معرفت سبب و وسیله ی سعادت
امام صادق عَلیهِ السَّلام می فرمایند:
خدا خودداری و امتناع فرموده که کارها را بدون اسباب فراهم آورد پس برای هر چیزی
سبب و وسیله ای قرار داد و برای هر سببی شرح و گشایشی مقرر داشت و برای هر شرحی
نشانه ای گذاشت و برای هر نشانه ی دری گویا نهاد، عارف حقیقی کسی است که این در را
شناخت و نادان حقیقی کسی است که به این در نادان گشت، این در رسول خدا و ما هستیم.(اصول
کافی ج1ص259)
علامه در ذیل این حدیث می گوید: اگر چه خدا
قادر است که امور جهان را بدون علل و اسباب فراهم آورد، چنان چه گاهی عیسی را بدون
پدر ایجاد می کند و آتش را بدون اسباب معمولی بر ابراهیم سرد و سلامت می نماید ولی
به طور عموم و کلی عادتش بر این جاری گشته که امور جهان را با وسایل و اسبابی
مخصوص جریان دهد و فراهم اورد. و ترتیب اسباب در این حدیث شریف چنان است که خدا
برای سعادت و نجات مردم سببی قرار داده که آن معرفت و اطاعت خداو رسول و ائمه
اطهار عَلیهِم السَّلام است و برای این سبب
شرحی قرار داده که قوانین دینی است و برای این شرح مشانه یا دانشی گذاشته که آن
قران است و برای قران در گویایی مقرر داشته که آن پیغمبر و ائمه معصوم اند. پس هر
که خواهد به سعادت و نجات برسد باید این طریق را پیماید.
معصومین عَلیهِم
السَّلام تنها رهبران مورد تائید خداوند و مظاهر تامّ
خداوند و جانشیان بر حق خدا در بین مردم و تنها متخصصان راه رسیدن به خداوند
هستند. خداوند به همه انسان ها دستور داد تا برای رسیدن به او از رهبران ، وسیله
ها و واسطه های مطمئن و به خصوص که ائمه معصومین عَلیهِم
السَّلام باشند استفاده شوند. همان طور که در آیه ای
از قرآن فرمود:
"ای اهل ایمان از خدا
بترسید و در جستجوی وسیله برای نزدیک شدن به او باشید."
و همچنین آن چه از فرمایش معصومین عَلیهِم
السَّلام بیان شد مصداق کامل وسیله تنها و تنها
معصومین هستند که خداوند ما را پس از خلق آن ها و از نور آنها خلق کرده است تا
بدین وسیله امکان برقراری ارتباط با خداوند به وسیله شناخت و تبعیت از آن ها برای
همه انسان ها فراهم شود.
در دعای ندبه چنین آمده است: " و آنان را مایه ی رسیدن به قرب خویش و وسیله به سوی
رضوانت ساختی " در دعای امام سجاد عَلیهِ
السَّلام در روز عرفه نیز می خوانیم: " و آنان را وسیله به سوی خود و راه به سوی بهشت خویش
قرار دادی"
از این رو بدست می آید که منظور از وسیله همان امامان معصوم عَلیهِم السَّلام هستند.
بنابراین وسیله ی برگرفتن به سوی خداوند انجام دادن اموری است که مایه ی رضایت و
نزدیکی به درگاه آن حضرت است و چون خداوند برای هر قوم هدایت کننده ای و برای هر امت
امامی قرار داده است چنان که فرمود: " و برای
هر قوم هدایت کننده ای هست." امام را
وسیله ای برای آنان به سوی خویش تعیین کرد. پس بر هر قومی لازم است هادی و وسیله
خود را بشناسد و هر ان چه موجب نزدیک شدن به او و مایه رضایتش هست انجام دهند زیرا
که بدون شناخت او تقربی وجود ندارد.
|