي، آرزوي همة
پيامبران و رسولان، انسانهاي صالح و اولياءالله بوده است؛ پيامبران و ائمه عليهم
السلام براي تحقق آن تلاش کردند و جان خود را فدا نموند، ولي به علل مختلفي محقق
نشد؛ ما (شيعيان) معتقديم، اين دعا به طور کامل، فقط يک مصداق اجابت دارد و فقط
جامعة دربردارندة اين ويژگيها، جامعة مهدوي خواهد بود .
تطبيق
فرازهاي ادعيه با دستاوردها و ويژگيهاي حکومت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه
الشريف:
۱-گشايش
براي مردگان:
درخواست
نشاط و سرور براي مردگان بود: «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَي أَهْلِ الْقُبُورِ
السُّرُورَ».
حکومت
حضرت مهدي عليه السلام چنان تأثيري در هستي ميگذارد که حتي مردگان نيز از آن بهرهمند
ميشوند.
مولا علي علیه السلام در اين
باره ميفرمايد: «مردي از فرزندانم ظهور ميکند که در نتيجه ظهور و حکومتش، هيج
مردهاي در گور نميماند، مگر اينکه گشايش و برکاتي در گور برايش پديد ميآيد و
آنان به ديدار يکديگر ميروند و قيام قائم را به يکديگر مژده ميدهند».
۲-برطرف
شدن غمها:
در
دعاي هر روزة ماه رمضان آمده است: «اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ».
امام
صادق عليه السلام ميفرمايند: «. . . او (حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشّریف ) بر طرف کننده غمهاي شيعيان بعد از سختي است. . . ».
۳-آزادي
اسيران:
در
ادعية ماه مبارک رمضان ميخوانيم: «اللَّهُمَّ فُکَّ کُلَّ أَسِيرٍ».
رسول
خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «. . . در آن عصر، مهدي عليه السلام
ظهور ميکند و او از فرزند اين شخص (علي بن ابيطالب عليه السلام) است؛ خداوند به
دست او، دروغ را نابود ميکند و روزگار سخت را از بين ميبرد و ريسمان بردگي و
بندگي را از گردنهايتان برميدارد».
اميرمؤمنان
عليه السلام ميفرمايد: «آنگاه که امام زمان عليه السلام ظهور کند، هيچ بردة
مسلماني باقينميماند، مگر آنکه حضرت، او را خريده، در راه خدا آزاد ميکند و
هيچ بدهکاري نميماند، مگر آنکه حضرت، بدهي او را ميپردازد».
۴-اصلاح
مفاسد:
روزه
دار اين ماه، فقط به فکر خويش نيست و آرزوي اصلاح همة مفاسد جامعة مسلمين را دارد
و دعا ميکند: «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ
الْمُسْلِمِينَ».
دربارة
اصلاح فساد اخلاقي و انحراف، پيشواي دوم شيعيان ميفرمايد: «خداوند در آخرالزمان،
مردي را برميانگيزد که کسي از منحرفان و فاسدان نميماند، مگر اينکه اصلاح ميگردد».
۵-برطرف
شدن صفات ناپسند و رشد کمالات دروني:
ريشة
بيشتر مشکلات بشر از ابتداي خلقت تا بهحال، رذايل اخلاقي و بيماريهاي باطني
انسانها بوده است، منشأ تمامي جنگها و خونريزيها، اختلافها و تضادها، تفرقه
و جداييها و در يک کلام، امالمفاسد بشر، همين بيماريهاي روحي است؛ يکي از
خواستههاي روزهدار ماه رمضان، برطرف شدن اين ناپاکيهاست؛ بنابراين اينگونه ميگويد:
« اللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِکَ».
حضرت علي
عليه السلام ميفرمايد: «هنگامي که قیام کننده ما قيام کند...، کينههاي بندگان
نسبت به يکديگر از دلهايشان پاک ميشود».
امام
باقر عليه السلام ميفرمايد: «هنگامي که حضرت قیام کننده ما قيام کند، دستش را بر
سر بندگان خدا ميگذارد و خردهايشان را جمع کرده، (تمرکز ميبخشد و رشد ميدهد)
اخلاقشان را کامل ميکند».
۶-ترويج
روحية عزت و بينيازي:
بشر
به بينيازي، بيشتر از ثروت نياز دارد؛ روح انسان، سيري ناپذير است و هرگز از جمع
آوري ثروت اشباع نميشود؛ بنابراين مؤمن بايد، پيش از جمع آوري مال به تقويت
روحية بينيازي خود و پيش از دعا براي کسب ثروت به دعا براي رسيدن به بينيازي
بپردازد و چشم آز و طمع خود را کور کند؛ در اين ماه از خدا، اينگونه ميخواهيم: «
اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاکَ».
