لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْديلَ
لِكَلِماتِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ. بشارت است ايشان را در دنيا و
آخرت. سخن خدا دگرگون نمىشود. اين است كاميابى بزرگ. سوره مبارکه یونس آیه شصت و
چهارم
در
اصول كافى از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده كه مراد از بشارت در حيات دنيا و در آخرت اينست
كه امام مؤمنين را مژدگانى مي دهد بقيام قیام کننده آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشّریف و بظهور او و بقتل اعداء ايشان و بنجات در آخرت و وارد شدن
بر محمد و آل صادقين او بر كنار حوض كوثر.
و در
حديث عقبة بن خالد كه از حضرت صادق عليه
السّلام در كتاب جنايز كافى
روايت كرده مذكور است كه: نميرد مؤمنى مگر آنكه ببيند حضرت رسالت پناه صلّى اللَّه عليه و آله و على بن ابى طالب عليه السّلام را و هر دو داخل شوند هر
مؤمنى را كه هنوز نمرده باشد اما در شرف موت باشد پس رسول صلّى اللَّه عليه و آله در بالاى سر او نشيند و على عليه السّلام در
پائين پاى او و پيغمبر سر خود را نزديك آن مؤمن برد و بگويد كه: اى ولى خدا بشارت
باد ترا كه من رسول خدايم و من بهترم براى تو از آنچه تو در دنيا تحصيل كردى و
واگذاشتى پس حضرت رسالت پناه صلّى
اللَّه عليه و آله برخيزد و على عليه السّلام بيايد
و سر خود را نزديك او برد و بگويد اى ولى خدا بشارت باد ترا كه من على بن ابى
طالبم تو مرا دوست ميداشتى آگاه باش كه هر آينه من نفع ميرسانم ترا البته.
یکمأَتى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا
يُشْرِكُون. فرمان خداوند در رسيد، به شتابش مخواهيد. او منزه است و از هر چه شريك
او مىسازند برتر. سوره مبارکه نحل آیه 2
در
كتاب غيبت نعمانى به سند خود از عبد الرحمن بن كثير از ابى عبد اللَّه علیه السلام نقل
كرده كه در ذيل جمله" أَتى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ"
فرمود: اين امر خدا همان امر ما است كه نبايد در آن عجله شود، و خداوند امر ما را
با سه لشكر كمك مىكند:
1- ملائكه
2- مؤمنين
3- لشكر خودش، و
خروج او مانند خروج رسول خدا صلی
الله علیه و آله و سلم است چون در آن آيه
فرمود: " كَما أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ"
[روايتى كه در
آن" أَتى أَمْرُ اللَّهِ" به ظهور مهدى عليه السلام تطبيق شده است]
اين روايت را مفيد نيز در كتاب غيبت خود از- همان- عبد الرحمن از آن امام آورده، و
مراد از ظهور او ظهور مهدى علیه
السلام است كه در روايات ديگرى بدان تصريح شده است.
إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها
فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا
الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا
تَتْبيراًچون از آن دو بار وعده نخستين در رسيد، گروهى از بندگان خويش را كه جنگاورانى
زورمند بودند، بر سر شما فرستاديم. آنان حتى در درون خانهها هم كشتار كردند و اين
وعده به انجام رسيد سوره مبارکه اسراء آیه هفتم
روايات
متعدّدى كه در ذيل اين آيه در تفاسير آمده است، برخى نابودى يهوديان متجاوز را به
قبل از قيام حضرت مهدى عليه السلام توسط انقلابيون مؤمن دانسته است، كه شمشيرهاى خود را بر دوش
نهاده، تا مرز شهادت پيش مىروند و زمينهساز حكومت جهانى حضرت مهدى عليه السلام مىشوند.
و برخى وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان دانسته كه متجاوزان يهود، قلع و قمع
خواهند شد.
و هم
چنين بندگان نيرومند به گروهى تفسير شده است كه خداوند آنان را قبل از خروج حضرت مهدى
عجل الله تعالی فرجه الشّریف بر مىانگيزد.
پس
براى آل محمّد صلّى اللّه عليه و آله خون بهاء و دشمنى باقى نمىگذارند و وعدهى خدا بر خروج مهدی
عجل الله تعالی فرجه الشّریف تفسير شده است و بازگردانيدن قدرت بر آنان به خروج امام
حسين با هفتاد و دو نفر از يارانش تفسير شده است كه شمشيرهايى از طلا دارند.
و اين
در هنگامى است كه آنها پشت سر حضرت حجّت عجل الله تعالی فرجه الشّریف هستند
و نقل شده است كه پس از وى امام حسين عليه
السّلام سلطنت مىكند. و بر مهدی
عجل الله تعالی فرجه الشّریف و اصحابش نيز تفسير شده است.
وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ
لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ
وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ
مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً وَ
مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون
خدا به كسانى از شما كه ايمان آوردهاند و كارهاى شايسته كردهاند وعده داد كه در
روى زمين جانشين ديگرانشان كند، هم چنان كه مردمى را كه پيش از آنها بودند جانشين
ديگران كرد. و دينشان را- كه خود برايشان پسنديده است- استوار سازد. و وحشتشان را
به ايمنى بدل كند. مرا مىپرستند و هيچ چيزى را با من شريك نمىكنند. و آنها كه از
اين پس ناسپاسى كنند، نافرمانند. سوره مبارکه نور آیه پنجاه و پنجم
از
حضرت امام زين العابدين علىّ بن الحسين عليه السّلام نقل شده كه فرمود: به خدا قسم منظور از مؤمنين در اين آيه شيعيان
ما خاندان پيامبراند و اين امور را خداوند براى آنان به دست مردى از ما انجام
مىدهد و او مهدى اين امّت است و او همان كسى است كه رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم دربارهاش فرمود: اگر از دنيا بجز يك روز باقى نماند
خداوند آن را آن قدر طولانى سازد تا مردى از عترت من بيايد كه همنام و هم كنيه من
باشد، زمين را از برابرى و دادگرى پر مىكند چنان كه (از نابرابرى و ستمگرى پر شده
باشد).اين روايت از امام باقر و امام صادق عليهما السّلام نيز نقل شده است.
بدون
شك حكومت مهدى عجل الله تعالی فرجه
الشّریف كه طبق عقيده عموم مسلمانان اعم از
شيعه و اهل تسنن سراسر روى زمين را پر از عدل و داد مىكند بعد از آنكه ظلم و جور
همه جا را گرفته باشد مصداق كامل اين آيه است، ولى با اين حال مانع از عموميت و
گستردگى مفهوم آيه نخواهد بود.
نتيجه
اينكه ایمان به مهدی عجل الله تعالی
فرجه الشّریف در هر عصر و زمان مستحكم
شود، مومنین صاحب حكومتى ريشهدار و پر نفوذ خواهند شد.
إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ
أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعينَ اگر بخواهيم، از آسمان برايشان آيتى نازل مىكنيم كه
در برابر آن به خضوع سر فرود آورند سوره مبارکه شعراء آیه چهارم
نعمانى
در كتاب غيبة، ذيل آيه فوق از عبد اللّه بن سنان روايت كرده:
گفت
حضور حضرت صادق عليه السّلام بودم شنيدم مردى از اهل همدان ميگويد جماعت عامه ما را
مسخره نموده و ميگويند شما خيال ميكنيد كه واقعا در موقع ظهور منادى آسمانى صدا
ميزند و فرج امام زمان را اعلام ميدارد؟ حضرت صادق عليه السّلام كه
ايستاده و بجائى تكيه داده بودند چنان متغير و غضبناك شدند كه نشسته و فرمودند شما
ميتوانيد اين روايت را از من و پدرم روايت كنيد از پدرم شنيدم كه فرمود بخدا قسم
صداى آسمانى كه صاحب امر و ولى عصر را باسم ندا نموده و معرفى ميكند در قرآن بيان
شده آنجائى كه ميفرمايد: إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً
تا آخر آيه
در روى
زمين هيچكس باقى نماند مگر آنكه خاضع شده و گردن كج نمايد و ايمان آورند و تمام
اهل زمين صداى منادى آسمانى را مىشنوند كه صدا ميزند اي مردم آگاه باشيد حق با
على بن أبي طالب عليه السّلام و شيعيان او ميباشد روز بعد شيطان در بين زمين و آسمان
فرياد ميزند حق با عثمان است كه مظلوم كشته شده و بايد مطالبه خون او بنمائيد
مؤمنين در ايمان خود استوار و ثابت مانده و اثر نداى اوليه در ايشان برقرار ميماند
ولى كسانى كه دلهاى بيمار و مضطرب دارند بدشمنى و عداوت با خاندان رسالت و بيزارى
از ما پرداخته و ميگويند صداى اوليه سحرى بود از سحرهاى اهلبيت.
وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ
الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كانُوا بِآياتِنا لا يُوقِنُون. چون فرمان
قيامت مقرّر گردد، بر ايشان جنبندهاى از زمين بيرون مىآوريم كه با آنان سخن
بگويد كه اين مردم به آيات ما يقين نمىآوردند سوره مبارکه نمل آیه هشتاد و دوم
از مولا على عليه السّلام در حديثی
آمده است: با آن جنبنده انگشتر سليمان عليه السّلام و عصاى موسى عليه السّلام است كه
انگشتر را بر صورت هر مؤمن مىزند نقش مىبندد: او به حقّ مؤمن است، عصا را بر
صورت هر كافر مىگذارد و در صورت او نوشته مىشود: او به حقّ كافر است.(أطيب البيان في تفسير القرآن، ج10، ص: 188)
وَ
إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ : مراد از قول مقول است يعنى آنچه گفته شده كه
هذا مؤمن و هذا كافر.
أَخْرَجْنا
لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ : از مرقد منور خود نجف اشرف بيرون ميآيد و رجعت
بدنيا ميكند.
أَنَّ
النَّاسَ تُكَلِّمُهُمْ: هر كه را بزبان خود. مراد كسانى كه منكر رجعت هستند.
كانُوا
بِآياتِنا لا يُوقِنُونَ : آيات الهى ائمة اطهار و ظهور حضرت بقية اللَّه و رجعت
ائمة طاهرين و مؤمنين خاص و كفار محض براى انتقام.
بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْعَزيزُ الرَّحيم. به يارى
خدا. خدا هر كس را كه بخواهد يارى مىكند، زيرا پيروزمند و مهربان است سوره مبارکه
روم آیه پنجم.
در
اخبار بسيار داريم در ذيل همين آيه شريفه در ظهور حضرت بقية اللَّه عجل الله تعالی فرجه الشّریف كه سر تا سر دنيا در تصرف مؤمنين مىآيد و بساط عدل پهن
ميشود و ظلم و جور و كفر و شرك و ضلالت از صفحه زمين برداشته ميشود و من جمله در
دوره رجعت كه انتقام از ظالمين كشيده مىشود و شياطين از بين مىروند و ائمه اطهار
سلطنت مىكنند و مؤمنين در خدمت آنها زندگانى مىكنند تا قيام قيامت و فناء دنيا.
به امید آن روز ....
اللهم عجل لولیک الفرج
|