رسول
خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «زماني که حضرت مهدي عجل الله تعالي
فرجه الشريف قيام کند، خداوند، بينيازي را در دل بندگانش مينهد به گونهاي که
حضرت، اعلام ميکند هر کس به ثروت نياز دارد بيايد، ولي براي آن، کسي پيشقدم
نميشود».
همچنين
آن حضرت ميفرمايد: «شما را به مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف بشارت ميدهم که
به سوي مردم برانگيخته ميگردد؛ در حالي که زلزلهها و اختلاف بر مردم چيره شده
است، آنگاه زمين را پر از عدل و داد ميکند، چنانکه پر از ستم و جور شده
است و ساکنان زمين و آسمان از او خشنود ميگردند؛ خداوند، دلهاي امت محمد صلي
الله عليه و آله و سلم را سرشار از بينيازي ميکند؛ بهگونهاي که منادي ندا
ميدهد؛ هر کس به مالي نياز دارد؛ بيايد (تا نيازش رفع شود)؛ ولي جز يک نفر، کسي
نميآيد، آنگاه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به او ميفرمايد: «نزد خزينه
دار برو و بگو مهدي، دستور داده است به من ثروت بدهي». خزانهدار ميگويد: با دو
دست پولها را جمع کن. او نيز پولها را در دامن خود ميريزد؛ ولي هنوز از آنجا
بيرون نرفته است که از رفتار خويش پشيمان ميگردد و با خود ميگويد چه شد که من،
طمعکارترين امت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم شدم! آيا کسي که سبب بينيازي
آنان گشت از بينياز کردن من، ناتوان است! آنگاه باز ميگردد تا اموال را
بازگرداند؛ اما خزانهدار نميپذيرد و ميگويد: چيزي را که بخشيديم؛ پس
نميگيریم.!
۷-ريشه
کن شدن فقر از جامعه :
فقر
و نداري از مشکلات ديرينة بشر و باعث بسياري از انحرافات اخلاقي است؛ بنابراين در
دعاهاي بسياري، رفع فقر از خداوند بينياز متعال، طلب شده است؛ در دعاهاي ماه
رمضان نيز اين مهم فراموش نشده، آمده است: «اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِيرٍ
ـ اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ کُلِّ مَدِينٍ ـ اللَّهُمَّ سُدَّ
فَقْرَنَا بِغِنَا کَ ـ اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ ـ وَ أَغْنِنَا مِنَ
الْفَقْرِ ».
رسول
خدا صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «هنگامي که حضرت مهدي عليه السلام ظهور
کند. . اموال و زکاتها را در کوچهها ميبرند ولي کسي پيدا نميشود که
حاضر به گرفتن آنها باشد».
امام
باقر عليه السلام ميفرمايند:«... سپس حضرت به کوفه روي ميآورند... و هيچ بدهکاري
نمي ماند، مگر اينکه قرض او را ميپردازند...».
امام
صادق عليه السلام ميفرمايد: «هنگامي که قائم ما قيام کند. . . زمين، گنجهاي خود
را بيرون ريخته، آشکار ميکند؛ به گونهاي که مردم با چشم خود، آن را بر روي زمين
ميبينند و دارندگان زکات به دنبال کسي ميگردند که نيازمند باشد تا زکاتشان را به
او بدهند؛ ولي کسي يافت نميشود و مردم - از فضل و بخشش خداوند - از ديگران،
بينياز ميگردند».
۸-رشد
بهداشت، درمان امراض و از بين رفتن بيماريهاي بيعلاج:
شفاي
بيماران، خواسته و آرزوي همة ماست در تمام اوقات دعا به ويژه در اين ماه عزيز، يکي
از دعاهاي هميشگي مسلمانان، طلب شفاي مريضان است: «اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ
مَرِيضٍ».
شکوفايي
شگفتانگيز دانش بهويژه دانش بهداشت و درمان در عصر حکومت مهدي عليه السلام،
بهرهگيري از آن براي گسترش بهداشت در جامعه، فرونشستن شعلههاي جنگ، پيدايش
آرامش رواني، تأمين بهداشت روحي با اصلاح شدن انسانها، همچنين گسترش کشاورزي و
دامداري و تأمين تغذيه در حد مطلوب؛ از جمله عواملي است که بهداشت را در روزگار
امام عصر عليه السلام به حد بالا و ايده آل خود ميرساند و چنان ميشود که وضعيت
جسمي مردم دگرگون شده، عمر آنان طولاني ميگردد.
امام
حسين عليه السلام دربارة حکومت مهدي عليه السلام ميفرمايد: «هيچ نابينا، زمينگير
و دردمندي بر روي زمين نميماند، مگر آنکه خداوند، درد او را برطرف مينمايد».
امام
سجاد عليه السلام در اينباره ميفرمايد: «هنگامي که قائم ما قيام کند، خداوند
عزوجل، بيماري و بلا را از شيعيان ما دور ميکند...».........
یکی دیگر از دعاهایی که شبهای ماه مبارک
رمضان خوانده می شود، دعاء افتتاح است این دعا
را حضرت ولیّ عصر (عج) به «محمّد بن عثمان» (دومین نائب خاص) تعلیم داده و او
منتشر نموده است. مهمترین خواسته ما در این دعا ازخدواند حکومت عادل وجهانی امام
زمان علیه السلام است که در فرازی از آن دعا میخوانیم.خدایا ارزوی حکومت کریمه ای
را دارم.که درآن اسلام ومسلمین عزیزونفاق وکفر ذلیل می شوند.
حال با توجه به مطالب فوق
چند روایت دیگر در ذیل میاوریم تا نتیجه ای عالی از آیات و روایات بگیریم
امام صادق علیه السلام می فرمایند: مقدرات در شب نوزدهم
ماه رمضان تعیین ، در شب بیست و یکم تایید و در شب بیست و سوم امضا می شود.
امام صادق
علیه السلام می فرمایند: دعا، قضاء الهی را بر میگرداند،اگر
چه قضاء الهی محكم شده باشد، از
این رو زیاد دعا كن كه آن كلید هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است .
از رسول
اكرم(صلی الله علیه و آله) سؤال شد كه: آیا دعا میتواند
سرنوشت را تغییر دهد و جلوی قدر الهی را بگیرد؟ حضرت فرمود: دعا میتواند سرنوشت را تغییر دهد. دعا جلوی
قدر الهی را نمیگیرد، بلكه خود دعا نیز از قدر
الهی است
.
امام
صادق علیه السلام می فرمایند: در ماه رمضان منتظر ظهور قیام
کننده آل محمد علیهم السلام باشید.
از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف سوال شد وظیفه شیعیان در عصر غیبت چیست ؟
فرمودند : برای ظهور من بسیار دعا کنید برای شما معرفت حاصل می شود هر گاه به این
معرفت رسیدید خدا را شکر کنید و منتظر ظهور باشید . (منتخب الاثر ص 90)
شخصی ازامام
محمد باقر علیه السلام می پرسد : چرا در امت های گذشته
وقتی حجت خدا غائب میشد غیبت او این مقدار طولانی نمیشد ؟ حضرت فرمودند :زیرا آنها
برای برطرف شدن غیبت،برای توبه وتضرع و دعا "اجتماع" میکردند ، ولی
دراین امت تاکنون چنین اجتماع و تجمعی صورت نگرفته است. (کتاب شیوه های یاری قیام
کننده آل محمد صلی الله علیه وآله فقیه ایمانی ص 69)
نتیجه
گیری : با توجه به آیات و روایات اصل عبادت دعا و اصل دعا ، دعا برای تحقق حکومت
الهی یعنی دعا برای فرج و ظهور اخرین ذخیره ی الهی امام زمان عج است زیرا بنا بر
اراده خداوند با ظهور امام زمان عج حکومت خداوند بر روی زمین محقق می شود و دیگر
عبادات مانند نماز و روزه و حج و زکات و ... از شئونات و دستورات دعا و زیر مجموعه
آن می باشد ، حال با توجه به اینکه دعا تقدیرات الهی را تغییر می دهد و شبهای قدر
هم شبهای تعیین و تاکید و امضا قدر الهی می باشد و
همچنین با در نظر گرفتن اینکه ماه
رمضان بهترین
ماه خداوند و انتظار و دعا برای فرج بهترین اعمال بندگان است توفیق به جا آوردن بهترین عمل را در بهترین ماه از خداوند عزوجل و حجت عزیزش مولا صاحب
الزمان عج آنهم به صورت همگانی که این مهم
نیز مورد تاکید احادیث می باشد برای همه روزه داران گرامی خواستاریم.
|